معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری ۴۳هزار و ۵۸۵ از زمین‌های کشاورزی خوزستان از ابتدای سال زراعی جاری(اول مهر) زیرپوشش طرح مبارزه بیولوژیک با آفات قرار گرفت.
کد خبر: ۸۱۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ 17 February 2020

محمد قاسمی نژاد روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه بیولوژیک از طریق تکثیر و رهاسازی حشره‌های مفید از جمله زنبور "هابروبراکون" و "پلاتی تلنموس" در قالب عقد قرارداد با ۶ واحد تولید حشرات مفید بخش خصوصی انجام شد.
وی گفت: مبارزه بیولوژیک به منظور کنترل آفات کرم میوه خوار گوجه فرنگی، کرم برگخوار کارادرینا، کرم ساقه خوار ذرت و نیشکر، کرم کپسول خوار کنجد در مزارع خوزستان اجرا و عملیاتی شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد:مبارزه بیولوژیک با هدف توسعه پایدار، تامین امنیت غذایی با محوریت حفاظت از محیط زیست، سلامت محصولات کشاورزی، ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و نیز اعمال مدیریت بهینه مصرف نهاده‌های شیمیایی در مزارع  زراعی و باغی خوزستان عملیاتی شد که از جمله برنامه‌های اجرایی و راهبردی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان است.

ایده مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی در خوزستان از دهه ۸۰ به صورت پراکنده انجام شد ولی رفته رفته بهره برداران محلی با فراگرفتن آموزش‌ لازم به سمت این نوع مبارزه که به مراتب در مقایسه با مبارزه شیمیایی به صرفه‌تر و موثرتر است روی آوردند.با این حال هنوز برخی کشاورزان خوزستانی نسبت به موثر بودن مبارزه بیولوزیک با آفات تردید دارند و همچنان بخش مهمی از توان مالی خود را صرف تهیه سموم کشاورزی می‌کنند که برای محیط زیست و تولید محصول سالم مضر و زیان باراست.

استان خوزستان با تولید ۱۶.۲ میلیون تن محصولات زراعی و عمل آوری ۱۳۸ نوع محصول از حیث حجم تولید و تنوع مقام نخست را در کشور دارد.

بر اساس چشم انداز سال ۱۴۱۰ حجم تولیدات بخش کشاورزی خوزستان به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.در سال ۱۳۹۲ تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۱۲.۲میلیون تن بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار