این ویروس پزشک و مسؤول نمی شناسد
در حالی که آمارهای استانی و ملی حاکی از ادامه شیوع بیماری کرونا دارد نگاهی اجمالی به برخی از متوفیان ناشی از این بیماری نشان می دهد که اغلب کسانی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند از میان سالخوردگان یا افراد دارای بیماری های زمینه ای هستند؛ هرچند که شایعات نیز در شرایط کنونی بسیار فراوان است.
کد خبر: ۸۲۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲ 08 March 2020

به گزارش تابناک قم، آخرین روز از بهمن ماه 98 خبری در رسانه‌ها منعکس شد که خبر از آغاز بحرانی بزرگ در کشور داشت. شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونا ویروس در قم.

خبری که پس از چند روز تکذیب وجود کرونا در کشور و به ویژه در قم، ابتدا توسط مسئولین محلی و سپس توسط کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به صورت رسمی منتشر شد.

طولی نگذشت که این بیماری یکی پس از دیگری شهرهای ایران را همچون سایر کشورهای جهان در برگرفت و هر روز زنگ خطرش بلندتر از قبل به صدا درآمد تا جایی که امروز 31 استان کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

ویروسی که طی آخرین آمار وزارت بهداشت تا 16 اسفند ماه چهار هزار و 747 نفر را به خود مبتلا کرده که از این تعداد 913 نفر بهبود یافتند و 124 نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. هر چند آمار فوتی‌های غیر رسمی بیشتر از چیزی است که مسئولین در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند.

در شهر قم که کرونا ویروس برای نخستین بار توسط پزشکان متخصص آن شناسایی شد در حال حاضر بیش از هزار نفر از بیماران در بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، علی بن ابیطالب، شهید بهشتی و امام رضا (ع) بستری هستند که طبق گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم آزمایش 523 نفردر خصوص ابتلا به کرونا ویروس مثبت اعلام شده است.

از میزان فوتی‌های این بیماری در قم چند روزی است خبری نیست و طبق آخرین آمار ارائه شده بین 20 تا 30 نفر در این شهر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند ولی بر اساس گزارش‌های مردمی و مشاهدات میدانی این آمار بالاتر از چیزی است که تا چند روز گذشته به صورت رسمی اعلام شده بود.

کهولت سن و سابقه بیماری دو عامل فوت در مبتلایان به کرونا

نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در قم که منجر به فوت مبتلایان نیز شد مربوط به دو مرد مسن قمی بود. دو نفری که طبق بررسی و اعلام وزارت بهداشت نه سفر خارجی و نه سفر بین شهری داشتند. وزارت بهداشت کهولت سن را عامل مهم فوت این دو نفر عنوان کرد. یکی از این فوت شدگان نیز جانباز شیمیایی بود.

فوت سه تن از نزدیکان آیت الله شبیری زنجانی

نگاهی به وضعیت برخی قربانیان بیماری کرونا در قم

فرد دیگری که خبر ابتلا و فوتش بر اثر بیماری کرونا منتشر شد حاج سید مجتبی فاضلی مسؤول اجرایی و مالی دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی بود. مسئول دفتر آیت الله شبیری در گفت وگویی از سابقه بیماری دیابت در مرحوم فاضلی خبر داده بود.

روز هشتم اسفند خواهر آیت الله شبیری زنجانی در سن 85 سالگی فوت شد که در این مورد نیز زمزمه‌هایی از ابتلای آن مرحومه به کرونا صورت گرفت. به گفته رئیس دفتر آیت الله شبیری زنجانی وی از مدت ها قبل بیمار بوده و اینکه فوت ایشان به دلیل ویروس کرونا بوده یا بیماری، مشخص نیست.

این مرحومه مادر سید محمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام و نماینده سابق قم در مجلس شورای اسلامی بود. شخصیتی که چهار روز پس از رحلت مادرش در روز 12 اسفند در سالروز تولد 71 سالگیش به علت ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

درگذشت سفیر سابق ایران در واتیکان بر اثر ابتلا به کرونا

نگاهی به وضعیت برخی قربانیان بیماری کرونا در قم

حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی از چهره‌های برجسته حوزه علمیه قم از دیگر افرادی بود که در سن 81 سالگی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

وی که چند روزی در قم گرفتار بیماری کرونا بود، هفتم اسفند ماه به بیمارستان مسیح دانشوری تهران منتقل و پس از تأیید تست کرونا بستری شداما به دلیل کهولت سن صبح هشتم اسفند در این بیمارستان درگذشت.

فوت چند کارمند قمی

در میان فوت شدگانی که اسامی آنها در فضای مجازی منتشر شد، نام دو کارمند بانک نیز دیده می‌شود. علیرضا زینلی انباردار بانک صادرات و محمد حسین کاظمی کارمند بانک رفاه از مبتلایان به بیماری کرونا در قم بودند که بر اثر این بیماری جانشان را از دست دادند.

حسین غفاری معاون پرورشی و سعید مغازه‌ای معاون دبیرستان ماندگار دو نفر از فرهنگیان قم بودند که در روزهای گذشته خبر فوت آنها بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در فضای مجازی منتشر شد.

سرهنگ الیاسی رئیس کلانتری 12 قم نیز از جمله بیمارانی بود که به علت مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کرد و بر اساس اعلام رسانه‌ها تست کرونای وی مثبت شده بود. وی 16 اسفند ماه بر اثر این بیماری درگذشت.

درگذشت طلبه فعال جهادی و فرهنگی قمی

نگاهی به وضعیت برخی قربانیان بیماری کرونا در قم

حجت‌الاسلام احمد خسروی مسؤول روابط عمومی مدارس اسلامی صدرا کشور و از طلاب جهادی و انقلابی که چند روزی درگیر بیماری کرونا بود قربانی دیگر کرونا بود که در روز 15 اسفند در بیمارستان جان خود را از دست داد.

این طلبه جوان که در شهر قم سکونت داشت، در ماه‌های گذشته نقشی فعال در بسیج کمک‌های مردمی برای نیازمندان و خسارت‌دیدگان سیل سیستان و بلوچستان داشت و تا ابتدای اسفندماه آخرین مرحله از این کمک‌های مردمی را به دست نیازمندان رسانده بود.

برخی دوستان این طلبه جهادگر از عدم رسیدگی صحیح در بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) به وی خبر دادند. موضوعی که به سرعت توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم تکذیب شد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: ایشان با علائم تب و لرز، سرفه و تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کردند و پس از انجام اقدامات اولیه در اورژانس توسط پزشک متخصص در بخش داخلی بستری شد و در سوابق نامبرده سابقه دیابت و کم کاری تیروئید نیز ذکر شده است.

شایعه فوت بانوی فوتسالیست و ماجرای تشابه اسم

نگاهی به وضعیت برخی قربانیان بیماری کرونا در قم

هشتم اسفند ماه خبری در رسانه ها منتشر شد که کرونا ویروس نخستین قربانی خود در بین ورزشکاران حرفه‌ای ایران را گرفت و جامعه فوتسال ایران را داغدار کرد.

رسانه ها خبر از فوت الهام شیخی فوتسالیست اصفهانی عضو تیم ملی ایران خبر دادند. اما طولی نکشید این خبر با تکذیب این بازیکن تیم ملی مواجه شد.

الهام شیخی فوت شده فوتسالیست ۲۳ ساله قمی بود که از قضا با الهام شیخی بازیکن اصفهانی تیم ملی فوتسال بانوان کشور همنام بود و به دلیل همین تشابه اسمی این خبر به سرعت در سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

شیخی یک روز بعد با انتشار ویدئویی در فضای مجازی ضمن تسلیت به خانواده متوفی اعلام کرد او ساکن اصفهان است و در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد.

شیوع کرونا در بین مسؤولان و پزشکان قم

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در قم چند تن از مقامات استانی نیز درگیر این بیماری شدند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ویدئویی از مثبت بودن آزمایش کرونای خود خبر داد.

وی در این ویدئو با اشاره به اینکه به علت بیماری قرنطینه خواهد شد، از شکست کرونا با همت جمعی مردم و مسئولان سخن گفت.
وی پس از چند روز در توئیتی اعلام کرد وضعیت بیماریش کنترل شده و فعلاً در قرنطینه خواهد ماند.

نگاهی به وضعیت برخی قربانیان بیماری کرونا در قم

کرونای مثبت رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم

دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز که از ابتدای در تماس مکرر با بیماران مبتلا به کرونا بود اعلام کرد آزمایش کرونایش مثبت بوده و بنابر توصیه پزشکان باید مدتی در قرنطینه تحت نظر قرار گیرد.

وی پس از اعلام این خبر طی حکمی دکتر علی ابرازه را به عنوان قائم مقام رئیس دانشگاه منصوب کرد.

دکتری که خودش را بستری کرد

نگاهی به وضعیت برخی قربانیان بیماری کرونا در قم

پس از دکتر قدیر، دکتر سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز به کرونا مبتلا شد.

از جمله مواردی که در قم خبرساز شد تصویر دستور بستری شدن دکتر فریبا فراهی متخصص طب اورژانس بیمارستان کامکار قم توسط خودش بود. این پزشک قمی در تمام این مدت در بیمارستان کامکار که نخستین بیمارستان قم برای پذیرش بیماران کرونایی بود به بیماران خدمت کرد تا سرانجام خودش نیز به کرونا مبتلا شد.

رئیس بیمارستان کامکار هم کرونا گرفت

نگاهی به وضعیت برخی قربانیان بیماری کرونا در قم

آخرین مورد ابتلا به بیماری کرونا مربوط به دکتر خدادادی رئیس نخستین بیمارستان قرنطینه شده ایران در ارتباط با بیماری کرونا بود. وی که رئیس بیمارستان کامکار قم است و طی دو هفته اخیر به صورت شبانه روزی در بیمارستان حضور داشت و در کنار پزشکان و پرستاران به بیماران خدمت رسانی می‌کرد هم اکنون بستری شده و تحت درمان قرار گرفته است.

شایعات درباره بیماری چهره های مشهور

در این میان شایعات زیادی نیز مطرح شد، از آن جمله شایعه ابتلای احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به کرونا بود. موضوعی که وی بارها در مصاحبه و توئیت هایش آن را تکذیب کرد.

ابتلای حاج مهدی سلحشور از مداحان اهل بیت (ع) نیز در روزهای گذشته خبر ساز شد که این خبر نیز از سوی وی و فرزندش تکذیب و علت بستری شدن، عارضه شیمیایی دوران دفاع مقدس عنوان شد.

حاج احمد شمس از مداحان با سابقه قم نیز جزء چهره‌هایی است که این روزها خبر ابتلایش به بیماری کرونا در برخی محافل زمزمه می‌شود ولی به صورت رسمی خبری در این باره منتشر نشده است.

کرونا در شرایط هشدار

موارد فوق تنها گوشه‌ای از آمار فوت و ابتلا ناشی از بیماری کرونا در قم است. با توجه به اینکه مسؤولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قم آمار مبتلایان به کرونا را صعودی عنوان می‌کنند آمار فوت‌ها بر اثر این بیماری نیز افزایش یافته است، ولی چند روزی است فقط آمار مربوط به ابتلا و بهبودیافتگان ارائه شده و از آمار فوتی‌ها خبری نیست.

امروز قم قرمزترین وضعیت را در کشور داراست ولی تمهیدات صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع کرونا بسیار کمتر از شهرهای دیگری است که این بیماری با تأخیر در آنها شناسایی شده است.

چرایی این نحوه مدیریت در قم اذهان رسانه‌ها و مردم را فراگرفته ولی پاسخگویی دقیقی در استان قم نسبت به این موضوع صورت نمی‌گیرد.

در کنار مطالبه گری و هشدار دادن رسانه ها، از مردم نیز انتظار می رود این روزها بیش از گذشته نسبت به رعایت نکات بهداشتی و توجه به قرنطینه خانگی اهتمام داشته باشند تا این بیماری با خسارات کمتری در جامعه ریشه کن شود. اینکه هنوز برخی از مردم بدون رعایت نکات تذکر داده شده در تجمعات شرکت می کنند و یا برخی سفره خانه ها به صورت مخفیانه در حال سرویس دهی هستند نشان می دهد هنوز جامعه آنگونه که انتظار می رود هنوز بیماری کرونا و میزان شیوع گسترده آن را جدی نگرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار