نمی توان سن مشخصی را به عنوان سن مطلوب ازدواج برای مناطق مختلف ایران و جهان در نظرگرفت. هر جوانی که بلوغ جنسی را تجربه کرده و با گذار از آن در صورت بهره مندی از رشد مطلوب جسمانی، برخورداری از هوشمندی، کفایت های عقلانی، سلامت روانی، تعهد و توان مسئولیت پذیری خانوادگی و اجتماعی، درک و احراز صلاحیت های بایسته و شایسته همسری و مهارت های بالفعل یا بالقوه آرامشگری و آرامش آفرینی ماندگار می تواند به انتخاب فردی که او را همسری مطلوب می انگارد، بیاندیشد.
کد خبر: ۸۱۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ 31 January 2020

 ازدواج مهم ترین اتفاق در زندگی یک فرد است که آینده فرد را تحت تاثیر قرار میدهد . انتخاب برای ازدواج باید با سنجش معیارهای مهمی صورت بگیرد اما پیش شرط هایی برای این انتخاب وجود دارد .

عبارت - ازدواج مهم ترین اتفاق در زندگی یک فرد است که آینده فرد را تحت تاثیر قرار میدهد . انتخاب برای ازدواج باید با سنجش معیارهای مهمی صورت بگیرد اما پیش شرط هایی برای این انتخاب وجود دارد . سن ازدواج در زنان و مردان یکی از معیارهای مهم در ازدواج است که در این دو جنس تفاوت هایی با هم دارد. سن ازدواج باید مبتنی بر سه اصل بلوغ جسمانی، بلوغ روانی و بلوغ اجتماعی باشد.

در سال های اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی در کشورمان سن ازدواج در بین جوانان بالاتر از قبل شده و مازندران هم از این قاعده مستثنا نیست. این استان در حال حاضر بیشترین تعداد ازدواج مردان را در بازه سنی 25 الی 29 سال و بعد از آن جوانان 20 تا 24 ساله تجربه می کنند.

این آمار برای خانم ها اما کمی متفاوت است. بیشترین آمار ازدواج برای خانم ها در آخرین آمار ارائه شده ثبت احوال مازندران مربوط به بازه سنی 20 الی 24 سال است و بهد از آن دختران 15 تا 19 ساله هستند که بیشترین ازدواج را در استان مازندران انجام داده اند.

 

 

نکات جالبی در این امار نهفته است که به بعضی از موارد اشاره ای می کنیم:

در بین مردان بیشتر از 75 سال 169 ازدواج ثبت شده و این در حالی است که در زنان از 65 سال تا بیش از 75 سال تنها 31 ازدواج به ثبت رسیده است.

671 ازدواج در دختران 10 تا 14 ساله به ثبت رسیده که نشان دهنده ی زنده بودن این رسم قدیمی در بعضی نقاط استان است اما از این بین بیشتر ازدواج ها با مردان 20 تا 24 ساله بوده اما 35 فقره ازدواج نیز با مردان 30 تا 34 ساله انجام شده که جای بحث دارد.

نکته قابل توجه دیگر بالا رفتن تعداد ازدواج در دختران بالای 30 سال و نزدیکی آمار ازدواج در مردان و زنان این بازه ی سنی است که در سالیان نه چندان دور همچین موردی به شدت خارج از عرف بود.

از نکات خوب هم می شود به نبود ازدواج رسمی در بین کودکان کمتر از 10 سال اشاره کرد که تا سال های گذشته بدین گونه نبود. تنها یک مورد ازدواج پسر کمتر از 15 سال موجود بود که آن هم با دختری 20 الی 24 ساله صورت پذیرفت.

 

به طور کلی نمی توان سن مشخصی را به عنوان سن مطلوب ازدواج برای مناطق مختلف ایران و جهان در نظرگرفت. هر جوانی که بلوغ جنسی را تجربه کرده و با گذار از آن در صورت بهره مندی از رشد مطلوب جسمانی، برخورداری از هوشمندی، کفایت های عقلانی، سلامت روانی، تعهد و توان مسئولیت پذیری خانوادگی و اجتماعی، درک و احراز صلاحیت های بایسته و شایسته همسری و مهارت های بالفعل یا بالقوه آرامشگری و آرامش آفرینی ماندگار می تواند به انتخاب فردی که او را همسری مطلوب می انگارد، بیاندیشد.

برخی این شرایط را در حدود 18 تا 20 سالگی می یابند، بعضی کمی زودتر و بعضی تا حدود 25 سالگی و حتی بیشتر از آن نمی توانند شایستگی های لازم را به دست آورند.

بنابراین با توجه به متغیرها و مولفه های گوناگون در بحث سن حقیقی نمی توان برای مناطق مختلف شهری و روستایی ایران و جهان سن مشخصی را به عنوان سن پایه یا مطلوب ازدواج تعیین کرد.

بیشترین ازدواج در شهرهای مازندران مربوط به بابل و کمترین آن نیز سوادکوه شمالی می باشد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار