گل ارکیده یکی از معروف‌ترین گل‌های جهان است که از ۳ هزار سال قبل توسط ژاپنی‌ها و چینی‌ها پرورش داده می‌شد چنانچه زیبایی این گل به رنگ، شکل، تنوع و پرورش انواع آن از سردترین تا گرم‌ترین نقاط جهان مربوط می‌شود.
کد خبر: ۸۲۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 18 February 2020

به گزارش تابناک مازندران، گل ارکیده یکی از پرفروش‌ترین گل‌های زینتی با ۸۰۰ جنس و ۲۵ هزار گونه است که سابقه پرورش به ۳ هزار سال پیش می‌رسد، به گفته کارشناسان، سطح زیرکشت گل ارکیده در مازندران ۵ هکتار است که ۴ هکتار مربوط به شهرستان نوشهر است.
گل ارکیده در دنیا به عنوان شاخه بریده و برای تزیین سبدهای گل و به صورت گلدانی در آپارتمان‌ها با دوام بالا استفاد می‌شود و عین حال گلی زیبا، متنوع، کم توقع و با عمری طولانی است که تولید و پرورش آن موجب توسعه صادرات گل و گیاه در مازندران خواهد شد.
به گفته یکی از پرورش دهندگان گل ارکیده در نوشهر، فروش گل ارکیده در بازار به شاخه نیست و به فروش غنچه توجیه اقتصادی محاسبه می‌شود و ارزآوری خوبی دارد و توجه به پرورش گل ارکیده که امروز به تنهایی کالای صادراتی از ایران به کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس می‌شود، می‌تواند سبب رشد و شکوفایی صنعت گل و گیاه در کشور شود.

گل‌های ارکیده به سختی تولید می‌شوند

محمد علی اسلام تولید کننده کشت بافت ارکیده در خصوص فعالیت این مرکز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از آنجایی که گل‌های ارکیده به سختی تولید می‌شوند، آزمایشگاه‌های خاص از طریق کشت بافت و طبق اصولی اقدام به تولید ارکیده می‌شود و بعد از تولید، وارد منطقه شده تا با شرایط بیرون سازگاری پیدا کند.
وی با بیان اینکه این گیاه تولید شده یا همان ارکیده به صورت گیاهچه در اختیار باغداران قرار می‌گیرد تا پرورش داده شود، اظهار کرد: این گیاهچه بعد از پرورش به گل می‌نشیند و این فرایند ممکن است چند سال طول بکشد.
این تولید کننده کشت بافت ارکیده با اشاره به اینکه در این مرکز چند نوع ارکیده معروف تولید می‌شود، افزود: در حاضر سه مرکز کشت بافت در مازندران فعال است و فعالیت این مرکز در شهرستان نوشهر است.
علی اسلام با اشاره به گران بودن ارکیده و سخت بودن فرایند تولید آن تصریح کرد: از آنجایی که گل ارکیده گیاه گرانی است خیلی از مردم توان خرید این گیاه را ندارند.
وی با اشاره شرایط سخت تولید گل ارکیده خاطرنشان کرد: ارکیده مربوط به مناطق حاره است بنابراین نیاز به گرما، سرما و محیط مناسب دارد.
این تولید کننده کشت بافت ارکیده با بیان اینکه استان مازندران یکی از مراکز مهم تولید ارکیده است، یادآور شد: در این استان حدود ۲۰ مرکز و گلخانه پرورش و تولید ارکیده فعال است و با توجه به تولید خوبی که صورت می‌گیرد به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
علی اسلام با بیان اینکه در مجموع با توجه به شرایط اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش یافته است، تاکید کرد: به همین دلیل باغداران و گلخانه داران هم نمی‌توانند تولید چندانی داشته باشند و همان قدر هم که تولید می‌کنند روی دستشان می‌ماند.
وی که خود مدت سه سال است در مازندران و در شهر نوشهر مشغول فعالیت در زمینه تولید کشت بافت است، گفت: مسئولان باید حمایت‌های لازم را از تولید کنندگان داشته باشد تا این بخش تقویت شود و آسیب زیادی به آنها وارد نشود.

نوع خاک و کود در ماندگاری و تولید ارکیده تاثیر گذار است
مسعود عزیزی دیگر تولید کننده گل ارکیده از قائمشهر که در ۵ سال متوالی در جشنواره‌های ملی ارکیده نوشهر حضور داشت، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره در شناساندن گل ارکیده به مردم و استقبال از این گل گران قیمت و خاص اظهار کرد: مدت هشت سال است که به طور اختصاصی در کار تولید گونه‌های تخصصی ارکیده و خاک آن فعالیت دارم.
وی با بیان اینکه نوع خاک و کود در ماندگاری و تولید ارکیده بسیار تاثیر گذار است، افزود: نوع خاکی که تولید می‌کنم مورد قبول جهاد کشاورزی و باغ گیاه شناسی است و طی این سال‌ها فعالیت در تولید گل نیز توانستم گونه‌های خاص ارکیده را در رنگ‌های متنوع به تولید انبوه برسانم.
این تولید کننده گل ارکیده با تاکید بر لزوم حمایت دولت از تولید کنندگان گل بیان کرد: تولید کنندگان برای گرفتن یک مجوز روزهای زیادی را در ادارات سپری می‌کنند و این امر موجب دلسردی تولیدکنندگان گل می‌شود.
عزیزی بر لزوم اعطای تسهیلات با کارمزد پایین به تولید کنندگان از سوی مسئولان تاکید کرد و گفت: اگر این تسهیلات داده شود تولید کننده می‌تواند فضای گلخانه خود را با هزینه کمتر مکانیزه کند و از حالت سنتی خارج کند نه اینکه مجبور شود از سرمایه شخصی خود هزینه کند.
وی تصریح کرد: کشور ما ظرفیت زیادی در تولید گل‌های آپارتمانی و فضای سبز و ارکیده دارد و اگر این حمایت صورت گیرد می‌توان به راحتی به کشورهای دیگر صادر کرد.

روش‌های کشت بافتی گل ارکیده در کشور ضعیف است

حسن سمرقندی دیگر تولید کننده گل ارکیده و کارشناس باغبانی نیز با بیان اینکه مدت ۲۰ سال است در کار تولید گل ارکیده چه در گلخانه شخصی و چه در گلخانه های بزرگ فعالیت دارم، اظهار کرد: برخی از گونه‌های ارکیده که پرورش می‌دهم با آب و هوای شمال سازگار است و حتی می‌توان آنرا در بیرون از منزل هم و در دمای صفر درجه هم نگه داشت.
وی افزود: گل ارکیده از جمله گل‌هایی است که سه سال طول می‌کشد تا جوانه بزند، گل دهد و بعد از سه سال با توجه به نحوه نگهداری و آبیاری، به طور دائم گل دهی دارد.
این تولید کننده با اشاره به اینکه گل ارکیده بعد از گل دهی درآمد خوبی برای تولیدکننده دارد، تصریح کرد: جشنواره گل ارکیده تاثیر زیادی در خرید این گل داشته است و امیدوارم برگزاری آن تداوم داشته باشد.
سمرقندی در ادامه به برخی مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان گل ارکیده اشاره کرد و گفت: روش‌های کشت بافتی این گل در کشور ضعیف است و باید به سمت تولید انبوه رفت.
وی یادآور شد: مسئولان باید از محققان و تولید کنندگان این عرصه حمایت لازم را داشته باشد چراکه این گل زیبا قابلیت صادرات به سایر کشورها را دارد.
ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار