دکتر محمودرضا رسولی با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان و افزایش احتمال ورود بیماری آنفلوآنزای از طریق پرندگان وحشی که درگیر بیماری هستند، یادآور شد: پایش و رصد فعال در تمام مناطق استان ادامه داشته و در صورت وجود هر گونه مشکل، کنترل بیماری به طور ویژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۱۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶ 19 January 2020
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه همدان در بخش تولید فرآورده‌های دامی یکی از استان‌های امن محسوب می‌شود، گفت: تقاضای تولیدات دامی با توجه به امنیت ایجاد شده، در استان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر رسولی با اشاره به پاکسازی هر گونه کانون بیماری در حوزه آبزیان استان همدان اظهار کرد: آمادگی همه جانبه اکیپ‌های اجرایی فعال در استان برای جلوگیری و پیشگیری از ورود و شیوع بیماری بسیار مهم در همدان از اقدامات انجام شده توسط این اداره کل بوده ضمن اینکه تیم‌های مراقبت فعال باید با حفظ آمادگی خود در هر لحظه از ورود و انتشار بیماری در منطقه جلوگیری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به وجود انواع مزارع تفریحی و پرورش ماهیان سردابی (قزل آلای رنگین کمان) و احتمال وقوع بیماری‌های ویروسی در این مزارع، پایش و مراقبت از بیماری‌های ویروسی از جمله IPN، IHN، VHS در سطح مزارع استان به صورت بازدید میدانی و نمونه برداری، توسط کارشناسان این اداره کل در حال انجام است.

رسولی با اشاره به اینکه تاکنون تعداد ۱۱ واحد مرکز تفریح، ۱۹۳ واحد پرورش ماهی‌های سردآبی و ۵۱ واحد پرورش ماهی‌های گرمابی در استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۴۴ میلیون و ۷۵۴ هزار قطعه تخم چشم زده نیز به مرکز تفریخ استان وارد شده است.

وی یکی از مهمترین بیماری‌های ماهیان سردآبی را بیماری دانست و گفت: این بیماری می‌تواند سبب بروز خسارت و تلفات در مزارع شده و با علائمی همچون مرگ و میر شدید، اگزوفتالمی، بروز کم خونی و رگه‌هایی از خونریزی در عضلات، ملانوز و سیاه شدن پوست بروز کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: بیشترین رخداد بیماری در دمای ۴ تا ۱۴ درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد که این بیماری هیج راه درمانی نداشته و صرفاً باید با رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای از بروز و شیوع آن جلوگیری کرد.

وی از ۴۵ مورد نمونه برداری برای ردیابی ویروس بیماری‌های IPN، IHN، VHS از سطح مزارع استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: از آنجا که انتقال بیماری می‌تواند با استفاده از وسائل و تجهیزات پرورشی، پرندگان، غذا، جابجایی و تردد بین مزارع رخ دهد، باید آبزی پروران مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای را بیش از گذشته رعایت کرده و این بیماری را مهم بدانند.

رسولی با تأکید بر اینکه آبزی پروران باید بچه ماهی را از مزارع مجاز و معتبر تحت نظر سازمان دامپزشکی و شیلات تهیه کنند، افزود: برای هر گونه جابجایی و حمل و نقل ماهی زنده نیز باید از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان اقدام نمایند.

وی با اشاره به ۹۰ مورد ورودی آبزی برای مزارع آبزی پروری استان در ۱۰ ماهه امسال، تصریح کرد: آبزی پروران باید در هنگام خرید بچه ماهی «گواهی سلامت دامپزشکی مزرعه» را از فروشنده درخواست کنند.

رسولی با اشاره به بازدید تالاب‌ها و آبگیر‌های و واحد‌های صنعتی و بومی توسط کارشناسان دامپزشکی گفت: در همین راستا ۵۳ اقدام جدی در استان توسط اداره کل دامپزشکی در جهت جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزا پرندگان صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان، ضدعفونی مستمر بازارچه پرندگان در خیابان فدک را نام برد.

وی از بازدید و مراقبت‌های فعال از واحد‌های صنعتی و سنتی خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان دی ماه ۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۲۰ مورد نمونه برداری در زمینه بیماری آنفلوآنزا صورت گرفته و ۲۳ هزار و ۱۰۲ مورد مراقبت فعال انجام شده است.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در همدان مشاهده نشده که تداوم این وضعیت ضرورت تقویت اقدامات بهداشتی برای کنترل و پیشگیری را مورد تأکید قرار می‌دهد.

رسولی مبارزه و جلوگیری از بروز و شیوع بیماری در استان را از لحاظ اقتصادی و بهداشتی بسیار با اهمیت دانست و گفت: سالانه حدود ۲۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام می‌گیرد که در تأمین غذای استان همدان و استان‌های دیگر نقش مهمی دارد همچنین اگر سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و امنیت غذایی در کنار هم قرار بگیرند اهداف سازمانی نیز به خوبی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان و افزایش احتمال ورود بیماری آنفلوآنزای از طریق پرندگان وحشی که درگیر بیماری هستند، یادآور شد: پایش و رصد فعال در تمام مناطق استان ادامه داشته و در صورت وجود هر گونه مشکل، کنترل بیماری به طور ویژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و آموزش مرغداران در جهت مقابله با احتمال بروز بیماری مثمر ثمر خواهد بود، تصریح کرد: با هماهنگی که با معاونت بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان صورت گرفته، کارشناسان دامپزشکی این اداره کل در جلسات مختلف مرغداران نسبت به یادآوری و آموزش در بحث امنیت زیستی و مقابله با این بیماری پرداخته اند.

وی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون طیور نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد، اضافه کرد: بهترین نتیجه را زمانی خواهیم گرفت که مرغداران توصیه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور را با جدیت اجرا کنند.

رسولی در ادامه از اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در استان خبر داد و گفت: تمام طیور بومی روستا‌های استان به صورت رایگان واکسیناسیون شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح تعداد بیش از یک میلیون قطعه طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت خوراکی مورد واکسیناسیون رایگان در سطح استان قرار گرفته و استان همدان موفق به کسب رتبه اول کشوری در انجام این طرح شده است.

رسولی با اشاره به اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، افزود: در زمان وقوع به علت سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولا نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور مورد واکسیناسیون قرار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی ادامه داد: در اجرای این طرح تقریباً ۷۰ درصد کار توسط بخش دولتی و ۳۰ درصد آن به صورت خرید خدمت از بخش خصوصی انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان همدان، وی به نقش صادرات در این صنعت اشاره کرد و یادآور شد: در صورت بروز بیماری در استان صادرات این گونه محصولات قطع و از لحاظ اقتصادی تولیدکنندگان دچار خسارات زیادی می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار