مدیرکل هواشناسی خوزستان
مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه وضعیت بارندگی در ماه مارس (۱۱ اسفندماه تا ۱۱ فروردین‌ماه)، خوب پیش‌بینی شده است، گفت: استان‌های شرقی خوزستان که مخازن کارون را باید تغذیه کنند، نسبت به میزان بارندگی درازمدت دچار عقب‌ماندگی زیادی هستند.
کد خبر: ۸۲۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰ 10 February 2020

محمد سبزه‌زاری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در دو هفته آینده سیستم بارشی قوی در استان خوزستان نخواهیم داشت. در هفته جاری نیز بیشتر بارش‌ها در ارتفاعات هستند، به طور مثال در حال حاضر در کوهرنگ حداکثر بارندگی ۲۶ میلیمتر بوده است.

وی افزود: همچنین انتظار می‌رود روز دوشنبه هفته آینده سامانه بارشی ضعیفی تنها در ارتفاعات خوزستان داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: طبق مدل‌های هواشناسی اروپایی و آمریکایی درباره وضعیت بارندگی در ماه مارس (۱۱ اسفندماه تا ۱۱ فروردین‌ماه)، وضعیت بارندگی خوب پیش‌بینی شده است.

سبزه‌زاری با اشاره به وضعیت بارش در سال جاری، تصریح کرد: میزان بارندگی تاکنون در پهنه خوزستان ۲۰۰ میلی‌متر بوده است. میزان بارندگی در سال گذشته تا این بازه زمانی ۳۷۰ میلی‌متر و در درازمدت ۲۰۸ میلیمتر بوده است، یعنی اکنون ۳.۶ درصد از میانگین درازمدت عقب هستیم.

وی بیان کرد: تقریبا همه استان‌ها از نظر بارندگی در درازمدت عقب هستند، به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت بارندگی در ایلام ۲۵۱ میلیمتر است که در درازمدت ۲۶۶ میلیمتر بوده است. میزان بارندگی در لرستان نیز تاکنون ۲۵۶ میلیمتر بوده اما در درازمدت ۲۸۳ میلیمتر بوده است. همچنین میزان بارندگی در چهارمحال و بختیاری تاکنون ۲۰۹ میلیمتر بوده که در درازمدت ۳۳۷ میلیمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: استان‌های شرقی خوزستان که مخازن کارون را باید تغذیه کنند، نسبت به میزان بارندگی درازمدت دچار عقب‌ماندگی زیادی هستند.

سبزه‌زاری با اشاره به گرد و خاک امروز (۲۰ بهمن‌ماه) عنوان کرد: ساعاتی پیش دید افقی در بستان به ۵۰۰ و در شوش به ۹۰۰ متر رسید. طبق اطلاعیه اداره‌کل هواشناسی استان خوزستان، با توجه به وضعیت گرد و خاک نیازی به تعطیلی مدارس نوبت صبح نبود اما عنوان کردیم که گرد و خاک و احتمال تعطیلی مدارس در بعد از ظهر وجود دارد که تعطیل شدند.

وی با اشاره به پیش‌بینی کاهش دمای محسوس در خوزستان گفت: اوج سرما در روز سه‌شنبه خواهد بود و دمای صبح اهواز در روز سه‌شنبه به یک درجه یا ۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. دمای شوش، دزفول و اندیمشک و مناطق شمالی نیز به منفی ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد خواهد رسید، یعنی در سطح زمین نیز ممکن است دما به منفی ۵ تا ۶ درجه سانتیگراد برسد.

سبزه‌زاری بیان کرد: با توجه به این کاهش دما،‌ یخ‌زدگی شدید سطوح اراضی کشاورزی را خواهیم داشت که باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.

وی افزود: این وضعیت، دو سه روز ادامه دارد. روز چهارشنبه به تدریج دما یک تا دو درجه افزایش می‌یابد اما دو سه روز قبل از آن شاهد یخ‌زدگی خواهیم بود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: هواشناسی ، بارندگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار