استاندار خوزستان با اشاره به غنای میراثی و فرهنگ کهن و درخشان ایذه خاطرنشان کرد: اشکفت سلمان و کول فرح در ایذه چه بسا شایستگی ثبت اثر جهانی را دارا باشند و انتظار می رود مسئولان ذیربط پیگیری و تلاش کنند که این امر محقق شود.
کد خبر: ۸۱۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷ 19 January 2020

موزه باستان‌شناسی ایذه روز جمعه ۲۷ دی ماه با حضور استاندار خوزستان، معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان به بهره برداری رسید.

غلامرضا شریعتی در آئین بهره برداری از این مکان فرهنگی گفت: از اینکه این موزه باستان شناسی امروز در شهرستان ایذه به بهره برداری میرسد بسیار خرسند هستیم با اینکه اهواز هنوز موزه ندارد اما ایذه امروز از مکان فرهنگی بهره مند شده که جای قدردانی دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به غنای میراثی و فرهنگ کهن و درخشان این دیار خاطرنشان کرد: اشکفت سلمان و کول فرح در ایذه چه بسا شایستگی ثبت اثر جهانی را دارا باشند و انتظار می رود مسئولان ذیربط پیگیری و تلاش کنند که این امر محقق شود.

شریعتی افزود: مردم ایذه مردمی فرهنگی و علاقه مند به تاریخ درخشان گذشته ایران‌زمین هستند و خواستار ساخت و بهره برداری از این موزه بودند که خوشبختانه امروز محقق شد. از همکاری های همه دست اندرکاران مسئول، سمن ها و گروه های میراث فرهنگی که نهایت تلاش را داشتند و اصرار و مطالبه به حق را داشتند و ما را به انجام این کار ملزم کردند صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

استاندار خوزستان اظهار داشت: دولت خود را ملزم به مسائل میراث فرهنگی و زیست محیطی می داند و تلاش می کند که از این طریق همبستگی ملی ایجاد کند؛ همه ما در زمینه ایرانی بودن و همچنین حفظ تمامیت ارضی کشور و در بحث ملت واحد در این مرز و بوم و مشترک هستیم و تلاش ما بر این زمینه است.

شریعتی ادامه داد: بحث های میراثی و گذشته تاریخی و فرهنگی ما بر این همبستگی ملی و انسجام و وحدت ملی نقش بسیار اثربخشی خواهد داشت و نباید از این امر غافل باشیم بخش میراث فرهنگی یک فرصت بزرگ تمام نشدنی محسوب می شود برای اینکه همبستگی ملی و تمامیت ارضی حفظ شود و به امید خدا دشمنان این ملت که به دنبال تجزیه ایران هستند آرزوی خود را به گور خواهند برد.

استاندار خوزستان بیان کرد: این منطقه ظرفیت بسیار زیادی در زمینه میراث فرهنگی دارد و با توجه به علاقه ای که مردم این منطقه دارند آن را مغتنم بشمارید و کمک کنید که این حوزه بیشتر فعال شود.

شریعتی یادآور شد: این ظرفیت برای اشتغال این منطقه اگر به آن توجه کنیم و سرمایه گذاری های اولیه را انجام دهیم و زیرساخت‌های آن را چه در حوزه گردشگری آبی و زمینه‌های دیگر و چه در حوزه میراثی درخشان آن فراهم کنیم کفایت می‌کند.

بر اساس این گزارش عملیات اجرایی و بهسازی بنای موزه تاریخی ایذه در سال ۹۶ در زمینی به مساحت بالغ‌بر سه هزار و ۵۰۰ متر و فضای نمایشی در حدود هزار مترمربع آغاز شد.

این موزه که بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی در آن وجود دارد بزرگترین موزه جنوب غرب کشور به شمار می‌رود.

یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه تازه تاسیس ایذه حلقه زرین ارجان است، این اثر ارزشمند تاریخی متعلق به دوره عیلام نو، نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد و از محوطه باستانی به همین نام است که به‌منظور نمایش موقت به شهر ایذه انتقال‌ یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار