حریرچی گفت: نسبت ۹۱۶ فرد مشکوک به ۱۲ نفر متوفی به علت کرونا، یک و سه دهم می‌شود که درمقایسه با آمار جهانی پایین‌تر است.
کد خبر: ۸۲۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 25 February 2020

حریرچی گفت: نسبت ۹۱۶ فرد مشکوک به ۱۲ نفر متوفی به علت کرونا، یک و سه دهم می‌شود که درمقایسه با آمار جهانی پایین‌تر است.

 

ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت امشب ۵ اسفند با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار مرتبط کرونا پرداخت.

حریرچی با اشاره به اینکه تعداد بیماران مبتلا به کرونا در کشور که جواب آزمایش آنها مثبت بوده ۶۱ نفر است، گفت: آمار فوت شدگان به علت کرونا در ایران نسبت به آمار جهانی پایین‌تر است؛ لذا نسبت ریاضی تعداد ۹۱۶ فرد مشکوک به ۱۲ نفر فوت شده عدد یک و سه دهم می‌شود که در مقایسه با آمار جهانی فوت شدگان به علت کرونا پایین‌تر است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ویروس کرونا سالها و دهه‌هاست که وجود دارد گفت: این ویروس دومین عامل سرماخوردگی است و در سال ۲۰۰۳ به نام سارس مشکل ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۲ در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس مرس به وجود آمد و امسال نیز در چین این مشکل ایجاد شده است و اولین مورد شناسایی شده در ایران در روز چهارشنبه بود.

او با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا بسیار شایع است، به طوری که نوع B آن را در قم و رشت به دلیل سرما و یخبندانی که در ۲،۳ هفته گذشته پیش آمد را شاهد بودیم، افزود: ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا تنها نیاز به استراحت در منزل دارند، مطمئن هستیم که در چند هفته آینده بیماری را کاملاً کنترل خواهیم کرد و میزان ابتلا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد به شرط اینکه مردم رعایت بهداشت فردی را در کارهای خود پیشه کنند.

حریرچی اظهار داشت: بهتر است مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، مهمترین مسئله در این ویروس شستن دست‌ها با آب و صابون است، اگر کسی سرماخورده، بهتر است از ماسک استفاده کند، بهتر است مردم به غذا، استراحت و تغذیه خوب خود بپردازند و نگرانی از بابت این بیماری نداشته باشد زیرا استرس سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه استان‌های اردبیل، آذربایجان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی استان‌های پاک ما از لحاظ ویروس کرونا هستند، گفت: تهران، البرز، مرکزی، همدان، قم و مازندران استان‌هایی هستند که با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند. از ۹۱۶ فرد مشکوک ۱۲ نفر فوت کردند.

او با اشاره به اینکه در یک جنگ تبلیغاتی قرار داریم، افزود: در قم اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا شده باشد حتماً خانواده آن فرد را آموزش می‌دهیم و آزمایش‌ها و ویزیت‌های لازم را به عمل می‌آوریم و می‌گوییم که چه کارهایی را باید انجام دهند و در مواقعی که در خانه به سر می‌برند چه اقداماتی را باید انجام دهند و اگر به شرایط خاصی برسند در این صورت است که نیاز به بستری دارند.

حریرچی بیان کرد: دو روز قبل از انتخابات، بدون ملاحظات سیاسی به فاصله نیم ساعت از اطمینان یافتن، موضوع را اعلام کردیم، این ویروس از بیماری‌های جدید است که رفتارهای متفاوتی دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کیت تشخیصی آزمایشگاهی این بیماری ۸ روز است که در کل جهان در دسترس قرار دارد، گفت: الآن ۶ هزار کیت در اختیار داریم. از جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی تشکر می‌کنم که واقعاً باید تمام قد ایستاد و کلاه‌ها را از سر برداشت و به احترام این عزیزان تعظیم کرد و دست آنها را بوسید.

او با اشاره به اینکه در روز اولی که تشخیص این بیماری داده شد، معاون درمان ما به قم رفت، در شرایط فعلی که شرایط حادی است معمولاً نباید مسئولان اصلی در میدان و صحنه حاضر شوند تا آنها بتوانند شرایط را کنترل کنند اما دو نفر از بزرگان ما در صحنه حاضر شدند و ما مورد اعتراض قرار گرفتیم که چرا بی‌احتیاطی کرده‌ایم. افرادی که در بیمارستان کامکار و فرقانی قم هستند اجازه ندارند از بیمارستان خارج شوند و خودشان در قرنطینه به سر می‌برند، لذا آنها نمی‌توانند به خانه‌های خود بروند زیرا ممکن است ویروس را به خانواده‌های خودشان انتقال دهند.

حریرچی با اشاره به اینکه در خصوص قرنطینه باید منظور کشورهای مختلف را بدانیم که چه چیزی است، گفت: در ووهان چین برخورد نظامی شد تا کسی از خانه‌های خود خارج نشود و دولت غذا را از طریق پنجره به افراد مبتلا به بیماران منتقل می‌کرد.

او ادامه داد: در مورد قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم، قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول و برای طاعون و وبا است و خود چینی‌ها هم از این قرنطینه راضی نیستند، قرنطینه تبعاتی دارد، ما اینها را به دقت آزمایش و محاسبه می‌کنیم که هر تصمیمی چه تبعاتی دارد. لذا اگر ۱۰ روز شهر قم را تعطیل کنیم و همه به مسافرت بروند، ویروس در کل کشور پخش می‌شود، اما اگر تعطیل کنیم حتماً می‌گویند ما چقدر دلسوزتر هستیم؛ لذا ما با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: وقتی مدرسه و دانشگاه تعطیل می‌شود برای این است که مردم در خانه بمانند تا کمتر در معرض بیماری باشند، استاندار گیلان دیروز با من تماس گرفت و گفت ۲۲ درصد بار ورود مسافر به گیلان افزایش پیدا کرده و این در حالی است که استان گیلان بعد از استان قم دومین شهر مبتلای فراگیر است، بنابراین وقتی دانشگاه و مدرسه را تعطیل می‌کنیم، چنین تبعاتی خواهد داشت. لذا موافق تعطیلی مدارس نیستیم.

او با اشاره به اینکه دانش آموزان و کسانی که زیر ۱۴ سال سن دارند، از لحاظ بروز علائم تقریباً نزدیک به صفر هستند، گفت: ما بر اساس مشاهدات و تجربیات اظهارنظر می‌کنیم، برای آنفلوانزا و سرماخوردگی توصیه می‌کنیم که مردم ویتامین C و مرکبات مصرف کنند اما برای کرونا ویتامین C مضر است. امروز در ستاد اطلاع رسانی شورای اقتصادی اعلام شد که قیمت لیموترش در میادین ۲ و نیم برابر شده است، چون مردم تصور می‌کنند که این میوه مفید است یا اینکه رستوران‌ها غذای خود را با تخفیف ۲۰ درصدی ارائه می‌دهند.

حریرچی ادامه داد: امسال در کشورمان ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر به بیماری آنفلوانزا H۱ مبتلا شدند که از این میزان, ۱۰۸ نفر فوت کردند، اما در آمریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفری، ۲۸ میلیون نفر به بیماری آنفلوانزا H۱ مبتلا شدند که از این میزان ۲۹۰ هزار نفر بستری و ۱۶ هزار نفر فوت شدند، اما کسی نمی‌گوید که به آمریکا مسافرت نکنید.

او افزود: رژیم اسرائیل می‌گوید هیچ بیمار مبتلا به کرونا ندارد در حالی که کره جنوبی اعلام کرده است از رژیم اسرائیل ۹ نفر ورودی داشت که آزمایش کرونای همه آن‌ها مثبت بود، این موضوع نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل، مبتلایان را اعلام نمی‌کند و برخی کشور‌های همسایه ما هم امکان اعلام ندارند.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه ورود مستقیم و تبادل مسافر ما از چین کم است، گفت: در حالی که در یکی از کشور‌های همسایه ۲۵۰ هزار گردشگر چینی و در یکی دیگر از کشور‌های همسایه، روزانه چندهزار مسافر چینی رفت‌وآمد وجود دارد، یک کارخانه‌دار قمی که ظاهراً علائم بیماری کووید داشت، ۲ بار به کشور‌های جنوبی خلیج فارس و از آن جا به چین سفر کرده بود اما بیماری او شناسایی نشد و در نهایت فوت کرد ، تعدادی کارگر و تعدادی طلبه از چین نیز در شهر مقدس قم وجود دارند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از روزی که کرونا در کشور شناسایی شد، به مردم اعلام کردیم ادامه داد: مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، هر روز ساعت ۱۳ آمار مربوط به بیماران کرونا را اعلام می‌کند.

او با اشاره به اینکه الان ترس از کرونا بیشتر از خود کرونا عوارض ایجاد کرده است گفت: شرایط جو روانی ایجاد شده است، متاسفانه اضطراب نسبت به این ویروس ایجاد شده است.

حریرچی با بیان اینکه ویروس کرونا متناسب با شرایط محیط ماندگاری دارد، گفت: معمولاً از دو ساعت تا دو روز ممکن است این ویروس در محیط باقی بماند و حداکثر ۹ روز هم گفته شده است که احتمال آن خیلی کم می‌شود؛ بنابراین در محیط های مرطوب این ویروس ماندگار است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه همه باید دست به دست هم و پویش شکست کرونا را انجام دهیم، افزود: از نیروهای انقلاب و مردم ایران تقاضا داریم که الان وقت همدلی و هم‌افزایی است، ما با بیماری مهمی روبرو هستیم باید دست به دست هم دهیم تا این ویروس را شکست دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار