سلیمی نمین گفت: تشییع ده‌ها میلیونی حاج قاسم سلیمانی و حمله به عین‌الاسد مقدمه تحولات مهم در دنیاست ولی دشمن می‌خسلیمی نمین گفت: تشییع ده‌ها میلیونی حواهد این دو واقعه بسیار مهم به فراموشی سپرده شود.
کد خبر: ۸۱۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 19 January 2020

 رهبر انقلاب در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه، به تشییع باشکوه و میلیونی پیکر سردار سلیمانی و همرزمانش و همچنین حمله موشکی به پایگاه آمریکا در عراق اشاره کردند و ضمن یوم‌الله خواندن این دو رویداد، بر لزوم عدم فراموشی این دو واقعه تاریخی تاکید کردند. در همین زمینه سیدعباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل این بخش از سخنان رهبر انقلاب و چرایی یوم‌الله بودن این وقایع  طی سخنانی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم جایگاه این دو رویداد را به درستی درک کنیم ابتدا باید وضعیت ملت ایران را با دیگر ملت‌هایی که تحت زورگویی‌های آمریکا قرار دارند، به درستی مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها در ایران کودتا کرده و دولت قانونی مصدق را سرنگون کردند، یک مقام انگلیسی جمله‌ای را بیان کردکه تحقیر مضاعف ملت ایران بود. دکتر مصدق در کتاب خاطرات خود (خاطرات و تألمات مصدق) می‌گوید من هر وقت این جمله از پیام "آنتونی ایدن" وزیر خارجه وقت انگلیس را که به مردم ایران گفت را می‌خوانم بی‌اختیار می‌گریم. "چرا عمال بیگانه بتوانند شکست ملت ایران را به رستاخیز ملی تعبیر کرده و برای آن جشن پرپا نمایند و این عمل سبب شود که وزیر خارجه انگلیس مبارزه و فداکاری ملتی را برای بدست آوردن آزادی و استقلال به مناقشه جاهلانه تعبیر کند."

**حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا معادلات بین‌المللی را به سود ایران تغییر داد

وی افزود: در قضیه حمله موشکی به پایگاه آمریکا، پس از سالها  ملتی با تدبیر و اتکا به توان داخلی خود پاسخی به قلدری‌ها و زورگویی‌های آمریکا می‌دهد بگونه‌ای که این قلدر کاملا درهم می‌ریزد و از هر گونه واکنشی عاجز می‌ماند. اصولا پاسخ دادن به قلدر یک بحث است و اینکه به گونه‌ای به او پاسخ بدهید که او توانایی هیچگونه واکنشی نداشته باشد بحث دیگری است. ما در ارتباط با این مسئله یک تحول بزرگی را در معادلات جهان شاهد خواهیم بود. یعنی مقدمه یک تحول بزرگ است. امروز در داخل کشور بسیاری از کسانی که از موضع خیرخواهی بیان می‌کردند که باید در مقابل قلدری آمریکا کرنش کنیم، به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان در مقابل آمریکا ایستادگی کرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد:‌ حرکتی که انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن انجام داد و آمریکایی‌ها را از ایران بیرون راند، به واقع یک یوم‌الله بود چراکه ملت ایران کار بزرگی را با اتکا به وعده الهی صورت داد و برای نخستین بار بدون اتکا به قدرت رقیب آمریکا و صرفاٌ با قدرت ملی یک تحول بزرگ را ایجاد کرده و دست آمریکا را از ایران کوتاه کرد. پیش از انقلاب اسلامی حتی به ذهن ملت‌های دیگر نیز نمی‌رسید که این امکان وجود دارد که بدون اتکا به قدرت اتحاد جماهیر شوروی بتوان از زیر یوغ قدرت رقیب او خارج شد. چرا که معتقد بودند آمریکایی‌ها دارای توانمندی اطلاعاتی و نظامی بالایی‌ هستند و به همین واسطه امکان چیره شدن بر این قدرت جهانی میسر نخواهد بود.

سلیمی‌نمین افزود: در حالی که ملت ایران با عنایت به لطف پروردگار یک تحول بزرگ در معادلات سیاسی ایجاد کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت‌ها به وجود آورد. شاید امروز خیلی‌ها به ویژه جوانان به دلیل عدم شناخت دقیق از تحولات سیاسی معاصر ایران ندانند که وقتی ما زیر سلطه آمریکایی‌ها بودیم همواره عزتمان لگدمال می‌شد. 

**چرا واقعه تشییع پیکر سردار سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه آمریکا مصداق یوم‌الله است

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا از منظر رهبر انقلاب تشییع پیکر سردار سلیمانی و همچنین حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد نیز همانند روز پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یوم‌الله معرفی می‌شود، گفت: در روز  ۲۲ بهمن سال ۵۷ ملت ایران موفق شد تا سلطه آمریکا را از سر کشور بردارد و با نفی سلطه،آمریکایی‌ها را وادار به فرار از ایران کند اما در سالهای پس از پیروزی انقلاب دولت‌های مختلف آمریکا با اتکا به قدرت سیاسی و نظامی خود مدام انقلاب اسلامی را با تهدیدها و تحریم‌های مختلف مواجه کرده‌اند و برخی در داخل ایران همچنان از این تهدیدها می‌ترسند. حتی خیلی از کشورهای منطقه در دیدارهای خصوصی که با مقامات کشورمان داشتند، ضمن تایید مواضع ایران در قبال رویکرد بی‌شرمانه آمریکا اما به ما گوشزد می‌کردند که با توجه به قدرت آمریکا بهتر است در مقابل زورگویی‌های او از خود کرنش به خرج دهیم.

وی افزود: اما در حادثه حمله موشکی ایران به آمریکا برای تمامی دنیا از جمله کشورهای دوست ما ثابت شد که ملتی می‌تواند سلطه را از کشورش رد کرده و در نظامات بین‌المللی با ایستادگی و مقاومت از عزت خود صیانت کند.بنابراین یک تحول بزرگی است در نفی زورگویی‌ها و برای دیگر ملت‌ها نیز از این منظر الهام بخش است که می‌توانند در برابر سلطه کشورهای زورگو و در راس آنها آمریکا ایستادگی کرده و او را به عقب‌نشینی وادار کنند.

سلیمی نمین تصریح کرد:‌ علت اینکه این دو رخداد از سوی رهبر انقلاب به عنوان یوم‌الله خطاب می‌شود این است که هر دو آنها دارای پیوندهای جدی هستند. در مسئله تشییع پیکر سردار سلیمانی به عنوان نماد مقاومت ما یک وحدت کم‌نظر را در جامعه شاهد بودیم. وحدتی که بار دیگر منجر به انسجام و قدرت ملی شد. انسجامی که در سالهای اخیر با عملکرد دولت و سعه صدر کم بخشی از جریان رقیب او و مسائلی از این دست موجب چندپارگی اقشار مختلف مردم شده بود. از سوی دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده که مردم اینگونه حول شخصی که نماد مقاومت است، گردهم بیایند. البته این رخداد تماماً از عنایت خداوند است که قلب‌ها را به هم نزدیک کرده و گردهم می‌آورد و نمایشی از قدرت بزرگ ملی را تجلی می‌بخشد.

**تشییع میلیونی حاج قاسم زمینه‌ساز حمله موشکی به عین‌الاسد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد:‌ این واقعیت انکار ناپذیر است که اگر مسئله انسجام و وحدت ملی در تشییع پیکر سردار سلیمانی تجلی پیدا نمی‌کرد، هیچگاه زمینه حمله موشکی به پایگاه آمریکایی محقق نمی‌شد.چیزی که در دل دشمن رعب ایجاد کرد و او را کاملا مرعوب کرد جمعیت میلیونی بود که برای بدرقه نماد مقاومت یعنی شهید سلیمانی گردهم آمده بودند. همانطور که رهبر انقلاب نیز روز گذشته به آن اشاره کردند که فریاد متحد مردم مبنی بر درخواست انتقام خون حاج قاسم سوخت واقعی موشک‌ها شد و معادلات آمریکایی‌ها را کاملا به هم ریخت.

وی با اشاره به حربه‌های دشمنان انقلاب برای به فراموشی سپردن دستاوردهای این ایام، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی دشمن قدرت پاسخگویی ندارد و بازتاب این مطلب در داخل ایران و در جهان هر روز تبعات و آثار منفی بیشتری برای او در پی دارد و دیگر ملت‌ها نیز خواهند فهمید که در صورت داشتن اتحاد ملی،  هیمنه آمریکا  قابل شکسته شدن است این مسئله برای آمریکایی‌ها بسیار سنگین و غیرقابل پذیرش خواهد بود.

سلمین نمین ادامه داد: با دیدن تشییع جنازه میلیونی حاج قاسم برای آمریکایی‌ها مسجل شد که قادر نیستند با اقداماتی چون ترور، عزم و اراده ملت ایران را در هم بشکنند و همین مسلئه بود که آنها را به این نتیجه رساند که علی‌رغم تهدیدات رسمی ولی در عمل هیچگونه واکنشی به حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد از خود نشان ندهند. 

**لزوم شناخت ماهیت یوم‌الله و ظرفیتی که در پرتو آن برای کشور بدست آمده است

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: امروز این سوال مطرح است که اگر حادثه تلخ سقوط هواپیما اوکراینی به وقوع نمی‌پیوست آیا آمریکایی‌ها از طرق دیگر به دنبال به وجود آوردن حادثه‌ای دیگر برای به فراموشی سپردن حمله به پایگاهشان نبودند؟ در پاسخ باید گفت که  قطعا این کار را می‌کردند تا شکست فاحش خود را تحت الشعاع قرار دهند تا این مسئله موجب آگاهی مردم دنیا از جمله مردم کشورمان از واقعیت حقیقی آمریکا نشود. بنابراین لازم است که ماهیت یوم‌الله و ظرفیتی که در پرتو آن برای کشور به دست آمده ابتدا به درستی شناخته شود. 

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره مجدد به سخنان روز گذشته رهبر انقلاب گفت: رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از طرح مسئله یوم‌الله در پی این بودند که مفهوم اخلاقی را به ملت ایران گوشزد کنند  مبنی بر این که نباید از پیروزی‌ها مغرور شد. وقتی می‌گوییم یوم‌الله یعنی روزی که متعلق به خداوند است. غرور مسئله‌ای است که اگر در مسیر هر ملتی از جمله ایران قرار گیرد ممکن است مقدمه‌ای برای پیدایش آفات مختلف باشد. ایشان درس بزرگ اخلاقی را دادند و فرمودند که اگر معتقد به اتحاد باشید و این مسئله را به عنوان عاملی که خداوند به ما داده حفظ کنید قطعاً نقش خود را در پیروزی‌های اخیر زیاد نمی‌بینید بلکه این پیروزی را از آثار لطف الهی می‌دانید.

سلیمی‌نمین افزود: تذکر اخلاقی که رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه به همه گروهای و جریان‌های سیاسی داشتند این است که یوم‌الله امری است که از طریق لطف پروردگار شامل حال ملت ایران می‌شود نه یک جریان یا گروه. طبیعتاً اگر این مسئله مغفول واقع شود منجر به شناخته نشدن یوم‌الله می‌شود. 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از حادثه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت: دشمن طبیعتاً باید بهانه‌ای را پیدا  می‌کرد تا شکست مفتضحانه خود را با استفاده از آن تحت شعاع قرار دهد که حادثه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی این امکان را برای آنها میسر کرد . البته ذکر این موضوع نیز لازم است که اگر در این مسئله مدیریت دقیق‌تری در داخل صورت می‌گرفت میزان بهره‌برداری دشمن را به شدت کاهش می‌داد که موضوع نیز به ضعف‌های سیستماتیکی موجود در حوزه رسانه و ارتباطات میان بخش‌های مختلف کشور  برمی‌گردد که  فرصتی برای دشمن به وجود می‌آورد تا با ایجاد اختلال در حوزه اطلاع‌رسانی زمینه سلب اعتماد عمومی به رسانه‌های داخلی را فراهم کند.

**اعتراضات اخیر نمایشی برای خروج آمریکا از بحران عین‌الاسد بود

وی گفت:‌ آمریکایی‌ها در جریان اعتراضاتی که در برخی نقاط تهران از جمله روبروی دانشگاه امیرکبیر اتفاق افتاد تلاش کردند تا با حمایت تمام قد از این اعتراضات واقعه بزرگ حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد را تحت‌الشعاع قرار دهند. البته از آنجا که اعتراضات اخیر از هیچگونه اصالتی برخوردار نبود، نتوانست آنطور که رسانه‌های آمریکایی و ضدانقلاب می‌خواستند برایشان مثمرثمر باشد. بویژه اینکه در همان روز اول این اعتراضات شاهد سردادن شعارهای بسیار هنجارشکن و توهین‌های غیرمنتظره بودیم. همین مسئله نشان داد که این اعتراضات با این هدف شکل نگرفته است که بخواهد در دراز مدت ادامه پیدا کند و تنها نمایشی است تا آمریکا و هم‌پیمانانش را از بن‌بستی که در مسئله حمله موشکی ایران دچار آن شده‌اند، خارج کند. 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: این مسئله برای هیئت حاکمه آمریکا خیلی تلخ است که کشوری که تا ۴۰ سال پیش به طور کامل تحت سلطه او بوده امروز به نقطه‌ای از توانمندی رسیده است که در پاسخ به ترور نماد مقاومتش، ملت  یک صدا علیه این اقدام تروریستی بپاخاسته و سخن از لزوم انتقام سخت می‌زنند. آمریکایی‌ها نیاز داشتند که با براه انداختن یک اعتراض در ایران که در آن شعارهای هنجارشکنانه علیه نظام سر داده می‌شود، به  نخبگان و اندیشمندان‌شان که تحت تاثیر هدایت و رهبری ایران قرار گرفته‌اند، اینگونه  القا کنند که حکومت ایران با چالش جدی مشروعیت مواجه است و شاهد مثال این چالش جدی را هم شعارهای تند و هنجارشکنانه این عده معدود قرار دهند.

وی ادامه داد:  برای آمریکایی‌ها اهمیتی نداشت که ترکیب این معدود معترضان را چه قشری از جامعه ایران تشکیل می‌دهد اما مهم این بود که هیئت حاکمه این کشور از سر استیصال در تلاش بود تا فضایی کاذب را ایجاد کند که واقعیت‌های میدانی صحنه بین‌الملل پس از هدف قرار گرفتن پایگاه‌ عین الاسد را تحت الشعاع قرار دهد. همانطور که رهبر انقلاب نیز در سخنرانی روز گذشته به آن اشاره کردند علی‌رغم حادثه بسیار تلخ سقوط هواپیما که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنانمان شد ولی به هیچ عنوان این حادثه نباید دست‌آویزی برای دشمنان ما شود تا حوادث تاریخی روزهای گذشته به دست فراموشی سپرده شود.

سلیمی‌نمین در عین حال خاطرنشان کرد:‌ قطعا اگر کمی از شرایط عاطفی پس از وقوع این حادثه تلخ فاصله بگیریم، بخشی از دانشجویانی که در اعتراضات پس از این حادثه حضور پیدا کردند نیز به این ادراک خواهند رسید که مسئله هدف قراردادن پایگاه آمریکا بسیار فراتر از بحث‌هایی است که امروز در حال مطرح شدن است. به ویژه اینکه به این واقعیت توجه داشته باشیم که مقامات کشورهای غربی تمامی اهتمام خود را برای زنده نگه داشتن چنین جوی به کار بسته بودند به طوری که سفیر انگلیس در تهران شخصاً برای صحنه‌گردانی این اعتراضات وارد میدان می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که غربی‌ها در مواجهه با ایران در صحنه بین‌المللی در اوج استیصال هستند بطوریکه حتی از کنار اعتراضات عده‌ای معدود آنهم در ارتباط با مسئله‌ای کاملاً اتفاقی و سهوی نیز به راحتی عبور نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان یادآور شد: ذکر این مسئله بسیار مهم است که بدانیم تنها زمانی  اقتدار و عزت کشور در مقابل دشمنان به بالاترین حد خود می‌رسد که همانند اتفاقی که در جریان تشییع میلیونی شهید سلیمانی در کشور به وقوع پیوست، تمامی اقشار جامعه فارغ از طیف‌بندی‌های سیاسی با یکدیگر متحد و یکدل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار