ابول نژادیان با تاکید بر جلب اعتماد مردم گفت:  تاکنون موردی از کرونا ویروس در کشور گزارش نشده و اگر موردی از بیماری مشاهده شود شفاف اعلام می‌کنیم و دلیلی برای کتمان وجود ندارد.
کد خبر: ۸۲۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۱ 06 February 2020

کیامرث حاجی زاده روز چهارشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی درسرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان بیان کرد: ادارات و سازمان ها باید هماهنگی بیشتری با بهداشت و درمان و دانشگاه‌ها داشته باشند که اداره کل حمل ونقل جاده ای، بنادر و کشتیرانی و شرکت‌های پتروشیمی و فولاد از آن جمله هستند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: این موضوع یک مصوبه و الزام جدی برای پیشگیری از کرونا ویروس است.

حاجی زاده گفت: استاندار خوزستان نیز در جلسه دیگری هشدار جدی‌تری دادند زیرا خوزستان، قطب انرژی کشور است و بسیاری از مبادلات تجاری ایران، از طریق خوزستان با کشور چین انجام می‌شود. بنادر استان خوزستان یکی از گلوگاه‌هایی است که مبادلات در آن انجام می‌شود و بنابراین لازم است به این مسائل به صورت جدی‌تر نگاه کنیم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه مرزهای زمینی با کشور عراق و مرزهای دریایی باید کنترل شوند، بیان کرد: بعضی از ادارات‌کل لازم است هماهنگی و همراهی بیشتری با عرصه سلامت و بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشند. اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای، اداره‌کل بنادر و شرکت‌های پتروشیمی و فولاد و تمامی شرکت‌هایی که مبادلاتی با خارج از کشور دارند، باید این هماهنگی و همکاری را با دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه سلامت داشته باشند. این موضوع یک مصوبه و الزام جدی برای پیشگیری از ورود ویروس و پس از آن جلوگیری از مشکلات بعدی است.

حاجی زاده ادامه داد: در کشور ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه و دسترسی نداشتن به برخی از خدمات، تجهیزات و یا دارو، اگر این ویروس وارد کشور شود مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان توضیح داد: این موضوع ملی و جهانی است و مربوط به یک بخش و جزیره ای به نام بهداشت و درمان نیست بلکه همکاری همه دستگاه‌ها را می طلبد.

وی گفت: تا حد امکان باید پیشگیری کنیم اما باید شرایط مقابله احتمالی را نیز باید داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان دانشگاه مادر در خوزستان و دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان باید شرایط مقابله با این بیماری را داشته باشد. تا حد امکان سعی می‌کنیم از این بیماری پیشگیری کنیم اما ممکن است همه منافذ قابل بستن نباشند و باید یک درصد هم احتمال دهیم که این ویروس وارد شود. باید تجهیزات و دارو و امکانات لازم را از اکنون فراهم کنیم. اکنون اولویت در استان خوزستان مقابله با این بیماری است، همانگونه که اولویت کشور و دنیا نیز این موضوع است.

وی عنوان کرد: داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها و تمامی مراکزی که باید خدمت کنند، اعم از مدیریت درمان تامین اجتماعی و بیمارستان‌های سپاه و ارتش و بیمارستان‌های خصوصی باید از هم‌اکنون ملزم و موظف شوند که تمهیدات لازم را برای مقابله با این بیماری بیاندیشند.

حاجی‌زاده افزود: در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی اهواز کارهای خوبی انجام داده و سه بیمارستان بیمارستان رازی، سینا و امام(ره) اهواز را به عنوان مرجع رسیدگی به کروناویروس تعیین کرده است اما این موضوع باید به سمت بیمارستان‌های خصوصی نیز برود و بخش‌های عفونی بیمارستان‌های خصوصی نیز تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی به این قضیه توجه داشته باشند.

حاجی زاده اضافه کرد: باید تجهیزات و دارو و امکانات لازم فراهم باشد چون پیشگیری از این بیماری اولویت خوزستان است.

وی در ادامه بر مدیریت جو روانی تاکید کرد و گفت: از رسانه ها و روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها می‌خواهیم که اطلاع رسانی را با ظرافت خاصی مدیریت کنند و باعث تشویش اذهان عمومی نشوند.

محمد صادق کریمی کیا نیز در این نشست اظهار کرد: بحث بسیار مهم در حوزه کنترل ویروس کرونا و تهدیدات آن برای کشور مدیریت افکار عمومی است.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها و مسئولان نباید با اطلاع‌رسانی غلط کاری کنند که اذهان عمومی تشویش و نگرانی را به مردم تزریق کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با تأکید بر اطلاع‌رسانی تخصصی و انحصاری درباره کرونا ویروس از طریق شورای سلامت، افزود: تنها مرجع اعلام نظر و تصمیم‌گیری در زمینه ویروس کرونا شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان است.

کریمی کیا گفت: فرمانداران و رؤسای سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی باید از هرگونه اظهارنظر درباره کرونا ویروس پرهیز کنند و حق این کار را ندارند.

وی ادامه داد: شورای سلامت مرجع استانی اظهارنظر درباره کرونا ویروس است و به جز این شورا هیچ مقام استانی نمی‌تواند درباره کرونا ویروس اظهارنظر کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بیان کرد: تهدیدی که در بحث ویروس کرونا با آن مواجه هستیم یک فرصت است تا بهداشت فردی را دقیق‌تر آموزش دهیم و شهروندان به آن بیشتر توجه کنند.

کریمی کیا افزود: اقداماتی را که در زمینه پیشگیری از کرونا ویروس تقسیم‌بندی شد را به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم و دستگاه‌ها در این زمینه ارزیابی می‌شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز نیز گفت: پیگیری‌ لازم برای ورود بیمارستان‌های خصوصی به این موضوع باید انجام شود تا به وظیفه ملی خود جامه عمل بپوشانند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان افزود:بخش‌های پشتیبان را در بیمارستان ها ایجاد کردیم تا آمادگی لازم داشته باشند و بهداشت در زمینه اطلاع رسانی و پیشگیری اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 وی بیان کرد: با هماهنگی لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قول داده شد که دوربین حرارتی به خوزستان اختصاص یابد تا در یکی از مرزهای پرتردد نصب و نفرات تب دار را شناسایی کند.

ابول نژادیان از ادارات درخواست کرد که در بالای قبوض، آب ، برق و یا گاز و یا در سربرگ های نامه ها پیام هشدار در این زمینه درج کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: دهم اکنون نیاز به ذخیره دارویی خاصی نداریم و نگرانی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مسوولان بهداشت و درمان دانشگاه‌ها در دانشکده‌های مختلف کلاس آموزشی در این زمینه برگزارکنند و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه آمادگی تامین نیروی انسانی را دارد.

ابول نژادیان با تاکید بر جلب اعتماد مردم گفت:  تاکنون موردی از کرونا ویروس در کشور گزارش نشده و اگر موردی از بیماری مشاهده شود شفاف اعلام می‌کنیم و دلیلی برای کتمان وجود ندارد.

در ادامه دکتر سید مهدی حسینی‌زاده اظهار کرد: با توجه به حساسیت بیماری کرونا که در دنیا نگرانی‌هایی ایجاد کرده و تلفاتی که بر جای گذاشته است؛ کشور ما به عنوان یکی از کشورهایی که بنا به تایید سازمان بهداشت جهانی به عنوان کشوری پیشرو در امر خدمات بهداشتی برنامه‌ها و استراتژی‌های دقیق و کارآمد اجرا می‌کند و به نتایج و شاخص‌های ارزشمندی رسیده است، وظیفه خود می‌داند که برای حفظ سلامت مردم اقدام کند زیرا اگر این بیماری وارد کشور شود، قطعا کنترل آن بسیار مشکل خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر یک تیم آماده، اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرده باشد، قطعا مشکلات بیماری کمتر خواهد بود، به همین دلیل وزارت بهداشت اقدامات بسیار وسیعی را آغاز کرده و دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز بر حسب وظیفه خود، اقدامات زیادی انجام داده است. در همین راستا از مدیران کل استان خوزستان نیز انتظار همکاری داریم. این یک کار جمعی است و قطعا دانشگاه‌های علوم پزشکی به تنهایی نمی‌توانند در پیشگیری از بیماری کرونا کاری از پیش ببرند و اقداماتی که انجام آن ضرورت دارد، به تنهایی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان امکان‌پذیر نیست.

حسینی‌زاده گفت: از مدیران استانی به عنوان بازوان نظام سلامت انتظار داریم که این اقدامات پیشگیرانه را اجرایی کنند تا از لحاظ این بیماری در استان خوزستان نگرانی نداشته باشیم. هدف ابتدایی ما این است که نگذاریم این بیماری وارد جغرافیای کشور شود، یا اگر وارد شد، اجازه ندهیم که گسترش پیدا کند و بتوانیم آن را مهار کنیم. این موضوع محقق نخواهد شد مگر اینکه همه دست به دست هم دهیم و تلاش و هوشیاری ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر نگرانی مردم در خصوص بیماری کرونا بیان کرد: تلاش بر این است که مردم از این نگرانی که بعضا فضای مجازی عامل آن است، رهایی یابند. این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهیم که صادقانه هر مساله‌ای باشد، با مردم در میان می‌گذاریم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی از جمله شستشوی دست‌ها افزود: خود مردم هستند که باید در این رابطه به ما کمک کنند و اگر کرونا به کشور ما وارد شد، با خودمراقبتی و رعایت آداب تنفسی و بهداشت فردی جلوی این بیماری را بگیرند و بیماری را مانند هر بیماری شبه‌آنفلوآنزای دیگر کنترل کنند. بیماری کرونا نیز از خانواده ویروس سرماخوردگی است و لازم است آداب ساده بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلا رعایت شود.

وی عنوان کرد: از دستگاه‌ها و ادارات‌کل اجرایی عضو شورای سلامت استان خوزستان انتظار داریم در این زمینه اقدام کند. از جمله این دستگاه‌ها، فرودگاه‌ها هستند که به عنوان یکی از گلوگاه‌های ورودی باید آموزش خودمراقبتی و رعایت موازین بهداشت فردی و تنفسی را توسط کارکنان و خدمه فرودگاه‌ها انجام دهند. همچنین آموزش به کادر پروازی در خصوص برخورد با موارد مشکوک به بیماری در پروازها، نصب بنرهای آموزشی در سالن‌های انتظار فرودگاه، پخش کلیپ‌های آموزشی از طریق رسانه‌های دیجیتال در فرودگاه و نظارت مستمر بر تسهیلات بهداشتی را انجام دهند.

حسینی‌زاده گفت: بخش راه‌آهن انتظار نیز آموزش خودمراقبتی را برای افراد و کارکنان انجام دهند و بر تسهیلات بهداشتی و ضدعفونی مستمر و تهویه مناسب ایستگاه‌ها و قطارها نظارت مستمر داشته باشند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها نیز که از توانمندی‌ها و امکانات بالقوه برخوردارند، همکاری لازم را در تمام شهرستان‌ها داشته باشند و آموزش خودمراقبتی را به کارکنان بخش‌های جمع‌آوری و بازیافت زباله‌ها و کارکنان بخش حمل و نقل عمومی ارائه دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: متولیان هتل‌ها نیز نظارت ویژه‌ای بر همکاری با مراکز بهداشت داشته باشند، از اتباع چینی و سایر اتباع خارجی مراقبت داشته باشند و گزارش موارد پذیرش را به ما ارائه دهند. آشنایی کارکنان و خدمه هتل با علائم بیماری، گزارش موارد مشکوک به مراکز بهداشت و آموزش خودمراقبتی به کارکنان و خدمه هتل‌ها نیز انجام شود.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان در بر گیرنده بدنه بزرگی از جمعیت می‌تواند هم در زمینه آموزش و هم در زمینه خودمراقبتی به حوزه سلامت بسیار کمک کند و در این زمینه برای آموزش مربیان سلامت و دانش‌آموزان اقدام کند.

حسینی‌زاده گفت: شرکت‌های نفتی و پتروشیمی که بعضا اتباع خارجی را به عنوان نیروهای خود دارند، باید آموزش خودمراقبتی و همکاری با مراکز بهداشت در خصوص معرفی اتباع چینی و سایر اتباع خارجی که علائم بیماری را دارند، انجام دهند.

وی تصریح کرد: از کسانی که در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کنند، خواهش می‌کنیم که موجب نگرانی مردم نشوند. مرجع و تعیین‌کننده نهایی در اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری کرونا، تنها دانشگاه علوم پزشکی اهواز است. سایرین اظهارنظر نکنند و تنها به ما کمک کنند و وظایف‌شان در ارتباط با پرسنل خود و همکاری در بحث آموزش به جامعه را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار