رئیس میراث فرهنگی گرمسار:
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گرمسار از مرمت یخچال قدیمی این شهر خبر داد و گفت: این بنا برای بازدید عموم مردم آماده شده است.
کد خبر: ۸۱۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 27 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: مهوش کمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در زمان‌های گذشته و پیش از اختراع یخچال مردم برای تأمین یخ از یخچال‌های طبیعی استفاده می‌کردند، اظهار داشت: روستای قاطول دارای یخچال طبیعی تاریخی است و یکی از بناهای تاریخی شهرستان گرمسار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای عملیات مرمت و احیای این یخچال قدیمی بیان کرد: راه‌اندازی این پروژه به‌عنوان موزه محلی و بازگشایی آن برای بازدید عموم مردم یکی از رویکردهای مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

پایان عملیات مرمت و معماری داخلی یخچال قدیمی قاطول

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمسار بابیان اینکه عملیات مرمت و معماری داخلی این پروژه به اتمام رسیده است، تأکید کرد: تأمین تجهیزات، نورپردازی و ایجاد سیستم امنیتی در این بنای تاریخی در دستور کار قرار دارد.

کمالی با تأکید بر اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی هزینه شده است، اعلام کرد: این بنای تاریخی از ابتدا ساخت به خاندان طباطبایی تعلق داشته است.

وی در ادامه اضافه کرد: این پروژه در زمینی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر احداث‌شده و درمجموع ۱۰۰ متر مساحت بنای این یخچال است و پیش‌بینی می‌شود برای بازدید مردم در ایام‌الله دهه فجر افتتاح شود.

اهمیت توسعه صنعت گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمسار تصریح کرد: کاربرد این یخچال درگذشته به این صورت بود که با حفر حوضچه‌هایی بزرگ و نگهداری آب در ایام زمستان، یخ تولید می‌شد و در ایام تابستان مردم از یخ آن استفاده می‌کردند.

کمالی بابیان اینکه این بنای تاریخی یکی از جاذبه‌های گردشگری گرمسار نیز محسوب می‌شود، تأکید کرد: احیای ابنیه تاریخی در راستای نمایش فرهنگ و تمدن دیرینه مردم برای نسل جدید از دیگر رویکردهای مهم این سازمان محسوب می‌شود.

وی تقویت صنعت گردشگری را از دیگر سیاست‌های مهم این سازمان برشمرد و گفت: توسعه صنعت گردشگری نقش مؤثری در رونق اقتصادی و ایجاد توسعه پایدار در منطقه ایفا می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار