توجه داشته باشید چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطراری لازم است تعادل و تنوع در مصرف تمامی مواد غذایی رعایت شود.
کد خبر: ۸۳۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ 24 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: همه ویتامین های موردنیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود و منابع غذایی حاوی ویتامین ها و املاح هیچ گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

یادمان باشد مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد و برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستور العمل کشوری انجام می شود.

توصیه های تغذیه ای در زمان ابتلا به بیماری های تنفسی:

۱- مصرف روزانه کربوهیدرات ها برای تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته بندی می شوند که مصرف انواع کربوهیدرات های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس دار (جو و سنگک) و ماکارونی به ویژه از نوع سبوس دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی ها و میوه ها توصیه می شود.

۲- برای سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی از پروتئین را دست کم دو واحد در روز بر اساس گروه های غذایی و رهنمودهای غذایی ایران دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین ها شامل انواع گوشت ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور)، انواع حبوبات (لوبیا، ماش، عدس، نخود باقلا)، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه ( پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ) و انواع آجیل های بدون نمک است.

۳- برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید روزانه از روغن ها و چربی های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا و موارد مشابه را شامل می شود.

۴- روغن هایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان و دیگر موارد مشابه برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسب ترند. در ضمن این روغن ها به دلیل خواص آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ترکیبات پلی فنلی و ویتامین E، بتاکاروتن دارای ارزش تغذیه ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. توجه داشته باشیم: مصرف روغن ها و چربی های حیوانی شامل، کره، روغن ماهی پیه، دنبه و مواردی از این قبیل باید محدود شود.

۵- مصرف مقدار مناسب آب باعث می شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیق تر شده و راحت تر حرکت کنند و تخلیه شوند. مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می شود.

۶- مصرف ۴ تا ۶ وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف ۲ تا ۳ وعده غذایی حجیم توصیه می شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس شد، لازم است مصرف آنها کاهش یابد.

۷- غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمت های مختلف بدن و از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذا های حاوی مقادیر زیاد سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسرو ها، شوری ها و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس باید محدود شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار