براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۱ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۴ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۸۲۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 25 February 2020

 

ابتلای دانشجوی خواجه نصیر به کرونا/ لغو مراسم اعتکاف منوط به تصمیم‌گیری نهاد رهبری در دانشگاه‌هاست/ مواد ضدعفونی رقیق شده دربرابر ویروس ناکارآمد است

براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۱ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۴ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۱ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۴ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر مواردی از ابتلا در استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان، گیلان، مازندران، همدان، قزوین، البرز و گلستان و قم شناسایی شده‌اند. «محمد توکلی» نماینده وزیر بهداشت در قم اعلام کرده است، در حال حاضر ۳۲۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های کامکار و فرقانی قم بستری هستند، برخی از این بیماران به بیماری آنفلوانزا مبتلا بوده و برخی مشکوک به کرونا هستند. همچنین ۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا که بهبود یافته بودند، از بیمارستان مرخص شدند که ۱۳ نفر از این بیماران در بیمارستان کامکار و ۸ نفر در بیمارستان فرقانی بستری بودند. در پی شیوع کرونا مدارس و مهدهای کودک فقط امروز سه‌شنبه ۶ اسفندماه تعطیل شدند  و وزارت بهداشت اعلام کرده‌است با توجه به اینکه تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش شیوع ویروس کرونا ندارد، برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نیز نخواهد داشت.

ابتلای دانشجوی خواجه نصیر به کروناویروس

خوابگاه این دانشجو تحت کنترل است

«خشنود دانشجویی» معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با ایلنا، درباره ابتلا یکی از دانشجویان این دانشگاه به کرونا ویروس گفت: آزمایشان اولیه این فرد منفی بود و تا روز یکشنبه هم بیمارستان و هم مرکز بهداشتی که ما با آنها در تماس بودیم، اعلام کردند که این شخص کرونا ندارد و شرایط بالینی خوبی هم داشته است، البته در حال حاضر نیز شرایط عمومی خوبی دارد.

وی ادامه داد: روز دوشنبه صبح از بیمارستان به ما اعلام کردند که نتیجه آزمایشات وی مثبت بوده است. ما نیز از همان موقع که موضوع مطرح شد به دوستان و هم اتاقی‌های او اعلام کردیم که مراقب باشند و آنها نیز به دکتر مراجعه کردند. همچنین خوابگاه این دانشجو تحت کنترل است. البته همه خوابگاه‌ها تخلیه و ضدعفونی شده است.

خشنود افزود: باتوجه به اینکه تا روز یکشنبه تمام آزمایش‌های او منفی بوده و موضوع قطعیت بیماری او مطرح نبوده الان برای ما سوال است که زمان ابتلای او به کرونا چه زمانی بوده است؟ از طرفی ابتدای ترم بوده و مدت زمانی از حضور دانشجویان در دانشگاه نمی‌گذرد و کلاس‌های ما از هفته گذشته شروع شده است.

معاون  دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: این دانشجو در حال حاضر در بیمارستان مسیح دانشوری است و من دیشب با وی تماس تلفنی داشتم که  طبق اعلام پزشکان بیمارستان حال عمومی وی مساعد است و به زودی جزو بهبودیافتگان کرونا خواهد بود و مرخص می‌شود. این دانشجو آقا بوده و 27 سال سن دارد.

بیش از نیاز کشور مواد ضدعفونی و ماسک داریم

 شرکت‌های غیررسمی دارویی قیمت‌ها را افزایش دادند

«علی رزازان» مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا، در گفتگو با ایلنا، در رابطه با کمبود مواد ضدعفونی و ماسک در داروخانه‌ها گفت: موجودی داروخانه‌های شهری یا داروخانه‌های غیربیمارستانی در حد کم‌ یا نرمال است. این مربوط به امروز نیست و بنا به نیاز جامعه، هیچ وقت بیش از این خرید نمی‌کردند. هیچ وقت داروخانه‌ها مصرف آنچنانی نداشتند که بیشتر از این مقدار انبار کنند. 

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی فروش داروخانه‌ها افزایش یافته است. نباید مردم در شبکه‌های اجتماعی داروخانه‌ها را محکوم کنند. 

مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا با تاکید بر اینکه کمبود ماسک علاوه بر قصور مردم علت مهم‌تری هم دارد، بیان کرد: تعدادی از شرکت‌های واسطه‌ای که زیر نظر سازمان غذا و دارو نیستند و به صورت غیررسمی در بازار تجهیزات داروئی حضور دارند، به سبب سودجوئی، قیمت کالای خود را افزایش داده‌اند. داروخانه به دلیل رفع نیاز مردم با هر قیمتی خرید می‌‌کنند و متناسب با همان نرخ می‌فروشند. در واقع تخلف اصلی را آن واسطه انجام دادند. 

رزازان در پاسخ به این سوال که آیا برخوردی با این شرکت‌ها انجام می‌شود؟ گفت: ما مدام در حال بازرسی هستیم، اما در این خصوص داروخانه‌‌ها مقصر نیستند. مقصر اصلی دلال‌هایی هستند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند. 

وی گرفت: این نهادها زیر نظر سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت نیستند. اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، مدت‌هاست که تلاش برای ساماندهی بازار تجهیزات داروئی دارد. مدت‌ها است که پیگیریم، اما صنف آن‌ها با ما همکاری نمی‌کند. 

رزازان گفت: ما خواستیم به آن‌ها فشار وارد کنیم، اما نگران بودیم که دسترسی بیماران به تجهیزات با مخاطره مواجه شود. 

وی در تشریح اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر هیئت امنای ارزی تصمیم دارد که خرید و توزیع تجهیزات و ماسک را خود به عهده بگیرد. شرکت‌‌های توزیع زیرمجموعه ما به صورت اورژانسی به داروخانه‌ها تجهیزات می‌دهند. مطمئن باشید که اگر داروخانه‌‌ها دریافت کنند، فوری می‌فروشند و نگه ‌نخواهند داشت. 

وی گفت: تنها اتفاقی که افتاد، سودجویان دو یا سه روز تاخیر ایجاد کردند. در چند روز آینده مطمئنا ماسک و تجهیزات عفونی به مردم خواهد رسید. ما بیش از نیاز کشور مواد ضدعفونی و ماسک داریم.

رزازان در رابطه با سودمندی استفاده از این محلولات و ماسک گفت: ضدعفونی لازم است. ماسک ولی تاثیر چندانی در پیشگیری از انتقال دادن یا گرفتن بیماری ندارد. لازم است افراد بدانند که هر سطحی که استریل می‌شود، مواد شوینده تا دوساعت آن را پوشش می‌دهند که این خود از بین برنده‌ بیماری است. 

وی افزود: الکل‌هایی که افراد خریداری می‌کنند تا ضدعفونی صورت بگیرد، باید بالای هفتاد درصد باشند. هر گونه مواد ضدعفونی رقیق شده در برابر ویروس ناکارآمد یا ضعیف است. همچنین ارتقای سیستم ایمنی افراد بسیار مهم است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که از ویتامین‌های داروئی یا غیرداروئی مدام استفاده کنند.

تمام فعالیت‌های گروهی باید لغو شود

لغو مراسم اعتکاف منوط به تصمیم‌گیری دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌هاست

«مجید سرسنگی» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگو با ایلنا، درباره برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اعتکاف در این دانشگاه به علت شیوع کرونا گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا چند جلسه پی در پی راجع به این که چه تصمیمی در این باره بگیریم، داشتیم تا از موجی که ایجاد شده و بخش عمده‌ای از آن روانی است به سلامت گذر کنیم، تا هم لطمه به دانشگاه وارد نشود و هم اینکه مطمئن شویم، سلامت اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌‌ها به خطر نیفتد.

وی در ادامه افزود: تصمیماتی گرفته شد و وزارت علوم و شخص وزیر بخش نامه‌ای ابلاغ کرد که در آن تصریح شده بود، تمام فعالیت‌های گروهی باید لغو شود، چون در حالت جمع شدن افراد احتمال وجود این ویروس بیشتر است. قبل از این بخشنامه، ما در دانشگاه خودمان یک ابلاغیه به واحدها دادیم، مبنی بر اینکه تا زمانی که موج اولیه مقداری فروکش کند و وضعیت این ویروس در کشور شفاف شود، فعالیت‌هایی که ناظر بر کار گروهی بوده لغو شود.

سرسنگی اضافه کرد: تشکل‌های دانشجویی برنامه‌هایی داشتند و سمینارها و همایش‌هایی در دانشگاه‌ها بود که همگی به وقت دیگری موکول شد؛ از جمله راهیان نور که هر سال برگزار می‌شد نیز به حالت تعلیق در آمد. درباره مراسم اعتکاف با آقای دادسرشت معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه تهران صحبت کردم و قرار شد جلسه‌ای بگذارند و موضوع را بررسی و به ما اعلام کنند. به نظرم به احتمال زیاد اعتکاف نیز شامل همین فعالیت‌های گروهی می‌شود، ولی اعلامش باید از طرف نهاد رهبری صورت گیرد. 

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: به احتمال قوی در دانشگاه هم همین است، ولی چون برگزارکننده اعتکاف دفتر نهاد رهبری در دانشگاه است، خود این دوستان باید لغو آن را اعلام کنند.

یک فوتی در البرز

سیدحسین اینانلو (سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز) امروز (سه‌شنبه ششم اسفند) اعلام کرد: متأسفانه یک نفر از سه بیمار مبتلا به کرونا در استان جان باخت.

وی از مردم خواست تا حد امکان از منزل خارج نشوند و کارهای خود را در خارج از منزل  متوقف کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار