دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان بر ضرورت غربالگری پزشکی رانندگان کامیون های ورودی به مرز چذابه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.
کد خبر: ۸۲۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ 04 March 2020

شهلا عموری با اشاره به فعالیت مرز تجاری چذابه، اظهارداشت: در طول روز مراودات و معاملات تجاری با بازرگانان عراقی در این مرز صورت می گیرد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، ورود رانندگان کامیون‌های مختلفی است که از سراسر کشور به خصوص تهران و قم به این مرز اعزام می شوند.

وی ادامه داد: این افراد بدون پایش و غربالگری پزشکی وارد مرز چذابه می‌شوند و همین امر باعث نگرانی‌های متعددی در بین تجار و ترخیص کاران مرز چذابه شده است.

عموری افزود: در صورتی که هرکدام از این رانندگان ناقل ویروس کرونا باشند، منطقه بستان، سوسنگرد و حمیدیه در استان خوزستان دچار فاجعه عظیم انسانی خواهد شد.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مربوطه به ویژه دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شبکه بهداشت استان باید نسبت به این امر توجه داشته باشند، گفت: بخش قابل توجهی از ترخیص کاران و کارگران این پایانه تجاری ساکن شهرهای مجاور هستند و در صورت سرایت احتمالی این ویروس، خانواده آنها نیز با این بیماری درگیر خواهند شد.

عموری خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهای اعلام شده، در حال حاضر هیچگونه تمعیدات بهداشتی در این پایانه مشاهده نمی شود و این موضوع به شدت نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص از استاندار خوزستان خواسته شده تا دستورات لازم برای اعمال تمهیدات بهداشتی در این مرز از سوی دستگاه‌های مربوطه اعمال گردد، گفت: روزانه یک هزار نفر اعم از فعالان اقتصادی، نمایندگان دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی خدمات‌رسان، رانندگان، نیروی و ... به فعالیت می پردازند و این پایانه تجاری از بدو راه اندازی همچنان دچار  ضعف و کمبود زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی، بهداشتی و پزشکی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: در شرایط کنونی به منظور کاهش خطر انتقال بیماری کرونا به هموطنان فعال در مرز و حفظ سلامت آنان و  همچنین پیشگیری از بروز هرگونه آسیب‌ احتمالی به بهداشت و سلامت ساکنان مناطق همجوار مرز از اقداماتی همچون ضدعفونی پایانه مرزی از طریق گندزدایی و نیز تعبیه جایگاه مناسب و تجهیز آن به مواد ضدعفونی کننده و شوینده های بهداشتی ضروری است.

 تعداد مبتلایان به ویروس کرونا درخوزستان تا کنون به ۴۲ مورد رسید که ۱۰ نفر از آنان فوت شدند.

تاکنون ۹۱ هزار و ۳۱۸ نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، از این تعداد سه هزار و ۱۳۱ نفر جان خود را به علت بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند و ۴۸ هزار و ۲۹۱ نفر بهبود یافته اند.

بیماری جدید کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و این امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار