رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لالی گفت: اثر فرهنگی و تاریخی "چهارطاقی دره‎بوری" شهرستان لالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۸۱۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸ 26 January 2020

کوروش هاشمی‎فرد اظهار داشت: در راستای اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس‎نامه این سازمان مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، اثر فرهنگی و تاریخی "چهارطاقی دره‎بوری" از شهرستان لالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان این‎که چهارطاقی دره‎بوری با شماره ۳۲۵۰۴ ثبت شده است افزود: این اثر تاریخی در منطقه آب جاز و در شرق روستای دره‎بوری و درکنار ایلراه شوکل به گریوه در ۲۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان لالی واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالی تصریح کرد: باتوجه به شیوه معماری اثر، وضع موجود قابل مقایسه با بناهای مذهبی دوره ساسانی است که کاربری آتشکده و جایگاهی خاص در آن دوره را داشته‎اند.

وی با اشاره به این‎که در دوره‎های بعد مرمت و بازسازی‎های زیادی روی این اثر انجام شده است افزود: در ساخت بنا از مصالح بوم‎آورد سنگ و ملات گچ و شفته آهک استفاده شده است.

هاشمی‎فرد در ادامه به ویژگی‎های این اثر اشاره و عنوان کرد: اثر دارای پلان مربع با یک اتاق در مرکز و چهار ورودی است که روی ورودی‎ها طاق تعبیه شده که در قسمت شمالی اثر به یک دالان طواف یا خروجی منتهی می‎شود.

وی اضافه کرد: تزئینات گچ‎بری در فیلپوش‎های زیر سقف و دیگر سطوح داخلی دیوارها به چشم می‎خورد و سقف اثر به صورت مدور روی پلان مربع بنا شده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالی خاطرنشان کرد: با ثبت چهار طاقی دره بوری، این اثر در حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‎های اسلامی، تعزیرات و مجازات‎های بازدارنده، جرم محسوب می‎شود و مرتکب، مشمول مجازات‎های قانونی خواهد شد؛ ضمن این‎که مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت وزارتخانه ممکن خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار