مدیرعامل شرکت کربن اهواز گفت: یکی از دغدغه‌ها و مسائل اصلی ما، انتقال کارخانه به خارج از اهواز است اما اینکه چرا تاکنون این جابه‌جایی انجام نشده به دلیل این است که تاکنون تایید سهامدار عمده را نگرفته‌ایم.
کد خبر: ۸۱۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 22 January 2020

شکور شمس در جلسه کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان که به مناسبت روز هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: احداث شرکت کربن ایران به سال ۵۳ برمی‌گردد و شرکت کربن جزو صنایعی محسوب می‌شود که باید از شهر خارج شود. در این راستا اقداماتی انجام شده است. البته کارخانه فعلی انتقال پیدا نمی‌کند و باید کارخانه جدیدی احداث شود.

وی افزود: واحدهای بلک تکنولوژی خاصی دارند که گرفتن تکنولوژی نیز فرایند طولانی دارد. بر اساس تکنولوژی که امکان تهیه آن وجود داشت، طرح توجیهی تهیه کردیم و در نهایت، طرح برای تصمیم‌گیری به سهامدار عمده ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت کربن اهواز تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها و مسائل اصلی ما، انتقال کارخانه به خارج از اهواز است اما اینکه چرا تاکنون این جابه‌جایی انجام نشده به دلیل این است که تاکنون تایید سهامدار عمده را نگرفته‌ایم.

شمس بیان کرد: نباید این پروژه به تاخیر بیافتد. اقدامات طرح توجیهی انجام شده و با بانک عامل صحبت کرده‌ایم و در مرحله تایید سهامدار عمده هستیم.

وی ادامه داد: زمینی ۱۰ هکتاری در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز برای احداث کارخانه جدید تهیه کرده‌ایم. طبق طرح توجیهی و به روز رسانی آن، مناطق دیگری از جمله منطقه آزاد اروند را بررسی کرده‌ایم تا کارخانه جدید در یکی از این مناطق احداث شود. در نهایت، در محلی که مورد تایید سازمان محیط زیست باشد، کارخانه احداث خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کربن اهواز بیان کرد: بحث جابه‌جایی و انتقال این شرکت طولانی شده است. زمانی که این کارخانه احداث شد، در حاشیه شهر بودیم اما اکنون با توجه به وسعت شهر، در درون شهر قرار داریم و باید هر چه سریع‌تر این کارخانه جابه‌جا شود.

وی افزود: برای احداث مکان جدید اعضای کارگروه می‌توانند مکان‌های مورد نظر را پیشنهاد کنند.

شمس گفت: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، سعی کردیم حداقل آلایندگی‌ها را داشته باشیم.

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در خصوص احداث کارخانه جدید شرکت کربن در شهرک صنعتی شماره دو اهواز اظهار کرد: احداث کارخانه جدید در شهرک صنعتی شماره دو اهواز صحیح نیست زیرا با توجه به وزش باد غربی و شمال غربی شرایط بدتر می‌شود و آلودگی به سمت اهواز می‌آید.

در ادامه؛ اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان نیز اظهار کرد: در سال ۸۹ مقرر شده بود که زمینی به وسعت ۱۰ هکتار جهت احداث کارخانه جدید در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز به شرکت کربن اختصاص یابد. باید تعهدات ارزیابی زیست محیطی را هم انجام دهند که هیچکدام این تعهدات را انجام نداده‌اند. اکنون با توجه به واگذاری‌های انجام شده، امکان استقرار کارخانه در این شهرک وجود ندارد.

وی افزود: در شهرک صنعتی شماره ۲ دزفول، شرکت کربن مستقر شده که باعث آلودگی‌های زیادی شده است. به هیچ عنوان نباید اطراف واحدهای صنعتی و شهرک‌های صنعتی، این کارخانه احداث شود زیرا آلودگی زیادی برای ساکنین همجوار ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: شرکت‌های آلاینده با سلامت مردم سر و کار دارند. باید زمانی برای جابه‌جایی شرکت‌های آلاینده تعیین شود و در صورت عدم جابه‌جایی تعطیل شوند. در خطر انداختن سلامت مردم برای اشتغال ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر کار صحیحی نیست. اینکه عنوان می‌شود ارگان دیگری مکانی برای جابه‌جایی این شرکت تعیین کند برای انجام نشدن کار است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار