معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به افزایش خروجی سدهای کرخه و دز بر اساس حداکثر ظرفیت ایمن پایین دست رودخانه‌ها، از ساکنان حاشیه این رودخانه‌ها به ویژه در مناطق پایین دست درخواست کرد که ضمن خودداری از نزدیک شدن به رودخانه‌ها، احتیاط لازم را رعایت کنند.
کد خبر: ۸۳۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 12 March 2020

فراز رابعی اظهار داشت: افزایش خروجی سدها با هدف ایجاد آمادگی مخازن آنها برای بارش‌های بهاره انجام شده و بر همین اساس خروجی سد دز از دیروز به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه و خروجی سد کرخه از امروز به ۴۵۰ مترمکعب درثانیه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه خروجی سدها تا پایان اسفند ثابت می‌ماند، تاکید کرد: پیش بینی ما بر این است که با این میزان دبی خروجی از سدها آبگرفتگی نخواهیم داشت، افزایش پلکانی خروجی سدها نیز برای رصد شرایط ایجاد آمادگی در مناطق پایین دست بوده تا در صورت خرابی در سیل‌بندها، فرصت ترمیم و استحکام بخشی آنها را داشته باشند.

رابعی با اشاره به افزایش تدریجی خروجی سد دز گفت: خروجی این سد از دی ماه روی حداکثر تولید نیروگاه تنظیم شده است، خروجی سد دز که از اوایل اسفند به ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده بود، در روزهای اخیر به ۶۰۰ مترمکعب و از دیروز به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش یافته است.

وی افزود: ارتفاع آب در مخزن سد دز هم اکنون ۳۳۸ متر، حجم خالی کنترل سیلاب در آن ۷۷۱ میلیون مترمکعب و حجم آب قابل برنامه ریزی ۱.۲ میلیارد مترمکعب است.

به گفته وی برای تنظیم خروجی این سد از حداکثر ظرفیت ایمن پایین دست استفاده شده و ارتفاع آب مخزن سد در حال کاهش است.

رابعی ارتفاع فعلی آب در مخزن سد کرخه را ۲۱۰ متر عنوان کرد و اظهار داشت: ظرفیت خالی این سد برای کنترل سیلاب، ۱.۳۸ میلیارد مترمکعب و حجم آب قابل برنامه ریزی در مخزن این سد ۲.۴ میلیارد مترمکعب است.

وی با بیان اینکه خروجی سد کرخه از امروز به ۴۵۰ مترمکعب درثانیه و بر اساس حداکثر ظرفیت ایمن پایین دست تنظیم شده اظهار داشت: ۳۰ مترمکعب از خروجی این سد از طریق تونل دشت عباس خارج می شود و حدود ۴۲۰ مترمکعب برثانیه نیز به سمت پایین دست هدایت می‌شود.

رابعی افزود: خروجی سد گتوند در انتهای حوضه کارون ۲۲۶ مترمکعب درثانیه است، در این حوضه با توجه به وجود چند سد، مشکلات کمتر است، حجم خالی این سدها ۳.۶ میلیارد مترمکعب و حجم آب قابل برنامه ریزی در مخازن ۲.۷ میلیارد مترمکعب است.

وی با اشاره به ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه مارون تاکید کرد: حجم خالی این سد ۷۰۷ میلیون مترمکعب است، در این حوضه شرایط متفاوت است و امیدواریم بارش‌های بیشتر تنش آبی در این حوضه را کاهش دهد تا نگرانی از تامین آب در تابستان نباشد.

احتمال باران‌های سیل آسا در فروردین

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به بارش‌های فروردین ماه هشدار داد و گفت: بر اساس پیش بینی‌های بلندمدت سازمان هواشناسی، نخستین هفته فروردین ماه بارش‌ها بیش از نرمال خواهد بود، البته احتمال خطا در این پیش بینی‌ها وجود دارد.

وی افزود: احتمال افزایش خروجی سدها در فروردین وجود دارد و در سد دز خروجی بیش از ۷۰۰ مترمکعب درثانیه را تجربه خواهیم کرد، البته در صورتی که توزیع زمانی بارش‌ها مناسب باشد، مشکلی نخواهیم داشت.

رابعی اضافه کرد: طبق پیش بینی‌ها، جمعه و شنبه آینده بارندگی‌های خوبی خواهیم داشت که بیشتر در حوضه دز و کارون متمرکز است، اما این بارش‌ها کمتر از باران های اوایل اسفند پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر آمادگی این سازمان، خاطرنشان کرد: شرایط بارش‌ها و حوضه‌های آبی خوزستان روزانه از سوی این سازمان رصد شده و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود، افزایش خروجی سدها نیز به استانداری خوزستان اطلاع رسانی شده است.

بر اساس این گزارش، روستاهای ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه از افزایش خروجی سدهای دز و کرخه متاثر می‌شوند. اما آهودشت از توابع شوش، شعیبیه از توابع شوشتر و بامدژ از توابع اهواز در حاشیه رودخانه دز؛ و روستاهای پایین دست کرخه در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه، با افزایش خروجی سدها به دلیل ترمیم نشدن سیل بندها اکنون شرایط حساس‌تری دارند.

بارش های اخیر در استان های بالادست خوزستان، بیش از ۲ میلیارد مترمکعب سیلاب را وارد سدهای استان کرده که به گفته مسئولان سدها باید برای سیلاب‌های بهاره آماده و مخازن آنها خالی شود.

این در حالیست که حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفته است: سیل‌بندهای برخی از روستاهایی که در سیل بهار امسال دچار آبگرفتگی شده بودند به طور کامل استحکام بخشی و ترمیم نشده است، این مساله احتمال وقوع دوباره سیلاب در این روستاها را با افزایش دبی رودخانه‌های دز و کرخه بوجود آورده است. در صورت تاخیر در ترمیم‌ها با توجه به افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز، احتمال تکرار آبگرفتگی در پایین دست وجود دارد اما در صورت ترمیم و استحکام بخشی سیل‌بندها مشکلی نخواهیم داشت.

به گفته وی، بیشترین مشکل سیل‌بندها در پایین دست رودخانه کرخه در دهستان آهودشت در شوش و برخی روستاهای دشت آزادگان و هویزه و در پایین دست رودخانه دز در منطقه بامدژ شهرستان اهواز وجود دارد.

از سوی دیگر حاجی‌زاده مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ۲۰ اسفند در نشست  وضعیت تاب آوری رودخانه‌ها و وضعیت سدهای استان گفته است که یکی از دلایل تکمیل نشدن سیل‌بندها، نبود پیگیری جدی از سوی متولیان امر است که به رغم تاکید استاندار در جلسات متعدد موجب شد ترمیم سیل بندها تاکنون به طور کامل اجرا نشود.

در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار