رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خوزستان:
رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی، تنها دستاورد انقلاب اسلامی نیست، گفت: آرمان انقلاب اسلامی آن است که امام فرمود پرچم لااله الاالله و محمد رسول‌الله بر قلل عالم نصب شود.
کد خبر: ۸۲۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 10 February 2020

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحسن شفیعی در نشست کلام ولایت که در مسجد حضرت صاحب‌الزمان(عج) اهواز تشکیل شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ظهور صغرای انقلاب مهدوی است، اظهار کرد: اگر ظهور حضرت مهدی(عج) را ظهور کبری تعبیر کنیم، انقلاب اسلامی مقدمه این جریان است و تشکیل جمهوری اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و نه تمام دستاورد انقلاب اسلامی، چون امام(ره) اساس این حرکت را با مردم و با اتکا به مردم جلو برد، پیشبرد و توفیق نظام جمهوری اسلامی، ارتباط و نسبت مستقیم با دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر به این نظام که بخشی از دستاورد انقلاب اسلامی است، لطمه‌ای وارد شد یا شکستی حاصل شد، این محدود به همین دستاورد نمی‌ماند و به روی مجموعه این حرکت عظیم سایه می‌اندازد.

جایگاه دین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

به گزارش ایسنا، شفیعی در ادامه به تبیین جایگاه دین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: در دهه پنجاه چه در داخل و چه خارج با این نگاه مواجه بودیم که مدیریت امور، تدبیر امر اجتماع، تحولات بشری و فعل و انفعالات در این منظومه هستی ارتباط ماورایی ندارد. ما چه کار خدا داریم، خدا چه کار ما دارد؟ ما عقل داریم، علم داریم، ابزار و تجهیزات داریم، ما دنیا را اداره می‌کنیم و یک قدم جلوتر، باورهای ماورالطبیعه مانعی در جهت پیشرفت بشر هستند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت در دهه پنجاه هیچ جریان رسمی عرض اندام نمی‌کرد که این ادعا را بیان کند که دین نه تنها منشأ حرکت هست بلکه توان و نرم‌افزار اداره جامعه را هم دارد. اینکه دین از سوی جریان‌های لیبرال و لائیک گاهی با چالش‌های تند و تیز مواجه می‌شود که دین چرا دخالت می‌کند و مسائل اجتماعی را دینی و ایدئولوژیک نکنید که مشکل ایجاد شود، این حرفها الان است. شما اگر به پنجاه سال قبل برگردید این حرف‌ها در ذهن کسی نبود. تمسخر دین و بی‌اعتنایی به دین را می‌بینید. اصلاً به دین به عنوان یکی از اطراف بازی نگاه نمی‌شد، تا چه رسد به اینکه یک بازیکن قدر توانمندی در میدان باشد.

امام جماعت مسجد حضرت صاحب‌الزمان(عج) گفت: آنهایی که امروز جمهوری اسلامی را اینطور نقد می‌کنند که جمهوری اسلامی باعث شد دین، مورد حمله و نقد دنیا قرار بگیرد در یک مغالطه گرفتارند و آن این است که قبل از جمهوری اسلامی، اصلاً دین به رسمیت شناخته نمی‌شد که کسی با آن وارد چالش شود. این نبود که اندیشه دینی قبل از جمهوری‌ اسلامی در یک جایگاه رهبری و احترام قرار داشته و با جمهوری اسلامی هدف تیرباران قرار گرفت؛ دین زیر پا بود.

نویسنده کتاب در جستجوی راه ادامه داد: وقتی در سال ۵۷ توان دین به نمایش گذاشته شد، رقبا آمدند، دیدند اینجا حریفی است. در اخبار دیدید که یکی از سناتورهای آمریکایی گفت ترامپ چهار سال پیش در یک مصاحبه رادیویی اصلاً سپاه قدسی را نمی‌شناخت، امروز که رسماً می‌گوید به امر من قاسم سلیمانی زده شد، یعنی امروز فهمیده کسی که چهار سال پیش نمی‌شناخت چه کسی بوده است؛ سپاه قدس چهار سال پیش هم سپاه قدس بود.

شناخت تفکر دینی و توحیدی؛ اولین دستاورد انقلاب اسلامی

شفیعی ایجاد فرصتی برای شناخت تفکر دینی و توحیدی را اولین دستاورد انقلاب اسلامی که تا آن زمان وجود نداشت دانست و افزود: برخی رهبران مسیحی و یهودی گفتند انقلاب اسلامی متاع ما را هم‌ پر مشتری کرد. رد پای این مطلب را در جنس سؤالات خبرنگاران از امام در ابتدای این حرکت بررسی کنید. نوع سؤال‌هایی که می پرسند این است که شما می خواهید چه کنید؟ با دین مدیریت کنید؟ سؤال آن ها همراه با تعجب است.

وی با بیان اینکه در ذیل این مسئله، فهم بشر از مفاهیمی چون مرگ، ایستادگی، آزادگی، توحید و مقاومت تغییر یافت، گفت: این مفاهیم ۵۰ سال پیش هم بوده، در تاریخ بشر، جنگ و مرگ هم بوده است اما تفسیر و نگاه پر اقتداری به مرگ که ما به آن شهادت می‌گوییم، برای دنیا امر غریبی بود. امام(ره) می‌گوید ما با شهدایمان به عوالم و مفاهیمی دست پیدا کردیم که تا قبل از آن دور از دسترس بودند.

شفیعی فهم معنویت را دستاود انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: به ۵۰ سال قبل برگردید؛ بین متفکران، اندیشمندان، فیلسوفان و نخبگان بشری در آن دوره چه قدر تولید محتوا درباره معنویت وجود داشته است؟ اینها را انسان هنگامی می‌تواند دریابد که تصویر ۵۰ سال پیش و تصویر امروز را کنار هم بگذارد. این کار انقلاب اسلامی است، کار امام است. معنویت احیا شد، دین به عنوان یک بازیگر به رسمیت شناخته شد. ممکن است بگویند تجربه‌اش موفق نخواهد بود، عیب ندارد، همین که دانستید دین می‌تواند در معادلات بشری نقش ایفا کند، دستاورد انقلاب اسلامی است.

حاج قاسم برای کمک به مظلوم مرز نمی‌شناخت 

نویسنده کتاب در جستجوی راه در بخش دیگری از سخنان خود از حاج قاسم سلیمانی به عنوان مجاهدی که دستاورد انقلاب اسلامی است، یاد کرد و گفت: شاید اصلی‌ترین نقطه‌ای که در شخصیت حاج قاسم برای قدرت‌های منطقه‌ای و دولت‌ها مطرح است این است که کسی با انگیزه اعتقادی و ایمان، به مبارزه در هر عرصه‌ای بدون لحاظ محدودیت جغرافیا حضور دارد. حاج قاسم دستاورد انقلاب اسلامی است. اینکه رهبر انقلاب فرمودند شاگرد مکتب امام است به همین معناست. این نسخه را انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته است که انسان مجاهد آرمان‌گرا مرزهای رسمی را به رسمیت نمی‌شناسد. اشکی که برای یک بچه یا زن آسیب‌دیده در منطقه شیعی یا سنی و برای غیر موحدها - مثل ایزدی‌ها در عراق - می‌ریزد، یکسان است. این تربیت شده کجا است؟ اگر ویت‌کنگ‌ها شجاع بودند از کشور خودشان در برابر آمریکا دفاع می‌کردند. اگر متفقین خیلی انگیزه داشتند در برابر آلمان می‌ایستادند. چطور انسانی پیدا می‌شود که مرز نمی‌شناسد؟

شفیعی ادامه داد: آنها علی‌رغم همه این‌ها می‌دانند حاج قاسم تربیت شده یک مکتب است و با زدن حاج قاسم خیالشان راحت نمی‌شود. آمریکایی‌ها جبهه دشمنان خود را در یک نقطه تجمیع می کنند، بعد وقتی آن نقطه را زدند، آنجا ظاهر می شوند و می گویند دیدید، ما زدیم. این یک جنگ روانی است. آنها می‌دانند حاج قاسم یکی نبوده، ابومهدی در عراق هم یکی نیست. آنها با این روش تربیت مشکل دارند و این روش تربیت دستاورد انقلاب است.

امام جماعت مسجد حضرت صاحب‌الزمان(عج) اظهار کرد: حرف امام این بود که ما در این حرکتی که شروع کردیم یک نقطه استقرار و قرارگاهی می خواهیم، جایی می‌خواهیم که کارهای خود را سبک و سنگین کنیم. نگاه امام این بود که تشکیل جمهوری اسلامی نقطه اول کاری است که در انقلاب دنبال می‌کنیم. امام در چند جا فرموده‌اند این انقلاب مقدمه ظهور حضرت است. برخی این طور تفسیر می‌کنند که امام یک انسان آرمان‌گرا است و همه چیز باید به قیام حضرت حجت(عج) منتهی شود و این نگاه طبیعی است. این سخن درست است اما امام می‌گوید برای رسیدن به ظهور یک کار طولانی بلند مدت باید انجام داد. ما با انقلاب اسلامی نقطه شروع این کار را کلید زدیم. این کار ادامه پیدا می کند تا به بهره‌برداری برسد و به قیام حضرت حجت(عج) منتهی شود.

شفیعی در ادامه بیان کرد: امام می‌گوید جمهوری اسلامی قرارگاهی است که ما برپا کردیم تا بنشینیم و مرحله به مرحله جلو برویم. جمهوری اسلامی، تنها دستاورد انقلاب اسلامی نیست، جمهوری اسلامی، قله آرمانی انقلاب هم‌ نیست؛ جمهوری اسلامی ایستگاه اول است و آرمان آن است که امام فرمودند تا وقتی که پرچم لااله الاالله و محمد رسول‌الله بر فراز قلل رفیع عالم نصب شود. امام گفتند این نقطه ما است. این اتفاق زمانی است که‌ همه به رغبت یا از روی تکلیف و التزام‌ تسلیم امر خدا هستند. زمان حضرت حجت(عج) است. هر چه جمهوری اسلامی به عنوان قرارگاه انقلاب، کارآمدتر باشد، حرکت به سمت این نقطه سریعتر است.

وی گفت: در پایان کار سیاسی داعش سردار سلیمانی نامه مفصلی به حضرت آقا می‌نویسد و در آن نامه روند شکل‌گیری و برخورد با داعش را توضیح می‌دهد و مقام معظم رهبری هم پاسخ محکم و متینی به حاج قاسم می‌دهند؛ هردوی این نامه ها مکتوب هستند و منتشر شده‌اند.

وی بیان کرد: چون اولین دست‌آورد انقلاب اسلامی احیای دین و معنویت و قرارگاه سازندگی و حرکت جمهوری اسلامی است هر چه در نظام جمهوری اسلامی ساز و کار معنویت و اخلاص بالاتر باشد انقلاب اسلامی در رسیدن به اهدافش موفق تر است.

شفیعی با طرح این پرسش که چرا سردار سلیمانی انسانی موفق است؟ توضیح داد: حاج‌قاسم یک رجل نظامی صرف نیست. حاج قاسم در فرماندهی نیروی قدس به دنبال اهداف مادی و فیزیکی نیست بلکه به دنبال یک آرمان است. معتقدم که اگر امروز اخلاق و معنویت و دیانت هدف گرفته شده کاملاً حساب شده است؛ هدف قرار دادن معنویت برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی نیست بلکه برای فروپاشی انقلاب اسلامی است.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: اگر همین الان بگوییم که جمهوری اسلامی بمانند اما دیگر با اندیشه امام کاری نداریم دنیا دیگر مساله‌ای با ما ندارد، کما اینکه برخی به این مسئله یا مایل هستند و یا معتقد. لذا این خلط است که دهه فجر به پروژه‌های گاز، آب و...اختصاص پیدا کند. اینها کارهای هفته دولت است. کار دهه فجر این است که انقلاب اسلامی بگوید دین کجا بود و الان در کجا قرار دارد. تفسیر دنیا از مرگ چه بود و الان چگونه است؟ قبلاً فریادهای مستکبران چقدر رعب‌آور بود و اکنون چقدر رعب‌آور است؟ خودباوری قبلا کجا بود و اکنون کجاست؟ عزت قبلاً چه معنایی داشت و اکنون چه معنایی دارد؟ ما در دهه فجر باید بگوییم که انقلاب اسلامی ترس را کوبید. نپذیرفتن ظلم و زور،  نه تنها در ایران بلکه در دیگر نقاط دنیا کار انقلاب اسلامی است. این تنها حرف ما نیست مستندات آن را ببینید. فلسطینیان بیش ۷ از دهه است که درگیر هستند در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آنها را ببینید و بعد از آن را اکنون روزی نیست که شهید ندهند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تفسیر جدیدی را در بسیاری از حوزه‌ها ارائه کرد و اینها را باید در دهه فجر بیان کرد، افزود: منتها در واقع کاستی‌های در نظام جمهوری اسلامی و اداره امور باعث می‌شود که ما در این جهات لطمه ببینیم.

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام راحل در پیامی که استراتژی جمهوری اسلامی را مشخص می کند به صراحت می‌گوید که جمهوری اسلامی از همه مظلومان عالم که بخواهند بر علیه ظالمان حرکت کنند حمایت می‌کند و اصول تصاحب قدرت را به آنها آموزش خواهد داد.

شفیعی با بیان اینکه انقلاب اسلامی را باید با همه ابعاد آن دید و از خلط دو مفهوم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به شدت پرهیز کنیم، گفت: انقلاب یک حرکت نرم‌افزاری است و یک قرائت جدید عالمی است، در حالی که جمهوری اسلامی آن ساختاری است که برپا شده است. دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی را حتماً باید بازگو کرد چراکه ما آن نگرانی را داریم که اگر کار صرفاً در مسائل فیزیکی و مادی بیان شود نگاه محدود می‌شود و آن هدف بلند مورد غفلت قرار بگیرد.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: این موضوع متوجه همه کسانی است که عهده دار مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی هستند که اگر با رفتار آنها در اعتقاد مردم و دین باوری مردم، کاستی و غفلتی صورت بگیرد می‌تواند اصل حرکت امام و انقلاب اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار