رییس سازمان ملی استاندارد گفت: یک سوم از مجموع ۳۴ هزار مورد استانداردی که از ابتدای تاسیس این سازمان تاکنون در خصوص فعالیت‌های مختلف تدوین شد مربوط به پنج سال اخیر بوده است.
کد خبر: ۸۲۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸ 04 February 2020

نیره السادات پیروزبخت در نشست خبری در تالار اجتماعات اداره کل استاندارد اصفهان اظهارداشت: نظارت بر بازار در سالهای اخیر شدت پیدا کرد و سالانه بصورت میانگین ۴۰۰ هزار واحد صنفی مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرند که حدود ۵۰ هزار نمونه خریداری و نتایج به مردم و مراجع مربوطه ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۳۸ هزار واحد تولیدی در کشور زیر پوشش استانداردهای اجباری قرار دارند که سی هزار پروانه کاربرد علامت استاندارد واگذار شده است.  

رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: شورای عالی استاندارد در ۲ دوره دولت از سالهای ۸۴ تا ۹۲ در کشور تشکیل نشد و مصوبات آن در کمیسیون زیربنایی دولت انجام می‌شد.

به گفته وی در این دوره دست‌کم هر ساله این شورا تشکیل و به قانون عمل شد و توقف تولید چهار نوع از خودروها پراید و پژو، یکی از مهمترین مصوبات این شورا بوده است.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: مصوبه‌های دیگری در زمینه کالاهای غذایی و کشاورزی در این شورا وجود داشت و سیاستگذاری‌های مختلفی در رابطه با مشاغل که در شورای عالی استاندارد اخیر تصویب شد.

وی افزود: توافق سه جانبه بین سازمان ملی استاندارد، وزارت رفاه کار و امور اجتماعی و معاونت زنان و خانواده امضا شد برای اینکه مشاغل خانگی و روستایی زیر  پوشش استاندارد قرار گیرند اما بر اساس نگاه سنتی گذشته که علامت استاندارد به آنها ارائه می‌شد نخواهد بود بلکه بر اساس بسیاری از کشورهای پیشرفته گواهی انطباق به اینگونه کالاها داده خواهد شد.

رییس سازمان ملی استاندارد اظهارداشت: مصوباتی هم برای تعریف استاندارد و ویژگی‌های محصولات دانش بنیان در شوراهای عالی استاندارد گذشته انجام شده بود که تاکنون گواهی انطباق برای ۴۵ محصول دانش بنیان صادر شده است.

وی تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد در سالهای اخیر با توجه به همه مسائل سیاسی در عرصه بین‌المللی هم خوش درخشیده و رتبه ۲۱ را بین ۱۶۳ کشور در رده بندی سازمان ایزو بدست آوردیم.

پیروزبخت بیان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران عضو هیات مدیره سازمان موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی است و با توجه به جایگاه والای علمی کشور ما از مجموع چهار کارگروه این موسسه، مدیریت ۲ کارگروه به ایران واگذار شده است.

وی تصریح کرد: تدوین استاندارد چند محصول غذایی و کشاورزی از جمله پنج روغن گیاهی و دوغ به ایران واگذار شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه دوغ ایرانی نوشیدنی که در دنیا با همین اسم و تلفظ استفاده می‌شود اضافه کرد: این نوشیدنی است در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفت که با استاندارد ایران عرضه می‌شود که جزو افتخارات کشور ما ثبت شده است.

وی بیان کرد: برای اولین بار در تاریخ ایران و کشورهای در حال توسعه یک پژوهشگر زن ایرانی به عضویت هیات مدیره فنی ایزو در آمد که این امر حاکی از جایگاه فنی و تخصصی بالای ایران است.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد اقدام های متعدد خوبی در حوزه بین المللی انجام داده و در زمان حاضر از جایگاه خوبی در این عرصه برخوردار است.

وی ادامه داد: گواهینامه‌های سازمان ملی استاندارد ایران در چهار مورد مدیریتی، شامل مدیریت زیست محیطی، غذایی،  ایمنی و انرژی در ۷۰ کشور دنیا قابل قبول است همچنین این گواهینامه‌ها در اندازه شناسی در یکصد کشور دنیا مورد تایید و قابل قبول است.  

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه نظارت این سازمان شامل همه نوع کالاها و خدمات نمی‌شود خاطرنشان کرد: تعدادی استاندارد اجباری در هر شورای عالی استاندارد تصویب می‌شود و تاکنون یکهزار کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری شدند و در زمینه واردات هم حدود یکهزار و ۷۰۰ ردیف تعرفه کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری هستند.

به گفته وی امروز دیگر نگرش استاندارد همانند گذشته نیست و رویکرد نوین استانداردسازی در این سازمان نهادینه شد و باید در کشور هم پیاده سازی شود.

پیروزبخت تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد ایران بیشتر بدنبال استانداردسازی بالفطره همه کالاها و خدمات است.

وی با بیان اینکه قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در سال ۹۶ تصویب شد خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون همه آحاد ملت و همه دستگاهها باید استانداردها را رعایت کنند و وظیفه سازمان هماهنگی، مدیریت و نظارت عالیه و برنامه ریزی برای بدست آوردن فرآیندها و استاندارد سازی این فرآیندهاست.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه فرآیند محوری در استاندارد سازی کالاها و خدمات بهتر جواب می‌دهد تاکید کرد:امروز دیگر رویکرد این سازمان کالامحور و محصول محور نیست بلکه رویکرد ما فرآیند محور شده است.

وی اظهار داشت: هماهنگی و هم افزایی بین دستگاهها یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان ملی استاندارد محسوب می‌شود و در گذشته استاندارد خاصی برای واردات کالاهای اساسی نظیر غلات، برنج و ذرت وجود نداشت اما امروز هماهنگی در خصوص کالاهای اساسی وارداتی این هماهنگی انجام شده است.

پیروزبخت اضافه کرد: برای استاندارد سازی بنزین و کاهش آلودگی هوا فشارهای زیادی آوردیم تا بنزین تولید داخل و بنزینی که توزیع می‌شود به یورو چهار ارتقا پیدا کرد اما هم اکنون بسیاری از خودروهایی که در شهرها تردد استاندارد یورو چهار ندارند ونمی توانیم همه این خودروها را استاندارد کنیم.

وی با بیان اینکه مواد غذایی ایران از بسیاری از کشورهای اروپایی هم بهتر است بیان کرد: نباید تبلیغات سوء روی مواد غذایی کشورمان انجام دهیم.

به گفته وی با تبلیغات سو و اتفاقات اخیر که در مورد صنعت شیرینی و شکلات رخ داد ۳۵ درصد تولید اینگونه محصولات در کشور کاهش پیدا کرد و صادرات این محصولات هم کاهش وسیعی پیدا کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: سه سازمان بهداشت، جهاد کشاورزی و استاندارد نظارت های کافی روی مواد غذایی دارند و فرایندهای تولید این محصولات را کنترل و نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد بعنوان یک سازمان نظارتی باید اطلاعات اصیل و دقیق را بدون هیچگونه پرده پوشی و اغماضی بع مردم جامعه ارائه کند تاکید کرد: سلامت و ایمنی مردم خط قرمز سازمان ملی استاندارد است و بر اساس وظیفه تا جایی که بتوانیم از سلامت مردم بطور کامل حراست می‌کنیم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار