مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: شهر تاریخی سرابکلان واقع در شهرستان سیروان با اعتبارات ملی تعیین عرصه و حریم شده و در همین راستا شبکه گاز به این روستا متصل خواهد شد.
کد خبر: ۸۲۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 25 February 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: با پیگیری مستمر اهالی این روستا در نشست شورای اداری مقرر شد شرکت گاز با نظارت میراث فرهنگی و گردشگری کار حفاری و گاز رسانی به این شهر تاریخی را انجام و اگر حین حفاری اشیاء تاریخی در آن کشف شد به میراث فرهنگی تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: شهر تاریخی سیروان مربوط به دوره ساسانیان – دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سیروان، روستای سرابکلان واقع شده و این اثر ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام اظهار داشت: این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل‌ها، راه‌ها، محوطه‌ها، قلعه‌های فراوان و سکونت‌گاههای باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است.

وی اضافه کرد: امروزه در ویرانه‌های این شهر می‌توان کیفیت شهرسازی و ذوق معماری عصر ساسانی را مشاهده کرد و روستای فعلی سرابکلان روی بناهای متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار داشت: در وسط روستا مجموعه اتاق‌های به هم پیوسته‌ای به صورت یک تل بزرگ دیده می‌شود که بر فراز آن پی اتاق های منظم مربع شکل طبقات بالایی ساختمان مشخص و معلوم است اما طبقه یا طبقات پایین که به عنوان انبار و کاهدان مورد استفاده اهالی قرار می گرفت، هنوز سالم و پابرجا باقی مانده است.

وی تاکید کرد: به دلیل قرار داشتن این شهر در حریم تاریخی و ممنوعیت حفاری در آن تاکنون اجازه داده نشده بود که کار گاز رسانی در آن انجام گیرد.

روستای سرابکلان شهرستان سیروان قدمت ۱۴۰۰ ساله داشته و آثار تاریخی و بناهای قدیمی بسیار زیادی دارد و محل تفریح انوشیروان در گذشته بوده است و در کنار این موضوع طبیعت این روستا بسیار بکر و زیبا و دارای چشمه های خروشان است.

استان ایلام یکی از استانهای تاریخی و باستانی کشور بوده و بیش از ۷۵۰ اثر تاریخی در آن به ثبت ملی رسیده و شهر تاریخی دره شهر نیز از دیگر مناطق تاریخی و مهم این استان است./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار