باید منتظر ماند تا ببینیم علاوه بر امدادرسانی مردمی، حضور مسئولان تا چه اندازه می‌تواند خسارات سیل سیستان و بلوچستان را جبران کند.
کد خبر: ۸۱۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 17 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: سیستان و بلوچستان پس از کرمان به عنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود که بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را در برمی‌گیرد؛ همچنین این استان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی، ترانزیتی، دارا بودن موقعیت کشاورزی و باغبانی، جاذبه‌های فراوان تاریخی، طبیعی و صنعت در حال رشد است.

۲ نفر در سیل سیستان و بلوچستان جان باختند/ اعزام ۳ تیم بهداشتی به مناطق سیل زده/حضور مسئولان چقدر می‌تواند خسارات را جبران کند؟

سیل بی‌سابقه در سیستان‌وبلوچستان و ضرورت امدادرسانی به سیل‌زدگان

در حالی که ملت ایران در شوک سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی بود، ۱۳ شهر استان سیستان‌وبلوچستان گرفتار سیلاب شد؛ به طوری که در بعضی شهر‌ها تردد فقط با قایق امکان‌پذیر بود؛  شهرهای دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک، بزمان و روستاهای اطراف آن از جمله مناطقی است که در این سیلاب دچار خسارات بسیاری شده‌اند و مدارس ۱۲ شهر تا اطلاع ثانوی تعطیل و بر اثر بارش بی‌سابقه باران در سیستان‌وبلوچستان، آب سه سد سرریز شده است.

گزارش سیستان

راه ارتباطی ۳۵۰ روستا در جنوب این استان قطع شده و در بارندگی‌های اخیر پل‌ها، تاسیسات برق و شبکه‌های آبرسانی ۱۰۲ روستای جنوب استان هم به شدت آسیب دیده،  اما طبق آمار اخیر با فروکش کردن آب و تلاش راهداران، تمای محور‌های اصلی و فرعی این استان باز و تردد در آنها به صورت عادی در جریان است.

گزارش سیستان

در ارتباط با بحث امداد رسانی هم شنیده‌ها حاکی از آن است که در روزهای شنبه و یکشنبه به ۴۰ شهر و روستا خدمات امدادرسانی ارائه شده و در حال حاضر یک‌هزار و ۲۴۸ نفر خدمات امدادی دریافت کرده اند، و در این دو روز ۲ هزا ر و ۵۰۰ دستگاه چادر، یک‌هزار و ۲۰۰ بسته غذایی، ۲ هزار پتو، ۵ تن نایلون، ۵ تن قند و لوبیا، ۱۲ هزار بطری و ۳ هزار بسته غذایی یک ماهه در استان سیستان‌وبلوچستان توزیع شده است.

۲ نفر در سیل سیستان و بلوچستان جان باختند/ اعزام ۳ تیم بهداشتی به مناطق سیل زده/حضور مسئولان چقدر می‌تواند خسارات را جبران کند؟ 

اعزام ۳ تیم اورژانس هوایی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: ویزیت ۴۵۰ آسیب دیده توسط تیم‌های واکنش سریع اورژانس در مناطق آسیب دیده انجام شده و ۳ اورژانس هوایی و ۱۵ دستگاه آمبولانس نیز در این منطقه استقرار دارند.

او تأکید کرد: اعزام ۳ تیم بهداشتی از دانشگاه کرمان به مناطق آسیب دیده، اعزام آمبولانس کمک‌دار از دانشگاه زاهدان، خودرو ارتباطات از دانشگاه زابل و اعزام اورژانس هوایی از دانشگاه گناباد به مناطق آسیب دیده از جمله اقدامات انجام شده در این مناطق است.

گزارش سیستان

پیگیری مسئله سیل سیستان و بلوچستان توسط مسئولان

پس از وقوع این سیل عظیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با استاندار سیستان و بلوچستان ارتباط تلفنی داشتند و دستورات لازم برای تسریع در روند امداد رسانی را صادر کردند.

در ادامه، سردار امان‌الله گشتاسبی  جانشین قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام كرد كه در حال حاضر۱۰۰ گروه جهادی برای استقرار و کمک به سیل زدگان جنوب استان سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کردند.

ارتش جمهوری اسلامی هم مانند گذشته و حضور در بلایای طبیعی و کمک به رفع مشکلات مردم در این روزها هم با تمامی قوای خود برای رفع مشکلات مردم سیل زده در استان سیستان و بلوچستان حضور پیداکرده است، سپاه و ارتش که به تعبیر مقام معظم رهبری ید واحده نیروهای مسلح کشورمان هستند، باز هم پای کار آمده اند تا مردم را نجات دهند.

۲ نفر در سیل سیستان و بلوچستان جان باختند/ اعزام ۳ تیم بهداشتی به مناطق سیل زده/حضور مسئولان چقدر می‌تواند خسارات را جبران کند؟

نخستین نیرویی که برای کمک به هموطنانمان در مناطق سیل زده وارد عمل شد، نیروی دریایی ارتش بود. بالگرد‌های هوادریایی نیروی دریایی ارتش، در ابتدای این حادثه ۶ نفر از اهالی روستای «گدیچ» بخش «زرآباد» از توابع شهرستان کنارک که در سیلاب گرفتار شده بودند را ‌نجات دادند.

نداجا  در روز‌های بعد نیز با استفاده از همین بالگرد‌ها شروع به توزیع اقلام موردنیاز مردم در این مناطق کرد. البته از نخستین لحظات وقوع سیل، تکاوران و تفنگداران تیپ محمد رسول الله (ص) منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش و چند فروند از بالگرد‌های این منطقه به یاری مردم ۴ روستای محاصره در سیلاب در شهرستان جاسک شتافتند.

نیروی زمینی ارتش به عنوان یک نیروی محوری هم که در حادثه‌های گوناگون همانند زلزله بم در سال ۸۲ و همچنین سیل ابتدای امسال در شمال، شمال شرق، جنوب و جنوب غرب کشور با استفاده از تجهیزات خود مانند بالگردها، خودرو‌های تاکتیکی و نفربر‌های BTR ۶۰ خدمات بسیاری را به مردم سیل زده ارائه کرده بود.

۲ نفر در سیل سیستان و بلوچستان جان باختند/ اعزام ۳ تیم بهداشتی به مناطق سیل زده/حضور مسئولان چقدر می‌تواند خسارات را جبران کند؟

نیروی زمینی ارتش در سیل اخیر سیستان و  بلوچستان نیز با اعزام تجهیزات خود مانند بالگرد‌های هوانیروز پایگاه کرمان و اعزام نیرو‌های تیپ عملیاتی ۳۳۸ نزاجا و یک اکیپ اعزامی از تیپ ١٨٨ زاهدان به این مناطق در حال امدادرسانی به مردم سیستان و بلوچستان در شهر‌های کنارک، جاسک و نیکشهر است.  

نیروی هوایی ارتش با عملکرد درخشان خود در مواع حساس و موردنیاز مانند سیل ابتدای مسال در کشورمان با عزام کمک های غذایی و همچنین ارسال تجهیزات گام های بزرگی را برداشته بود. در سیل اخیر سیستان و بلوچستان هم با از همان ابتدا با ارسال یک فروند هواپیمای پهن پیکر ۷۴۷ شامل ۴۰ تن اقلام تجهیزات مورد نیاز برای سیل زدگان و همچنین در یک پرواز دیگر هم با ارسال ۶۵ تُن تجهیزات هلال احمر و کمک‌های مردمی بارگیری و به این مناطق نقش مهمی در کمک به مردم دارد.

نیروی پدافند هوایی ارتش هم پس از صدور دستور فرمانده کل ارتش به یاری سیل زدگان شتافته و کارکنان گروه پدافند هوایی کنارک بسته های کمک شامل بسته‌های غذایی، آب آشامیدنی و غذای گرم را با هماهنگی ستاد بحران شهرستان کنارک و نیکشهر دربین مردم سیل زده توزیع کردند.

سيستان را در بي خبري آب برد/ تناقض در شمار قربانيان از زبان مسئولان/ حضور مسئولان چقدر مي تواند خسارات را جبران كند؟

بازديد از وضعيت مناطق سيل زده

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان پس از بازدیدِ مناطق سیل‌زده گفت: همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب، آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف استان وارد شده، به طوری که بر اساس برآورد اولیه این سیل ۷۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش راه‌ها، ۲۳ میلیارد تومان به شبکه برق رسانی و ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شبکه آبرسانی استان خسارت وارد کرده است.

او ادامه داد: در سیلاب اخیر بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان متحمل ۶۴۰ میلیارد تومان، مسکن ۸۲۰ میلیارد تومان، ارتباطات یک میلیارد تومان، عشایری ۲۴ میلیارد تومان و مراکز بهداشتی درمانی ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دچار خسارت شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۱۰۸ میلیارد تومان به مراکز آموزشی، ۱۸ میلیارد تومان بخش منابع طبیعی، ۳۳۲ میلیارد تومان زیرساخت‌های شهری و ۱۱۳ میلیارد تومان به بخش شیلات خسارت وارد شده است.

او افزود: این در حالیست که با توجه به شدت بارندگی‌های بی سابقه در سیستان و بلوچستان برآورد خسارت همچنان ادامه دارد.

تصویب ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان در جلسه هیئت دولت

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص اقدامات دولت برای رسیدگی به وضعیت سیل زدگان اظهار کرد: رئیس جمهور بلافاصله بعد از آنکه سیل اتفاق افتاد، دستوراتی دادند؛ نماینده دولت، ئزیر اطلاعات به کرمان رفت و وزرای نیرو و ارتباطات هم روز گذشته به استان سیستان و بلوچستان رفتند، روز سه شنبه هم وزیر بهداشت به مناطق سیل زده رفت.

واعظی گفت: بلافاصله وقتی که این اتفاق افتاد، هلال احمر و بقیه دستگاه‌ها بسیج شدند، امروز هم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تصویب کردیم که ان‌شاءالله سریعاً رسیدگی شود، دستوراتی که آقای رئیس جمهور دادند به سرعت برای کمک رسانی به سیل زدگان در دست اقدام است.

اغلب روستا‌ها از حالت بحرانی خارج شده‌اند

سردار محمد شرفی جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا در بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: آب در مناطق سیل زده فروکش کرده و اغلب روستا‌ها از حالت بحرانی خارج شده اند، هر چند همچنان در بعضی نقاط راه‌ها مسدود و امدادرسانی فقط از طریق بالگرد امکان پذیر است.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا ادامه داد: در این سفر شاهدیم همکاران ما با هر نوع وسیله و امکاناتی که دارند به مردم سیل زده امدادرسانی می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی در مواقع بروز بحران موضوع تامین امنیت بوده، گفت: خوشبختانه منطقه از این بابت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و مشکل امنیتی خاصی گزارش نشده است.

گزارش از نوشین نثاری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار