تا همین اواخر در کشورمان هر سرفه یا گلودرد یا علایم مشابه، افراد بیمار و دور و اطرافیان ایشان را به شدت نگران می‌کرد و این تشویش را به دنبال داشت که مبادا پای ویروس جدید کرونا و سندرم تنفسی حاد در میان باشد؟! وضعیتی که عامل رقم زدنش ویروسی است که هنوز مشخص نیست، سوپ خفاش عامل ابتلای اهالی شهر ووهان در چین به آن بوده یا سوپ نوعی مورچه خوارِ فلس دار؟!
کد خبر: ۸۲۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 15 February 2020
به رغم افزایش شدید شمار قربانیان «کووید ۱۹» در چین در هفته‌های اخیر، اوضاع در کشورمان به گونه‌ای است که می‌شود از حکمفرما شدن آرامش در جامعه خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ با عبور شمار قربانیان نسخه جدید ویروس کرونا از مرز هزار تن، سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی از آن نام رسمی انتخاب کرد: «کووید ۱۹» (COVID-۱۹)، نامی که برگرفته از "کرونا"، "ویروس"، "بیماری" و سال ۲۰۱۹ است و احتمالا رعب آورتر از «سارس» و «مرس» در اذهان عمومی طبقه بندی خواهد شد.

کووید ۱۹ که تقریبا جان همه قربانیانش را در سال ۲۰۲۰ میلادی گرفته، بیماری مشابه سارس و مرس، دو بیماری مشهور دیگری که نسخه‌های دیگر ویروس کرونا رقم می‌زنند است که تا همینجا هم بیش از آن دو بیماری جان گرفته است. با این یادآوری که هنوز روند ابتلا به آن ادامه دارد و حتی شیوع ویروس مربوط به آن هم متوقف نشده است.

عاملی که موجب شده هفته‌های اخیر، بسیاری از ساکنان کره خاکی، به ویژه آسیایی‌ها شرایط کابوس باری را تجربه کرده و با همه توان برای پیشگیری از ورود این ویروس به کشورشان وارد عمل شوند؛ اقداماتی که در کشورمان نیز ـ هرچند با تاخیر ـ در دستور کار قرار گرفته و ظاهرا کارگر هم واقع شده است.

این را می‌شود از آرامشی که بر جامعه ایرانی حکمفرما شده دریافت؛ آرامشی که جایگزین التهابات شدیدِ هفته‌های گذشته شده و حتی برخی شایعات و حتی تصاویر و اخبار منتشره از کشف چند فرد مبتلای به این ویروس در کشورمان هم قادر به برهم زدنش نیست.

 
 

رفع نگرانی از شیوع ویروسی که شماری از مبتلایانش را به بیماری مرگبار سوق می‌دهد که احتمال خلاصی از آن بسیار اندک است؛ بیماری‌ که حالا نام اختصاصی یافته، اما از اهمیتش برای ایرانیان کاسته شده و در نتیجه دیگر رصد لحظه به لحظه آمار و ارقام مربوط به مبتلایان به آن و کشور‌هایی که ویروس در آن شناسایی شده، در دستور کار عمومی ایرانیان نیست.

این در حالی است که تا همین اواخر در کشورمان هر سرفه یا گلودرد یا علایم مشابه، افراد بیمار و دور و اطرافیان ایشان را به شدت نگران می‌کرد و این تشویش را به دنبال داشت که مبادا پای ویروس جدید کرونا و سندورم تنفسی حاد در میان باشد؟! وضعیتی که عامل رقم زدنش ویروسی است که هنوز مشخص نیست، سوپ خفاش عامل ابتلای اهالی شهر ووهان در چین به آن بوده یا سوپ نوعی مورچه خوارِ فلس دار؟!

سوالاتی که بعد از اندیشیدن تدابیر ویژه در هیات دولت کشورمان برای مقابله و پیشگیری از ورود این ویروس به کشورمان، به مرور اهمیت خود را از دست دادند؛ هرچند این موضوع می‌تواند تا حدودی نگران کننده هم باشد، چون شاید اصول مراقبتی را کمرنگ کرده و موجبات قرار گرفتن مردم در معرض خطر را فراهم آورد. خطری که برخی فکر می‌کنند با استفاده از ماسک‌های تنفسی می‌توانند با آن مقابله کنند، در حالی که اشتباه می‌کنند.

درست مانند باوری که در برخی ریشه دوانده که خوردن سیر برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس یا ویروس‌های مشابه کارگر واقع می‌شود، در حالی که سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد این گونه نیست، همان گونه که تاکید دارد استفاده از دهان شویه و شست و شوی بینی با محلول نمک و مالیدن روغن کنجد اطراف بینی (همه این راه‌ها اخیرا توسط مردم کشور‌های مختلف برای مقابله با ویروس جدید به کار بسته می‌شوند!) بی فایده هستند.

اطلاعاتی که بهتر است در جریان‌شان قرار گیریم تا با اتکا به واقعیات بکوشیم از ابتلا به این ویروس در امان بمانیم؛ واقعیاتی مانند رعایت نکات بهداشت، از جمله استفاده از دستمال موقع عطسه و سرفه، شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و دیگر شوینده ها، فاصله گرفتن از افراد بیمار، مراجعه به پزشک در صورت بروز علایم بیماری و دیگر پرهیز‌های رایج از بیماری و شیوع عامل رقم زدن آن که می‌تواند ویروس کرونا باشد یا ویروس سرماخوردگی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار