در اقدامی دیگر صفحات مجازی پرطرفدار شیرازی‌ها با راه‌اندازی کمپین بزرگ دعوت مالکان خانه و واحدهای تجاری به فرصت‌دهی به مستاجران برای پرداخت اجاره‌بها و راه‌اندازی هشتگ #هوادارـ‌هم‌ـ هستیم از صاحبان خانه درخواست کرده‌اند که با توجه به از رونق افتادن بازار و تعطیلی کسب و کارها با هدف شکستن چرخه شیوع کرونا مهلت سه‌ماهه‌ای برای دریافت اجاره‌بهای خانه‌ها و مغازه‌ها برای مستاجرانشان در نظر بگیرند.
کد خبر: ۸۲۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 06 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:شیراز را از دیرباز به خلق و خوی مردمانش می‌شناخته‌اند، مهمان‌نوازی و دل‌به‌نشاطی همراه با مهربانی و غریب‌نوازی شاخصه اصلی رفتار اجتماعی شیرازی‌ها را در طول قرن‌ها ثابت کرده است؛ از زمانی که سعدی جهانگرد، دلش برای خوی مردمان سرزمینش تنگ می‌شود و می‌گوید: "که نه بیرون پارس منزل هست، شام و رومست و بصره و بغداد دست از دامنم نمی‌دارد، خاک شیراز و آب رکن‌آباد" تا روزگار کنونی که مهربانی مردم در فروردین‌ماه سیل‌بند میهمانان نوروزی شد و امروز در بحبوحه شیوع بیماری همه‌گیری با نام کرونا دست‌ها همچنان برای یاری‌رسانی باز است.

بیش از دو هفته از اعلام شیوع این بیماری در ایران می‌گذرد، بیماری‌ای که انتقال آن بسیار سریع و ساده رخ می‌دهد و ارتباطات انسانی را در سراسر جهان به حداقل رسانده است. معضل کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده نه تنها در ایران که در دیگر کشورها نیز در پی این اپیدمی رخ داده است.

آنچه در دیگر نقاط جهان می‌بینیم، غارت فروشگاه‌ها و حتی نایاب‌شدن کالایی همچون دستمال کاغذی است، آنچه اما در ایران و خاصه در شیرازش رخ داده است، رسم بی‌دریغ بخشیدن است؛ گرچه موارد نادری که نانشان را در سودای کرونا می‌جویند با احتکار و گرانفروشی روان مردم را جریحه‌دار کرده‌اند، نمونه‌های همیاری چنان فراوان و فراگیر است که اعتباری برای حال ناخوش القاشده از سوی سوداگران قائل نمی‌شود.

شیرازی‌ها و اهالی فارس زمان را از دست ندادند و به محض شیوع کرونا حتی پیش از هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی‌ها دست به کار شدند و یک‌تنه با مهربانی خود وارد کارزاری علیه این بیماری شدند.

توزیع و تهیه ماسک به‌صورت خودجوش

توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده از روزهای نخست در مراکز پررفت و آمد شیراز و نیز در نزدیکی مراکز درمانی به‌صورت خودجوش توسط افراد مستقل و حقیقی آغاز شد.

در یک اقدام تعدادی از جوانان نیک‌اندیش شیرازی با تهیه ۵۰۰ ماسک آن را به صورت رایگان در میان مردم توزیع کردند.

در ادامه این حرکات جهادی با توجه به نیاز روزافزون به ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی جوانان دانشگاهی و گروه‌های مردمی باعنوان نیروی کمکی به یاری دو کارخانه تولید ماسک و دستکش استریل در شیراز آمدند تا روند تولید را دوچندان کنند.

این کارخانه‌ها که پیش از این تنها بخشی از نیاز مراکز درمانی فارس را با نیرویی اندک تامین می‌کردند، با تنها یک فراخوان ۴۰ نفر داوطلب را جذب کردند و تولید روزانه‌شان را به ۴۰هزار عدد ماسک و ۴۰۰ هزار جفت دستکش در روز رساندند.

در یکی از تازه‌ترین اقدامات، سیدمهدی حسینی، دانش‌آموز پایه دهم دبیرستان خیرساز حاج حسین احمدی شهر کازرون استان فارس با حضور در میدان این شهر بیش از ۶۰۰ دستکش رایگان را بین عابران توزیع کرد و به سودجویان آموخت که فرهنگ و درک انسانی ربطی به سن و سال ندارد؛ بلکه زاده اخلاق است.

 


در حرکتی دیگر برخی از فروشگاه‌های عرضه کالای پزشکی در شیراز نیز مواد ضدعفونی کننده را با تخفیف در اختیار مردم قرار دادند، بسیاری نیز دستکش و ماسک رایگان تقدیم کردند و حتی در شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی کردند که مردم برای تهیه ماسک به آن‌ها مراجعه کنند و فیلم‌ و عکس‌های این اقدامات نیز در شبکه‌های مجازی بارها بازنشر شد.

اصناف مختلف در کارزار علیه کرونا

بسیاری از نانوایی‌ها افزون بر اینکه درباره نحوه صحیح خرید نان اطلاع‌رسانی کردند یا در محل کسب خود روشویی و صابون قرار دادند و یا مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار مردم قرار دادند.

 

یکی از رانندگان اتوبوس در شهر شیراز نیز به‌صورت خودجوش توصیه‌های بهداشتی را در سراسر اتوبوس نصب کرده بود تا مردم را آگاه کند. در این اعلان‌ها نوشته شده بود: "من به شما دست نمی‌دهم؛ چون شما را دوست دارم" و "لطفا برای سلامت خود و اطرافیان از دست دادن و بغل کردن همدیگر خودداری کنید."

سلامتی شما مهم‌تر از سود ما

عکس‌هایی نیز از میوه‌فروشی‌هایی در سطح شهر منتشر شد که فروشندگان آن‌ها اعلام کرده بودند "سلامتی شما مهم‌تر از سود ماست" یا "تا پایان شیوع کرونا زنجبیل و لیموترش به نرخ میدان تره‌بار و بدون در نظر گرفتن هیچ سودی ارائه می‌شود".

یکی از کارواش‌های شهر شیراز با عنوان "مت‌کار" در صفحه مجازی خود اعلام کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا نرم‌افزار این مجموعه باهدف بهبود روند سلامت مردم خدمات رایگان ضدعفونی خودرو به مردم ارائه می‌کند. این مجموعه از مردم درخواست کرده است که به یکدیگر اطلاع‌رسانی کنند تا افرادی که به این خدمات نیاز دارند، بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

 

اتحادیه صنف تعمیرکاران اتومبیل‌های سبک و سنگین شیراز نیز اعلام کرده است که تا پایان فروردین‌ماه به پاس زحمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران بیمارستان علی‌اصغر (ع) شیراز خدمات خودروهای سبک این پرستاران و پزشکان بخش کرونای این مرکز درمانی را رایگان و بدون اجرت انجام خواهد داد؛‌همچنین خدمات حم خودرو به دلیل مشغله کادر درمانی فراهم شده است.

بنزینی برای مقابله با کرونا

جایگاه سوخت جهان‌نمای شیراز نیز با اعلام اینکه روزانه ۶۰۰لیتر بنزین رایگان به کادر درمانی بیمارستان علی‌اصغر (ع)، بیمارستان مرجع کرونا در شیراز و خودروهای اورژانس ارائه می‌کند، خبرساز شد.

 

نبی‌الله پیروی درباره این اقدام به خبرنگاران گفت: این اقدام کوچک‌ترین کاری است که می‌توانیم در قبال زحمات پرستاران و پزشکانی که امروز در خط مقدم جبهه بهداشت کشور هستند، ارائه کنیم.

قهوه‌هایی ابتکاری برای روزهای سخت

اما کافه‌داران و قهوه‌دوستان شیراز نیز از غافله مهربانی عقب نماندند و در اقدامی خلاقانه، به تهیه و ارائه قهوه رایگان برای کادر درمانی و بیمارستان‌ها دست زدند.

دبیر انجمن قهوه شیراز  هدف از این اقدام را همگامی با پویش سراسری اصناف مختلف برای مقابله با کرونا عنوان کرد.

علیرضا سفیدفرد افزود: جمعیت قهوه شیراز ماهیتی غیرانتفاعی دارد به پیشنهاد کادر درمانی شاغل در هلال احمر و بیمارستان‌ها به این فکر افتاد که برای آن‌ها در این روزهای سخت، قهوه ارائه کند.

وی با بیان اینکه این قهوه‌ها از روش دم‌آوری قهوه با آب سرد یا اصطلاحا "قهوه سرددم" تهیه شده است، گفت: این نوع قهوه با امکان نگهداری بیشتر و نیز در یخچال، قابل استفاده است و در مرحله نخست این طرح ۳۰۰ بطری با حجم ۷۰ میل مخصوص یک‌نفر به کادر درمانی ارائه شده است.

دبیر انجمن قهوه شیراز تاکید کرد: تمام مراحل تهیه و بسته‌بندی به‌صورت کاملا بهداشتی و با درنظر گرفتن اصول ضدعفونی انجام می‌شود، مراحل دم‌آوری قهوه کاملاً بهداشتی و کنترل‌شده است و بطری‌ها به‌صورت استریل به بیمارستان‌ها ارسال می‌شود؛ همچنین بیمارستان‌ها اطمینان داده‌اند که بطری‌ها پیش از توزیع در میان کادر پزشکی با اشعه ضدعفونی می‌شود.

 

سفیدفرد با بیان اینکه برندهای مختلف قهوه و کافه‌های بسیاری در شیراز بدون درنظر گرفتن بعد تبلیغاتی و تنها با عنوان جمعیت قهوه این محصولات را در اختیار کادر درمانی قرار می‌دهند، افزود: از آنجا که تولید این حجم از قهوه و بسته‌بندی آن ۳۶ ساعت زمان نیاز دارد، هر سه تا چهار روز یک بار، سعی می‌کنیم که این محصول را به کادر پزشکی ارائه دهیم و در روزهای اوج شیوع بیماری نیز در تلاش هستیم تولید را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها و کادر درمانی نیاز خود را به قهوه به ما اعلام کرده‌اند و در مرحله دوم این قهوه طی روزهای آینده به بیمارستان علی‌اصغر (ع)شیراز،‌ بیمارستان چمران و سازمان انتقال خون فارس ارائه خواهد شد.

اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران شیراز نیز اعلام کرده است که فعالان این صنف به پاس خدمات باارزش و فراموش ناشدنی سربازان عرصه سلامت و بهداشت عمومی، به‌ویژه گروه درمانی بیمارستان علی اصغر (ع) مراسم جشن عروسی پیش روی پنج نفر از کادر این بیمارستان را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند برای ارائه این خدمت کافی است افراد با معرفی‌نامه بیمارستان به اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران شیراز مراجعه کنند.

قالیشویی ایرانمهر نیز که در سیل فروردین ماه امسال قالی‌های سیلزدگان شهرک سعدی را به رایگان جمع آوری کرده و شسته بود، این بار هم با اعلام فراخوانی عنوان کرد که به کارکنان بیمارستان علی‌اصغر (ع) شیراز خدمات رایگان ارائه می کند تا به گونه‌ای از آن ها قدردانی کرده باشد و بدین ترتیب آنچه را در طبق اخلاص داشت، بار دیگر عرضه کرده است.

صفحات مجازی شیراز برای مستاجران آستین بالا زدند

در اقدامی دیگر صفحات مجازی پرطرفدار شیرازی‌ها با راه‌اندازی کمپین بزرگ دعوت مالکان خانه و واحدهای تجاری به فرصت‌دهی به مستاجران برای پرداخت اجاره‌بها و راه‌اندازی هشتگ #هوادارـ‌هم‌ـ هستیم از صاحبان خانه درخواست کرده‌اند که با توجه به از رونق افتادن بازار و تعطیلی کسب و کارها با هدف شکستن چرخه شیوع کرونا مهلت سه‌ماهه‌ای برای دریافت اجاره‌بهای خانه‌ها و مغازه‌ها برای مستاجرانشان در نظر بگیرند.

در این میان، روزانه پیام‌های بسیاری در فضای مجازی از بخشش و شکیبایی صاحبان املاک منتشر می‌شود که با ابراز همدردی با همشهریانشان برای گذر باآرامش از این روزهای دشوار دریافت اجاره بها را به زمانی دیگر موکول کرده اند و خواسته اند که مستاجرانشان در آرامش روانی دوران شیوع بیماری و بیکاری را از سر بگذرانند و با کار کردن و حاضر شدن در فضای عمومی برای تامین مخارج جان خود و خانواده هایشان را به خطر نیندازند.

دانشگاهیان در صف مقابله با کرونا

افزون بر سمن‌ها مراکز علمی و دانشگاهی نیز براساس تخصص خود از نخستین روزهای شیوع کرونا در فارس، بسیج شدند و برای گذر از این بحران گام‌های ارزشمندی برداشتند.

 

از جمله آن‌ها دانشجویان رشته طراحی و دوخت دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز هستند که در میان ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای کشور بر اساس طرحی پژوهشی، ۲هزار ماسک بهداشتی در محیطی کاملاً استریل تولید کردند.

به گفته آرتمیس هوشیار رئیس این دانشکده، در تهیه این ماسک‌ها نوع پارچه، آرگونومی صورت و برخی فاکتورهای دیگر لحاظ شده و لایه‌های داخلی آن‌ها نیز با ۷۰ درصد الکل، اسپری شده‌اند و کاملا بهداشتی و استاندارد هستند و درصدد است با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، با توجه به نیاز بازار، نسبت به انبوه سازی تولید این گونه ماسک ها با نازل ترین قیمت اقدام کند.

در خبری مشابه رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان کازرون نیز اعلام کرد که واحد دختران این مرکز دو خط تولید ماسک و لباس حفاظتی بیمارستانی با ۴۰ داوطلب راه‌اندازی کرده‌اند و روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دست لباس حفاظتی بیمارستانی و ماسک تولید می‌کنند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از۷۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

 آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر پنجشنبه (۱۵اسفند) به ۳هزار و ۵۱۳ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۱۰۷ نفر رسیده است همچنین ۷۳۹ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. بنا بر آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ابتلای ۶۸ نفر در فارس به کرونا قطعی شده است.در این استان، دو نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند و چهار بیمار پس از بهبود نسبی در قرنطینه خانگی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار