کد خبر: ۸۳۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 18 March 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس ، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با اشاره به اثر نامطلوب داروهای ضد التهابی بر روی سیستم ایمنی بدن، نسبت به مصرف مسکن‌هایی مانند «بروفن» و «ژلوفن» برای کاهش علائمی همچون سر درد و بدن درد افراد مشکوک به کرونا هشدار داد.
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره مصرف دارو برای پیشگیری از حاد شدن علائم کرونا، اظهار کرد: افرادی که علائم خفیف کووید ۱۹ را دارند و یا دچار بدن درد و سر درد و تب هستند ممکن است از مسکن‌های معمول مثل بروفن و ژلوفن استفاده کنند؛ اما متاسفانه ثابت شده است که تمامی دارو‌های ضد التهابی اثر نامطلوبی بر روی وضعیت ایمنی بدن دارند.

وی افزود: مطالعات در ایتالیا نشان داده است که افرادمبتلا به کرونایی که بدحال شده‌اند، افرادی بوده‌اند که از مسکن‌ها استفاده کرده بودند؛ بنابراین دارو‌های ضد التهابی مانند بروفن برای افرادی که مشکوک به کرونا هستند مجاز نیست و مصرف آن‌ها عوارض بیماری را تشدید می‌کند.
 
استامینفون؛ تنها داروی مجاز برای کاهش تب و درد بیماران مشکوک به کرونا
 
زالی تاکید کرد: تنها داروی مجاز برای افرادی که تب و یا درد عضلانی دارند، استامینافون ساده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مصرف کورتن می‌تواند مرگ و میر افراد مبتلا به کویید ۱۹ را به شدت بالا ببرد، گفت: مصرف هرگونه کورتن و اصطلاحا داروی استروییدی برای این بیماری ممنوع است.
بدون مشورت پزشک مصرف کورتن را قطع نکنید
 
زالی افزود: البته این مسئله یک استثنا دارد؛ برخی افراد مانند بیماران مفصلی و بیماران مبتلا به آسم در طول زندگی خود نیازمند به مصرف کورتن هستند؛ این افراد نباید بدون مشورت با پزشک داروی خود را قطع کنند.

وی با بیان اینکه کورتن به صورت ناگهانی سیستم ایمنی بدن را دچار ضعف می‌کند، یادآور شد: مصرف کورتن در موارد غیر ضروری و بدون تجویز پزشک می‌تواند عوارض بیماری کویید ۱۹ را تشدید کند.

به اثر تغییرات فصلی برای از بین رفتن کرونا دل نبندید

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره اثر تغییرات فصلی بر روی ویروس کویید ۱۹ توضیح داد: تغییرات فصلی ممکن است به ضعیف شدن این ویروس کمک کند، گرما می‌تواند این ویروس را در محیط تا حدی دچار اختلال کند، از طرفی اشعه ماورای بنفش خورشید نیز قابلیت از بین بردن این ویروس را دارد، اما هنوز نمی‌توان این مسئله را تایید کرد و قطعی در مورد آن نظر داد.

زالی با بیان اینکه ویروس‌هایی مانند آنفولانزا با پایان فصل زمستان کمرنگ می‌شوند، افزود: مطالعات در مورد کووید ۱۹ هنوز این مسئله را تایید نکرده است که آیا واقعا تغییر شرایط اقلیمی به طور قطعی می‌تواند این ویروس را از بین ببرد یا خیر.

وی ادامه داد: مطالعاتی که در روز‌های اخیر توسط دانشگاه آکسفورد انجام شد، نشان داد که تضمینی وجود ندارد که شرایط جدید اقلیمی بتواند مانند سایر ویروس‌ها بر روی کویید ۱۹ اثر داشته باشد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: یکی از نکات مهم این است که، چون در فصل سرما افراد در محیط‌های متراکم تری زندگی می‌کنند، با آغاز فصل گرما با فاصله بیشتری از یکدیگر زندگی می‌کنند و سرایت بیماری کمتر می‌شود، اما در حال حاضر نمی‌توان اعلام کرد که چه زمانی ویروس در عرصه جهانی از بین خواهد رفت.

زالی اظهار امیدواری کرد: با تغییرات فصلی و گرم شدن هوا و میزان تابش اشعه خورشید این ویروس در محیط کمتر باقی بماند.

وی یادآور شد: ممکن است یک ویروس ضعیف نیز کماکان امکان سرایت داشته باشد و افرادی که استعداد بیشتری برای ابتلا دارند را بیمار کند.

مداخله؛ رمز موفقیت چین در مهار ویروس

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه در چین نیز حدود ۹۰ روز طول کشید تا علی رغم همه مراقبت‌ها این اپیدمی از بین برود، گفت: در چین نیز این ویروس به طور طبیعی حذف نشد، بلکه با انجام مداخلات حذف شد.

وی تاکید کرد: در سنگاپور و ژاپن نیز چرخه زیستی ویروس به پایان نرسید بلکه با انجام مداخلات ادامه نیافت.

زالی با بیان اینکه انتشار خبر‌هایی مبنی بر پایان یافتن ویروس با آغاز فصل گرما می‌تواند آثار خطرناکی بر سلامت جامعه داشته باشد، گفت: این گونه باور‌ها باعث ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود و با توجه به نوپدید بودن این ویروس هنوز مطالعات کافی بر روی آن انجام نشده است؛ رفتار ویروس را در فصل بهار نمی‌توان پیش بینی کرد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به شیوع این ویروس در استرالیا اظهار کرد: با توجه به اینکه این ویروس در نیمکره جنوبی نیز باعث مرگ تعدادی از افراد شده است و در فروردین ماه اقلیم کشور ما نیز شبیه به اقلیم فعلی نیمکره جنوبی می‌شود، می‌توان احتمال ادامه چرخه زیستی ویروس در آن زمان را نیز داد.

آیا کرونای شایع در ایران با چین متفاوت است؟
 
وی درباره شباهت و تفاوت ویروس کویید ۱۹ شایع در کشور با چین، تصریح کرد: هنوز مطالعات نشان نداده است که ویروسی که در کشور ما وجود دارد دچار جهش ژنتیکی شده باشد و طبق آخرین مطالعات سویه این ویروس در کشور ما، کره جنوبی، ایتالیا و کشور‌های مجاور چین از نظر ژنتیکی مشابهت قابل توجهی با ویروس چین دارد.

زالی یادآور شد:کیت‌های تشخیصی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد بر اساس ساختار ژنتیکی ویروس در چین است و نمی‌توان به صورت قطعی در این باره نظر داد؛ البته ویروس‌ها موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند در محیط دچار جهش شوند، اما شواهد علمی مبنی بر جهش این ویروس در کشور ما وجود ندارد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به سردرگمی در اروپا درباره ساختار این ویروس گفت: در اروپا نیز این موضوع مطرح است که ممکن است ویروس کویید ۱۹ در ایتالیا وحشی‌تر از این ویروس در فرانسه باشد، اما این فرضیه‌ها احتیاج به مطالعات علمی دارد.

وی با بیان اینکه وجود دو سویه اس و ال برای این ویروس نیز در حد فرضیه است و هنوز به اثبات نرسیده است، تاکید کرد: مهمترین عاملی که در حدت ویروس می‌تواند تغییر ایجاد کند بحث ایمنی افراد و ساختار ژنتیکی انسانهاست؛ برای نمونه فرضیاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ساختار ژنتیکی مردم ایتالیا با کشور ما مشابهت دارد، اما همه این‌ها در حد فرضیه است و نمی‌توان در مورد آن نظر قطعی داد.

زالی با اشاره به انجام تحقیقات علمی درباره این ویروس در دانشگاه‌های کشور، لزوم زمان کافی برای مشخص شدن نتیجه این تحقیقات را یادآور شد.

مراجعه به بیمارستان‌ها در تهران صعودی است
 
وی درباره وضعیت ابتلای افراد جدید به این ویروس در کشور، گفت: در بروز موارد جدید مباحثی مانند ارجاع فرد به بیمارستان‌ها مطرح است، یعنی موارد ابتلای جدید که در وزارت بهداشت مطرح می‌شود موارد مثبتی هستند که از بلاتکلیفی درآمده‌اند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در روز‌های اخیر هنوز در تهران سیر کاهنده وجود ندارد و میزان مراجعات کماکان تصاعدی است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: حتی ممکن است موارد جدید ما شامل بیماران بدحال تری بشوند.

زالی درباره احتمال سرایت ویروس از طریق ماهی، توضیح داد: طبق نظر کارشناسانه دامپزشکان، ویروس کویید ۱۹ بین انسان و حیوانات مشترک است و اساسا خواستگاه طبیعی این ویروس در خفاش‌ها بوده است و توسط یک حیوان واسط و از خفاش‌ها به انسان‌ها منتقل شده است.

وی با بیان اینکه هنوز به صورت قطعی نمی‌توان گفت این ویروس در چین چگونه از خفاش به انسان منتقل شد، ادامه داد: هنوز راجع به گونه‌های میانی تردید وجود دارد و از این نظر هرگونه موجود زنده‌ای به صورت بالقوه در این ویروس می‌تواند تغییراتی ایجاد کند.

احتمال انتقال کرونا از طریق ماهی قرمز

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: به غیر از بحث کویید ۱۹، سالهاست که بحث انتقال برخی از بیماری‌ها توسط ماهی قرمز به انسان مطرح است و این ماهی برای انسان حیوان ایمنی نیست.

زالی یادآور شد: علاوه بر این مسئله، با توجه به اینکه تعداد زیادی از این ماهی‌ها برای فروش در یک محفظه کوچک نگهداری می‌شوند و دست فروشنده برای توزیع آن به مشتریان با آب داخل محفظه تماس پیدا می‌کند، نحوه توزیع و فروش محیط مناسبی را برای انتقال کویید ۱۹ فراهم می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار