استاندار مركزي:
استاندار مرکزی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: تدوین سند آب این استان مصوب و در دستور کار قرار گرفته و به زودی به تایید وزارت نیرو می‌رسد.
کد خبر: ۸۲۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳ 19 February 2020

به گزارش تابناک مرکزی سید « علی آقازاده» افزود: فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی این استان مکلف هستند در راستای برنامه‌های این سند، برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی بیان کرد: بر اساس این سند باید از ذخایر آبی موجود در استان مرکزی نهایت بهره‌گیری را کرد و به بحث فرهنگ مصرف آب توجه ویژه شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: در بحث کشاورزی روش‌های نوین آبیاری باید مورد توجه جدی باشد و حمایت‌های لازم در این راستا از کشاورزان صورت گیرد.

آقازاده تصریح کرد: در راستای مقابله با آلودگی چاه‌های آب استان مرکزی نیز همه دستگاه‌ها باید دست به دست یکدیگر دهند تا کیفیت آب شرب و کشاورزی روز به روز افزایش یابد.

وی عنوان کرد: بر اساس گزارش آب منطقه‌ای استان مرکزی، میزان بارش‌های امسال این استان نسبت به مدت مشابه قبل و دراز مدت عقب‌تر است و به نظر می‌رسد با این وضعیت مشکلاتی در خصوص مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی در سال آینده ایجاد شود که باید اقدام‌های پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد.

معاون عمرانی استانداری مرکزی در این نشست گفت: کیفیت چاه‌های آب اراک به دلیل استفاده از شبکه فاضلاب با روند رو به بهبود همراه است.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: کیفیت خروجی آب فاضلاب استان مرکزی برای بخش‌های مورد استفاده در حد استاندارد است.
وی بیان کرد: در طول سال‌های گذشته بخشی از چاه‌های اراک به نیترات آلوده شده بود اما اقدام‌های خوبی برای کیفیت آب این چاه‌ها صورت گرفته و امید است روز به روز افزایش بیشتری یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی در این نشست گفت: میانگین بارش‌های این استان در سال زراعی جاری ( اول مهرماه امسال) تاکنون به ۱۳۳ میلیمتر رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد و نسبت به بارندگی‌های بلندمدت ۱۱ درصد کاهش دارد.
«عزت‌الله آمره‌ای» افزود: ۸۰ درصد از مخازن سدهای استان مرکزی به دلیل بارش‌های خوب بهار امسال هنوز پر است و میزان مخازن آب ۲ سد بزرگ ساوه ۲۲۱ میلیون مترمکعب و کمال صالح ۸۰ میلیون متر مکعب است.
وی بیان کرد: پیش‌بینی شده ۲۰ درصد از مخازن خالی سدهای استان مرکزی نیز با بارش‌های سیلابی پیش‌رو پر شود و تا این لحظه هیچ‌کدام از رودخانه‌های این استان سیلابی نشده است.
آمره‌ای تصریح کرد: اعتبارات ملی، استانی و خسارت سیل امسال این استان ۶۲ میلیارد ریال است که با تعداد قراردادهای موجود در استان، ۷۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان مرکزی لایروبی می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: هم‌اکنون ۱۲هزار متر مکعب آب در شهرک‌های صنعتی این استان از بین می‌رود.
«رضا میرزایی» افزود: آب منطقه‌ای استان مرکزی هیچ برنامه‌ای برای پساب‌های صنعتی شهرک‌های صنعتی این استان ندارد و انتظار است تعهدات و وظایف این بخش مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: پسابی که وارد دشت‌ها می‌شود باید استانداردهای لازم را داشته باشد، نگرانی‌هایی در خصوص تالاب میقان اراک و تاثیر پساب ورودی بر منطقه و از بین رفتن گیاه آرتمیای این تالاب وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار