سال 98؛
گزارشی که پیش روی شماست نگاهی به گزیده‌ای از مهم‌ترین اتفاقات سال 98 در ایران دارد؛ اتفاقاتی مانند سیل فروردین‌ماه در استان‌های گلستان، فارس، لرستان و خوزستان، اعتراضات بنزینی آبان‌ماه، جدال نظامی با آمریکا که منجر به ترور سردار سلیمانی شد و همچنین سقوط پرواز شماره 752 اوکراین توسط سامانه موشکی سپاه در دی‌ماه و درنهایت شیوع گسترده ویروس کرونا در اسفند، مجموعه اتفاقات عمدتاً تلخی بودند که از این سال در حافظه ایرانیان باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۸۳۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ 18 March 2020

تابناک گیلان/ سال 1398 هم با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که داشت دیگر تمام شد.

گزارشی که پیش روی شماست نگاهی به گزیده‌ای از مهم‌ترین اتفاقات سال 98 در ایران دارد؛ اتفاقاتی مانند سیل فروردین‌ماه در استان‌های گلستان، فارس، لرستان و خوزستان، اعتراضات بنزینی آبان‌ماه، جدال نظامی با آمریکا که منجر به ترور سردار سلیمانی شد و همچنین سقوط پرواز شماره 752 اوکراین توسط سامانه موشکی سپاه در دی‌ماه و درنهایت شیوع گسترده ویروس کرونا در اسفند، مجموعه اتفاقات عمدتاً تلخی بودند که از این سال در حافظه ایرانیان باقی خواهد ماند.

 

آغاز با سیل؛ پایان با کرونا


تداوم تحریم‌های آمریکا و وضعیت سخت اقتصادی و سیاسی در پی آن، خروج گام‌به‌گام ایران از تعهدات برجامی و اعتراض کشورهای اروپایی به این موضوع، قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه کارگروه مالی FATF، برگزاری انتخابات مجلس یازدهم با ثبت کمترین میزان مشارکت در 41 سال گذشته از دیگر رخدادهای سیاسی مهم این سال بود. ضمن آن‌که فرشته مرگ هم مثل هرسال چهره‌های مختلف عرصه‌های مختلف را از ما گرفت و داغ بر دل‌ها گذاشت.


اما حالا در آستانه آغاز سال نو و فرارسیدن بهار طبیعت، آن شعر معروف حاجی‌فیروز، شخصیت باستانی افسانه‌های نوروز را یادآوری و تکرار می‌کنیم که همیشه می‌گوید: «ای سال برنگردی؛ بری دیگه برنگردی!» امیدواریم که سال 1399 برای همه ایرانیان همراه با اتفاقات مسرت‌بخش و خوشحال‌کننده همراه باشد و ستاره صبح هرروز در این سال برای شما حامل خبرهای خوب باشد.


سازمان بهداشت جهانی چند روز پیش اعلام کرد ویروس کرونا به دلیل آن‌که اکثر کشورهای جهان را درگیر خودکرده است به یک بیماری جهان‌شمول تبدیل‌شده است و اگر کشورهای دنیا به مقابله با این ویروس برنخیزند آینده بشر درخطر است. چین که کانون این بیماری بود توانسته به خط پایان مقابله با این ویروس برسد.


در همین حال اروپا به‌ویژه ایتالیا کانون شیوع کرونا شده که تمام کشورهای اروپایی را درگیر کرده است. رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که ما با یک جنگ روبرو هستیم و از مردم فرانسه خواست از خانه‌هایشان بیرون نیایند. وضعیت ایتالیا وخیم است و معلوم نیست چه بر سر آن‌ها بیاید، چون تعداد مبتلایان و قربانیان رو به افزایش است.


رئیس‌جمهور آمریکا هم در 50 ایالت کشور حالت اضطراری اعلام کرده است. روز گذشته چین، کره جنوبی، ایران، ایتالیا و اسپانیا در صدر ابتلا به کرونا قرار گرفتند. در همین حال وضعیت ایران نیز مناسب نیست و به گفته مقامات رشد ویروس کرونا در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشتر است.


رئیس ستاد مقابله با کرونا در یک اقدام سنجیده حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حرم شاه عبدالعظیم حسنی و مسجد جمکران را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد. در ادامه جزییات بیشتری درباره روند ایران در مقابله با کرونا را می‌خوانید.


فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا: تعداد مبتلایان به کرونا رو به افزایش است حریرچی: تراکم کرونا در محله‌های فقیر و پرتراکم بیشتر است چین، سنگاپور و ژاپن با مداخله پزشکی ویروس کرونا را از بین بردند آمریکا در 50 ایالت حالت اضطراری اعلام کرد اروپا کانون شیوع ویروس کروناست.

 

در گزارش پیش رو به بهانه پایان سال 1398 خورشیدی، مهم‌ترین رویدادها و اخبار این سال را از ابتدا تا پایان مرور می‌کنیم و ماه‌به‌ماه پیش می‌رویم.

 

فـروردین
نوروز 98 را با هزاران امید و آرزو آغاز کردیم؛ با این خیال که سال خوبی در پیش خواهد بود. اما اتفاقات تلخ سال از همان تعطیلات نوروز آغاز شد تا مشخص شود سالی که نکوست، از بهارش پیداست! نوروز 98 را هرگز فراموش نمی‌کنیم؛ زیرا سیل بی‌سابقه و مرگبار این روزها یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال به شمار می‌رود که از 1 تا 11 فروردین بخش‌های مختلف کشور را درگیر کرده بود. افزایش بارندگی در روزهای پایانی سال 1397 منجر به جاری شدن سیل در روز اول عید 98 در استان‌های شمالی ایران به‌خصوص گلستان شد. تلفات این سیل در استان‌های شمالی 17 نفر بود و یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌های صدسال اخیر در این مناطق به شمار می‌رفت. در ادامه بارندگی شدید که از صبح روز 5 فروردین در شیراز آغاز شد، فاجعه‌ای باورنکردنی را در ورودی شهر و منطقه دروازه قرآن به وجود آورد. سیل در آن روز جان حدود 21 نفر را گرفت و به خانه‌های مسکونی متعددی آسیب زد. این سیل در استان‌های خوزستان و کرمانشاه هم جاری شد و تلفات بسیاری در برداشت. سیل در استان لرستان در روزهای 6 و 12 فروردین در 2 مرحله خسارت‌های بسیاری به مردم خرم‌آباد، پل‌دختر و بسیاری از شهرهای دیگر تحمیل کرد. در این سیل حدود 21 نفر از هم‌وطنان لُر جان خود را از دست دادند. در استان خوزستان طغیان رودهای کارون و اروندرود و پر شدن سدها خسارت 138 میلیارد تومانی به زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی وارد کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران خسارت سیل‌های فروردین‌ماه در ایران را بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌ است. ضمن آن‌که نحوه امدادرسانی سازمان‌ها و مقامات ایرانی در این حادثه طبیعی نیز باعث انتقادات گسترده‌ای از دولت و حاکمیت شد؛ اما طبق معمول همیشه مردم ایران آستین همت را بالا زدند و در بسیاری از موارد خود به کمک حادثه دیدگان شتافتند. اما در همین ماه، استاد جمشید مشایخی، چهره ماندگار هنر ایران روز 13 فروردین درگذشت.

اردیبهشت
شیر ایرانی که در زمان حکومت قاجار به علت شکار بی‌رویه و آلودگی آب‌ها منقرض‌شده بود، در اردیبهشت 1398 خبرساز شد! یک قلاده شیر نر ایرانی پس از 80 سال سرانجام از باغ‌وحش بریستول انگلستان وارد فرودگاه امام شد و پس از تمهیدات لازم به باغ‌وحش ارم منتقل شد. این شیر نر که هیرمان نام دارد، هم‌اکنون با جفت ماده خود به نام ایلدا در باغ‌وحش ارم کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. هرچند نمی‌دانیم رابطه او با همسرش چطور پیش می‌رود! اما در همین ماه بهنام صفوی خواننده جوان و خوش‌صدایی که مدت‌ها با سرطان درگیر بود، روز 23 اردیبهشت درگذشت.

خـرداد
ملت ایران که سال‌هاست به «خرداد پرحادثه» عادت کرده، این بار شاهد حادثه‌ای به نام ویلموتس بود! عدم توفیق تیم ملی فوتبال ایران جام ملت‌های آسیا، رفتن کارلوس کیروش از ایران را قابل پیش‌بینی کرده بود. کیروش پس از 8 سال از سرمربی‌گری ایران برکنار شد و مارک ویلموتس مربی نه‌چندان نام‌آشنای بلژیکی در خرداد 1398 رسماً سکان هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را برعهده گرفت. هرچند بعد از چند ماه، این مربی از سرمربی‌گری تیم فوتبال ایران برکنار شد و با شاهکار مدیریتی مهدی تاج و دارودسته‌اش در فدراسیون، یک بدهی 8 میلیون یورویی هم روی دستمان گذاشت تا داستان سریالی مربیان ناکارآمد فوتبال ایران هنوز هم ادامه داشته باشد. اما سریال حوادث خرداد با شوک خبری که از سیاستمدار محبوب سال‌های دهه هفتاد شنیدیم ادامه یافت. میترا استاد صبح روز 7 خرداد 1398 به ضرب گلوله در برجی واقع در سعادت‌آباد تهران کشته شد. محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران به‌عنوان مظنون اصلی این قتل شناخته‌شده و 10 ساعت بعد به قتل همسر خویش اعتراف کرد. محمدعلی نجفی، وزیر آموزش‌وپرورش پیشین ایران در دادگاه به قصاص محکوم شد که البته مورد بخشش اولیای دم قرارگرفته و رأی نهایی پرونده او هنوز هم صادر نشده است. از معدود خبرهای غیرمنفی سال سفر تاریخی آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن به تهران بود که برای انتقال پیامی دیپلماتیک از سوی مقامات ایالات‌متحده آمریکا در 22 خرداد 1398 به ایران آمد و با سران کشور دیدار کرد. این نخستین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن پس از 40 سال به ایران بود.

تیـــر
در اوایل تیرماه 1398 یک فروند پهپاد جاسوسی بر فراز حریم هوایی کشورمان توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. این پهپاد جاسوسی با نام گلوبال هاوک متعلق به نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط پدافند سپاه پاسداران مورد هدف قرار گرفت. اتفاقی که خیلی‌ها گمان می‌کردند پیامدی در پی نخواهد داشت، اما مرور زمان اثبات کرد که این رخداد مقدمه درگیری‌های بعدی بود.

مـرداد
در سالی که نه المپیک برگزار می‌شود و نه جام جهانی، پیدا کردن موفقیت‌های ورزشی که اندکی دل مردمان این سرزمین را شاد کرده باشد هم سخت است. اما در دل گرمای تابستان امسال، تیم ملی والیبال زیر 21 سال ایران در مسابقات جهانی سال 2019 با گذشتن از سد تیم قدرتمند برزیل در نیمه‌نهایی با نتیجه 3-0، ایتالیا را نیز در فینال با نتیجه 3-2 شکست داد و مقتدرانه قهرمان شد. پیش‌ازاین تیم ملی والیبال جوانان هیچ‌گاه موفق به کسب چنین عنوانی نشده بود. رئیس‌جمهور حسن روحانی نیز در پیامی کسب مقام قهرمانی جهان را به شاگردان بهروز عطایی تبریک گفت. این واقعه یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 98 در زمینه ورزش کشورمان محسوب می‌شود که حسابی سرحالمان آورد.

شهـریور
خوشحالی‌های والیبالی ملت ایران در تابستان ادامه یافت و شاگردان ایگور کولاکوویچ موفق شدند در بیستمین مسابقات قهرمانی آسیا با شکست تیم استرالیا برای سومین بار بر قله والیبال قاره کهن بایستند. تیم ملی ایران موفق شد با نتیجه 3 بر صفر از سد تیم استرالیا گذر کند. خبر قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در مسابقات آسیایی یکی از بهترین اتفاقات سال 98 محسوب می‌شود که باعث شادی مردم عزیزمان نیز شد. هرچند مدت‌هاست که افتخارات آسیایی تیم ملی والیبال برایمان عادی شده که این هم تقصیر خود بچه‌های تیم ملی است که در این سال‌ها ما را به تماشای رقابت سایه به سایه با قهرمان‌های جهان عادتمان داده‌اند و دیگر آسیا برایمان کوچک به نظر می‌رسد! اما ورزش روی تلخ خودش را هم به ما نشان داد و در جریان بازی گروه‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی، یک پسربچه 8 ساله در گیت‌های الکتریکی ورزشگاه دچار برق‌گرفتگی شد و باوجود حضور نیروهای امدادی و اورژانس جان خود را از دست داد. این کودک به نام عماد صفی یاری در محوطه ورودی وزرشگاه آزادی در حال دویدن بوده است که در میان داربست‌ها گرفتار می‌شود. سپس صورت او به یکی از میله‌ها که حاوی جریان برق بوده اصابت می‌کند و پس از سوختگی شدید در ناحیه صورت جان خود را از دست می‌دهد. داریوش اسدزاده، پدربزرگ مهربان سینما و تلویزیون ایران هم روز 3 شهریور ما را با خاطراتش تنها گذاشت.

مهـــر
شاید یکی از معدود بهانه‌های شادی دسته‌جمعی ملت ایران در این سال، اتفاقی بود که روز 18 مهرماه افتاد و برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج در چهارچوب مسابقات جام جهانی، زنان سرزمینمان به ورزشگاه آزادی تهران رفتند. در جریان این بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با برد شیرین 14 بر صفر تیم ملی کامبوج را شکست داد و شادی پیروزی را با بانوان حاضر در ورزشگاه شریک شد. موضوع حضور بانوان در ورزشگاه، هرچند کوتاه و اگرچه بدون تکرار، یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 98 در زمینه ورزش محسوب می‌شود و امیدواریم در سال جدید پای زنان ایرانی برای همیشه به ورزشگاه‌ها باز شود، مطمئن باشید کسی منقلب نمی‌شود! همچنین در 19 مهر 1398 نفت‌کش ایرانی به نام سابیتی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران در 60 مایلی ساحل جده در دریای سرخ موردحمله دو موشک ناشناس قرار گرفت؛ که البته احتمالاً واکنشی بود به اتفاقاتی که در خلیج‌فارس افتاد و بازهم عده‌ای گمان کردند بی‌جواب می‌ماند. خوشبختانه در جریان این حمله موشکی هیچ‌کدام از خدمه کشتی آسیب جسمی ندیدند، اما مقداری نفت خام به آب‌های به دریای سرخ نشت کرد که اصلاً در این‌گونه مواقع کسی به فکر آسیب سختی که به محیط‌زیست وارد می‌شود فکر نمی‌کند.

آبـــان
افزایش قیمت بنزین به لیتری 3000 تومان در آبان ماه یکی از اتفاقات عجیب سال 98 محسوب می‌شود. این موضوع باعث شد تا ناآرامی‌ها و اعتراضاتی در شهرهای مختلف صورت گیرد. در جریان این اتفاق تعداد زیادی اموال عمومی نظیر بانک به آتش کشیده شد و تعدادی از هم‌وطنانمان نیز جان خود را از دست دادند. علاوه بر این در پی این وضعیت اینترنت کشور به مدت چند روز به‌طور سراسری قطع شد. بی‌خبری بنزینی رئیس‌جمهور هم سوژه بسیاری از رسانه‌ها شد. با گذشت چند ماه از اعتراضات آبان، هنوز آماری از شمار قربانیان این حوادث منتشر نشده است، بماند، حتی مرجع اعلام خبر هم مشخص نیست و رئیس‌جمهور می‌گوید پزشکی قانونی باید بگوید؛ آن‌ها هم می‌گوید ما به دولت گفته‌ایم و خودشان باید بگویند. به‌هرحال حیف از خون‌های بسیاری که ریخته شد و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرد، درحالی‌که می‌شد به معجزه گفت‌وگو روی آورد و حرف‌ها را شنید. بگذریم... پروفسور فضل‌الله، مهندس برق و استاد دانشگاه نیز روز 28 آبان درگذشت.

آذر
قطع اینترنت و شدت گرفتن فیلتر شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر آن‌که ما را از کار روزانه‌مان در تولید خبر عقب انداخته بود، تا مدت‌ها شوک ناشی از آن باعث شده بود، دل‌ودماغ سر زدن به شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشیم. آنجایی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم به مجلس رفته بود و گفت امیدواریم بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آن‌چنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند، ترس و دلهره مجدداً میان مردم و کسب‌وکارهایی که ابزار اصلی کارشان اینترنت است افتاد که نکند این ماجرا ادامه پیدا کند. هرچند فعلاً همه‌چیز امن‌وامان است.

دی
سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در بامداد روز 13 دی 1398 در حمله‌ای تروریستی توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد شخصاً دستور حمله را صادر کرده است. اما در شرایطی که در اقصی نقاط کشور مردم برای محکوم کردن این عملیات تروریستی و تشییع پیکر سردار به خیابان‌ها آمده بودند، ده‌ها نفر از هم‌وطنان کرمانی به علت ازدحام و شلوغی جان باختند. شلیک تعدادی موشک بالستیک به مواضع دولت آمریکا در پایگاه عین الاسد در جواب ترور سردار سلیمانی هم تا مدت‌ها دلهره وقوع جنگ را در دل‌های مردم انداخته بود. اما شاید بتوان تلخ‌ترین اتفاق سال 98 را ماجرای سقوط پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین دانست. در بحبوحه بحران سیاسی ایران و آمریکا، این هواپیما روز 18 دی 1398، شش دقیقه بعد از بلند شدن از باند فرودگاه امام خمینی به دلیل خطای انسانی در شلیک اشتباهی موشک سقوط کرد و موجب مرگ ۱۷۹ مسافر و خدمه آن شد. اعتراف به‌اشتباه غیرعمدی مسئولان با واکنش‌های داخلی و خارجی فراوانی روبه‌رو شد و اعتراضات دانشجویی در دانشگاه تهران و امیرکبیر، نبض شبکه‌های اجتماعی را برای چند روز به دست گرفت. شهلا ریاحی، هنرپیشه و نخستین کارگردان زن سینمای ایران هم روز 10 دی بدرود حیات گفت.

بهمـن
روز 7 بهمن 98 خبر مرگ هزاران فلامینگو در تالاب ملی میانکاله بسیاری از مردم را شوکه کرد. این خبر در حالی منتشر شد که وجود حجم عظیمی از لاشه پرندگان در ساحل این تالاب صحنه تلخی را رقم زده بود. بعد از گذشت دو هفته و پس از آزمایش‌های سازمان دامپزشکی کشور، دلیل مرگ 15 هزار پرنده مهاجر مشخص شد. وارد نشدن آب بالادست به تالاب میانکاله به علت تعدد سدها و پمپ‌ها را علت تلف شدن پرندگان دانسته‌اند. آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی که مسئولیت بررسی بیماری‌های حیات‌وحش را دارد اذعان داشت که سم بوتولیسم سبب تلف شدن پرندگان شده است. حتی جانداران بی‌زبان هم از دست ما در امان نیستند؛ فقط خدا کند قهر طبیعت سخت نباشد.

اسفنــد
درحالی‌که حدود یک ماه از شیوع ویروس کرونا در چین گذشته بود، سرانجام در 30 بهمن 1398 اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد. هرچند خبر درگذشت دو نفر از هم‌وطنان قمی با علائمی شبیه به کرونا در اسفند به گوش رسید و تا آخر سال همه جای جهان را تحت تأثیر قرارداد. تاکنون 16 هزار و 169 نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند که 988 نفر از هم‌وطنانمان نیز در اثر این بیماری جان خود را ازدست‌داده‌اند. درگذشت سیامند رحمان، قهرمان وزنه‌برداری پارالمپیک در روز 11 اسفند و استاد هوشنگ ظریف، نوازنده چیره‌دست تار در روز 18 اسفند از دیگر اتفاقات تلخ این سال بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۹۸۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بهبودیافته‌اند.
کیانوش جهان پور روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۱۷۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید. خوشبختانه پنج هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور بهبودیافته و ترخیص شده‌اند و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است. متأسفانه ۱۳۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسید. تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۱۷۸ نفر بوده که از ۵۶ آزمایشگاه مورد تائید وزارت بهداشت در سراسر کشور گزارش‌شده است.

آمار مبتلایان جدید کرونا در استان‌ها
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره موارد جدید بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها اظهار کرد: در تهران ۲۷۳ نفر، مازندران ۵۹ نفر، اصفهان ۷۵ نفر، قم ۲۹ نفر، گیلان ۴۵ نفر، البرز ۱۱۶ نفر، مرکزی ۴۷ نفر، سمنان ۳۳ نفر، قزوین ۲۶ نفر، آذربایجان شرقی ۷۸ نفر، یزد ۴۹ نفر، خوزستان ۲۵ نفر، گلستان ۳۰ نفر، فارس ۳۱ نفر، آذربایجان غربی ۳۴ نفر، اردبیل ۱۹ نفر، کردستان ۲ نفر، خراسان شمالی ۳ نفر، کرمانشاه ۹ نفر، هرمزگان ۶ نفر، خراسان جنوبی ۱۲ نفر، همدان ۱۱ نفر، کرمان ۱۹ نفر، ایلام ۷ نفر، زنجان ۲۵ نفر، سیستان و بلوچستان ۱۱ نفر، چهارمحال و بختیاری ۲ نفر، بوشهر ۴ نفر، خراسان رضوی ۶۳ نفر، لرستان ۳۵ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.جهان پور ادامه داد: مرحله مداخله‌ای در بسیج مقابله با کرونا در حال اجراست و مردم می‌توانند در صورت مشکوک بودن به علائم کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. تاکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر غربالگری شدند و امیدوارم هر چه زودتر تعداد افرادی که غربالگری شده‌اند به حداکثر میزان خود برسد.وی بیان کرد: در برخی استان‌ها روند افزایشی ابتلا ادامه دارد و در برخی استان‌ها اعداد ثابت مانده و امیدواریم بتوانیم بیماری را با مشارکت مردم کنترل کنیم. اگر افراد در خانه بمانند و سفرهای نوروزی را لغو کرده و از ترددهای غیرضروری شهری و بین‌شهری بپرهیزند، می‌توانیم این ویروس را کنترل کنیم.

تراکم کرونا در محلات فقیرنشین
نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا بابیان اینکه در برخی از شهرهای کشور، تراکم موارد ابتلا به کرونا در مناطقی است که عمدتاً افراد فقیر و پایین‌تر از متوسط در آنجا ساکن هستند، گفت: بر همین اساس علاوه بر بسته‌های کمکی که دولت برای این اقشار در نظر گرفته است، خیرین هم می‌توانند در این حوزه ورود کنند.دکتر ایرج حریرچی که عازم سفر به استان‌های شمال غربی کشور جهت بررسی وضعیت بیماری کووید-۱۹ در این استان‌ها است، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در برخی از شهرهای کشور، تراکم موارد ابتلا به کرونا در مناطقی است که ازنظر اقتصادی عمدتاً افراد فقیر و پایین‌تر از متوسط در آنجا ساکن هستند، همچنین عمدتاً تعداد خانه‌ها نیز تراکم بالاتری در این مناطق داشته و در محیط این‌گونه مناطق هم مردم در نانوایی‌ها و محل با تراکم بیشتری حضور دارند. این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات باید بر این نوع محلاتی که تراکم بیشتری دارند، متمرکز شود که اقداماتی در حال انجام است. از طرفی باید توجه کرد که این افراد و سطوح اجتماعی معمولاً در خانه هم امکان ایزولاسیون و جداسازی ندارند و ممکن است خانواده خودشان را هم به کرونا مبتلا کنند.

آمار صعودی مراجعه
به بیمارستان‌های تهران
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اثر نامطلوب داروهای ضدالتهابی بر روی سیستم ایمنی بدن، نسبت به مصرف مسکن‌هایی مانند بروفن و ژلوفن برای کاهش علائمی همچون سر درد و بدن درد افراد مشکوک به کرونا هشدار داد. دکتر علیرضا زالی درباره مصرف دارو برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اظهار کرد: افرادی که علائم خفیف کویید ۱۹ را دارند و یا دچار بدن درد و سر درد و تب هستند ممکن است از مسکن‌های معمول مثل بروان و ژلوفن استفاده کنند، متأسفانه ثابت شده که تمامی داروهای ضدالتهابی اثر نامطلوبی بر روی وضعیت ایمنی بدن دارند. مطالعات در ایتالیا نشان داده است که افراد مبتلا به کرونایی که بدحال شده‌اند، افرادی بوده‌اند که از مسکن‌ها استفاده کرده بودند، بنابر این داروهای ضدالتهابی مانند بروان برای افرادی که مشکوک به کرونا هستند مجاز نیست و مصرف آن‌ها عوارض بیماری را تشدید می‌کند.

مداخله؛ رمز موفقیت چین در مهار ویروس
دکتر زالی با اشاره به اینکه در چین نیز حدود ۹۰ روز طول کشید تا علی‌رغم همه مراقبت‌ها این اپیدمی از بین برود، گفت: در چین نیز این ویروس به‌طور طبیعی حذف نشد، بلکه با انجام مداخلات حذف شد. در سنگاپور و ژاپن نیز چرخه زیستی ویروس به پایان نرسید بلکه با انجام مداخلات ادامه نیافت.وی بابیان اینکه انتشار خبرهایی مبنی بر پایان یافتن ویروس با آغاز فصل گرما می‌تواند آثار خطرناکی بر سلامت جامعه داشته باشد، گفت: این گونه باورها باعث ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود و با توجه به نوپدید بودن این ویروس هنوز مطالعات کافی بر روی آن انجام نشده و رفتار ویروس در فصل بهار قابل پیش‌بینی نیست.وی با اشاره به شیوع این ویروس در استرالیا اظهار کرد: با توجه به اینکه این ویروس در نیمکره جنوبی نیز باعث مرگ تعدادی از افراد شده است و در فروردین ماه اقلیم کشور ما نیز شبیه به اقلیم فعلی نیمکره جنوبی می‌شود می‌توان احتمال ادامه چرخه زیستی ویروس در آن زمان را نیز داد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت ابتلای افراد جدید به این ویروس در کشور، گفت: در بروز موارد جدید مباحثی مانند ارجاع فرد به بیمارستان‌ها مطرح است، یعنی موارد ابتلای جدید که در وزارت بهداشت مطرح می‌شود موارد مثبتی هستند که از بلاتکلیفی درآمده‌اند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در روزهای اخیر هنوز در تهران سیر کاهنده وجود ندارد و میزان مراجعات کماکان تصاعدی است. حتی ممکن است موارد جدید ما شامل بیماران بدحال‌تری بشوند.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار