وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مصوبه هیات مقررات زدایی درباره حذف فاصله و جمعیت برای تاسیس داروخانه‌ها واکنش نشان داد.
کد خبر: ۸۱۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ 28 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: دوم بهمن ماه سی و سومین نشست هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار شد و بنابر مصوبه این جلسه مقرر شد تا وزارت بهداشت محدودیت های جمعیتی و جغرافیایی برای تاسیس داروخانه را ظرف سه ماه پس از ابلاغ نامه ای به امضای دژپسند، وزیر اقتصاد لغو کند.

شرط جمعیت برای تاسیس داروخانه

پیش از این شرط جمعیت برای تاسیس داروخانه وجود داشت به عنوان مثال در شهر  تهران به ازای هر ۴۵۰۰ نفر مجوز تاسیس یک داروخانه داده می شد و  افرادی که امتیاز بالاتری داشتند، می توانستند داروخانه تاسیس کنند.

کسانی که امتیاز کمتری برای تاسیس داروخانه داشته باشند، با روش هایی مثل فعالیت در مناطق محروم می توانند زودتر امتیاز کسب کنند و داروخانه خود را در شهرهای برخوردار تاسیس کنند، چرا که فعالیت در مناطق کمتر برخوردار به مدت یکسال  ۱۴۰ امتیاز  برای داروساز به دنبال دارد اما با فعالیت در شهرهای بزرگ، تنها  ۳۰ امتیاز به داروساز تعلق می گیرد و این روش تشویقی برای حضور داروسازان در مناطق محروم است.

شرط فاصله برای تاسیس داروخانه

همچنین شرط فاصله جغرافیایی برای تاسیس داروخانه نیز طبث مصوبه سازمان غذا و دارو وجود دارد و با این شرط داروخانه ها نمی توانند کنار هم باشند و حداقل فاصله بین داروخانه وجود درد.

بنابر مصوبه ۱۳۹۳ سال در محدوده جمعیتی کمتر از ۲۵۰ هزار نفر در شهر‌های کوچک، داروخانه تازه تاسیس باید از داروخانه قبلی ۵۰ متری فاصله داشته باشد، با بزرگ شدن شهر‌ها فاصله بیشتر می‌شود، در محدود جمعیتی ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر فاصله به ۱۰۰ متر، در محدوده جمعیتی از ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت فاصل به ۱۵۰ متر و در محدوده جمعیتی بیش از یک میلیون نفر جمعیت در کلانشهر‌ها فاصله داروخانه‌ها باید ۲۰۰ متر باشد البته درصورتی که حداقل ۱۰ مطب فعال پزشکی در فواصل ذکر شده در شعاع حریم قانونی داروخانه دایر وجود داشته باشد، تأسیس یا انتقال محل داروخانه‌های بعدی به ازاء هر ۱۰ مطب فعال با تصویب کمیسیون دانشگاه بلامانع است.

واکنش وزیر بهداشت به آزاد شدن تاسیس داروخانه در هر نقطه شهر

کاهش فاصله داروخانه ها با ورود شورای رقابت

این مصوبه مربوط به سال ۱۳۹۳  است اما با ورود شورای رقابت درباره اینکه باید بین داروخانه ها رقابت باشد و پس از حکم دیوان عدالت اداری درباره حذف شرط فاصله برای تاسیس داروخانه ها، این فاصله به ویژه در شهرهای بزرگ و خیابان های اصلی و پر رفت و آمد بسیار کمتر شده است.

در نهایت با مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار همه شروط تاسیس داروخانه حذف خواهد شد و سازمان غذا و دارو نمی تواند محدودیتی برای فعالیت داروسازان ایجاد کند.

علی رغم استقبال از مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در رابطه با اینکه تاسیس داروخانه، وزارت بهداشت با این مصوبه مخالف است.

واکنش وزیر بهداشت به آزاد شدن تاسیس داروخانه در هر نقطه شهر

نمی توان با داروخانه ها مثل سایر کسب و کارها برخورد کرد

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  به امضای وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: این بحث که مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی را تحت عنوان کسب و پیشه مشمول آن ضوابط تلقی کنیم، درست نیست و ما هم به آن اعتقاد نداریم که مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی یک محل کسب و کار است و بدون شرط و شروط می توان این مراکز را دایر یا ایجاد کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با وزیر اقتصاد نیز درباره این مصوبه صحبت کردم و ایشان گفتند که نوع تلقی درباره این بحث تاسیس داروخانه  غلط بوده است.

واکنش وزیر بهداشت به آزاد شدن تاسیس داروخانه در هر نقطه شهر

با مصوبه جدید مناطق محروم خالی از داروخانه می شود

نمکی تاکید کرد: ما نمی توانیم برای تاسیس داروخانه به داروساز یا به پزشکی برای تاسیس مطب بگوییم در هر نقطه وشهر می توانند مطب یا داروخانه تاسیس کنند، در صورت حدف شروط تاسیس مطب و داروخانه، این مسئله پیش می آید که نقاط محروم، کمتر برخوردار و کمتر توسعه یافته سرشان بی کلاه بماند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تصریح کرد: ما در وزارت بهداشت مراکز درمانی، مطب ها و داروخانه ها را برحسب نیاز منطقه، جمعیت و نبود زیرساخت های نظام سلامت توزیع می کنیم و بر این مبنا هم ایستاده ایم و هر متدی به غیر از این قطعا باعث عدم برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته و نیازمند به خدمات بهداشتی خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار