ابراهیم شکیبا در گفتگو با تابناک:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:تاکنون موردی از انتقال این بیماری از طیور به انسان در استان کرمانشاه گزارش نشده است.
کد خبر: ۸۱۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 19 January 2020

دکتر ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در پی مشاهده مواردی از تلفات طیور در شهر صحنه و دو روستا در شهرستان کنگاور اقدامات محافظتی و بهداشتی جهت کنترل این بیماری و ممانعت از بروز آن در استان آغاز شده و تاکنون موردی از انتقال این بیماری از طیور به انسان در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

وی افزود:بر اساس گزارش اداره دامپزشکی استان هیچ موردی از بیماری در واحدهای صنعتی پرورش طیور استان مشاهده نشده است.

این مسئول بااشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا ی پرندگان یک بیماری تب دار، حاد، ویروسی و واگیردار است، بیان کرد: اهمیت آن به دلیل ایجاد پاندومی، قدرت ایجاد مرگ و میر بالا، غیرقابل پیش بینی بودن وقوع اپیدمی، سرعت بالای انتشار از نظر زمانی و عوارض اقتصادی و اجتماعی بسیار بالا می باشد.

شکیبا خاطر نشان کرد:شهروندان می توانند بیماری و یا مرگ پرندگان خود و هر گونه تلفات مشکوک طیور را به سامانه 1512 سازمان دامپزشکی و یا 190 مرکز بهدشت استان گزارش دهند تا در کوتاه ترین زمان ممکن پیگیری لازم صورت گیرد.

توصیه معاون بهداشتی دانشگاه به مردم رعایت نکات بهداشتی است که از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

همچنین توصیه می شود از خرید مرغ زنده خودداری کرده و همچنین با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت تهیه کنید و محل نگهداری مرغ و تخم مرغ خام باید از غذاهای دیگر جدا باشد . قابل ذکر است استفاده ازدستکش و ماسک در هنگام ذبح و پرکنی و آماده سازی پرندگان برای طبخ و شست و شوی مکرر دستها با آب و صابون حداقل به مدت 30 ثانیه پس از تماس ضروری می باشد.

وی همچنین تاکید کرد:از شکار پرندگان مهاجر و آزاد مانند مرغابی، غاز ، قو و ... و خرید و فروش، نقل و انتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص مهاجر خودداری شود.همچنین در روستاها هم باید کودکان از بازی با طیور و پرندگان پرهیز کنند و پرندگان در مکانی دور از محل زندگی نگهداری شوندو اگر بلافاصله پس از تماس با پرندگان مریض و یا مرده، علایم آنفلوانزا از جمله تب و گلو درد و سرفه و ... در فرد ظاهر شد باید جهت درمان سریعا" به مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه نماید.

شکیبا در پایان تصریح کرد: این ویروس از طریق تخم پرندگان آلوده و همچنین ترشحات تنفسی و فضولات این پرندگان که ممکن است بوسیله کفش، وسایل نقلیه، لباس، باد، کود حیوانی و وسایل آلوده در محیط پخش شود، قابل انتقال است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار