کشاورزان نیز همانند سایر اقشار جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند و باید توجه داشت که با رعایت دقیق اقدامات و دستورالعمل‌های بهداشتی خصوصا برای کشاورزان مازندرانی که به صورت سنتی برنج می‌کارند، می‌تواند ضمن حفظ سلامت خود از دامن زدن به انتشار این ویروس جلوگیری کنند.
کد خبر: ۸۳۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰ 28 March 2020

هر ساله با شروع روزهای پایانی فصل زمستان تکاپوی کشاورزان مازندرانی برای کشت و کار و آماده کردن زمین کشاورزی آغاز می‌شد اما امسال با شیوع ویروس کرونا و مسائل بهداشتی که برای رعایت شیوع و قطع زنجیره آن اعلام شده نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به‌دنبال داشت و از آنجایی که با در خانه ماندن تاکید شده اما برای کشاورزان زمان خانه‌نشینی نیست چراکه در این روزها باید شالیزارها و زمین‌های خود را برای کاشت برنج آماده کنند.

کشاورزان نیز همانند سایر اقشار جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند و باید توجه داشت که با رعایت دقیق اقدامات و دستورالعمل‌های بهداشتی خصوصا برای کشاورزان مازندرانی که به صورت سنتی برنج می‌کارند، می‌تواند ضمن حفظ سلامت خود از دامن زدن به انتشار این ویروس جلوگیری کنند.

جلوگیری از انتشار ویروس کرونا نیازمند عزم جمعی است، همه ما مسئول هستیم و باید به نوبه خود در زمینه جلوگیری از انتشار این بیماری مشارکت فعال داشته باشیم و این عزم با مشارکت مسئولان حوزه کشاورزی و خود کشاورزان برای ادامه روند کشت با توجه به شیوع پیدا نکردن ویروس در این فصل محقق خواهد شد.

خطر ابتلا به ویروس کرونا در کشت مکانیزه کم است

ارسطو عباسیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه ویروس کرونا در سراسر کشور و بسیاری از بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اثر گذاشته و فعالیت آن‌ها را مختل کرده است که بخش کشاورزی هم از این قسمت مجزا نیست.

وی تصریح کرد: نه تنها در مازندران بلکه در کل کشور با توجه به بارش نزولات آسمانی و منابعی خوبی که برخورداریم باید با برنامه‌ریزی حداکثر استفاده برده شود، به طوری‌که آسیب کمتری به کشاورزان در بخش سلامتی برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه تهیه خزانه به دو صورت سنتی و مکانیزه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تهیه خزانه در کشت مکانیزه بیشتر در محیط‌های کشت و شاسی و یا در گلخانه‌ها به صورت جعبه‌های نشا انجام می‌شود.

عباسیان با بیان اینکه تماس افراد در کشت مکانیزه کم است، افزود: برای تهیه خزانه در گلخانه می‌توان دمای محیط گلخانه را خصوصا برای کشاورزانی که سالی دو بار کشت را انجام می‌دهند و فعال هستند، کنترل و تنظیم کرد و مشکلی هم ندارد.

وی یادآورشد: در هکتار حدود ۵۰ الی ۶۰ بذر درخزانه ریخته می‌شود و زمانی که ارتفاع بوته به ۲۰ سانتی‌متر رسید می‌توانند با دستگاه نشا را انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در ادامه گفت: خزانه گیری به صورت سنتی معمولا مزرعه در نزدیکی خانه کشاورز قرار دارد که حدود ۲۰۰ متر خزانه را برای یک هکتار زمین تهیه می‌کند، کشاورز پس از آماده سازی بذر و جوانه‌دار کردن و جداسازی بذرهای پوک با آب و نمک در خزانه مهیا شده پخش می‌کند.

عباسیان بیان کرد: کشاورز برای اینکه زودتر به نشا برسد، شب‌ها پلاستیک بر روی بذرهای جوانه زده می‌کشد و روزها برمی‌دارد و یا اگر از روش پلاستیک استفاده نمی‌کند باید تاریخ خزانه را با توجه به حساس بودن برنج به سرما در اوایل رشد یک مقدار به تاخیر بیندازد تا از دمای محیط استفاده کند.

وی ادامه داد: برای این کار می‌تواند با تخلیه آب خزانه در روز از آفتاب برای از بین بردن آفت و امراضی که در زمین وجود دارد استفاده کندو شب دوباره در خزانه آب بیندازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در مازندارن برنج‌های شیرودی و فجر وغیره از جمله محصولاتی هستند که دوره رویش طولانی‌تری دارند، اظهار کرد: طبیعتا این نوع از محصولات باید کمی زدتر از بقیه نمونه‌ها خزانه‌گیری و نشا انجام شود اما با توجه به شرایط حال حاضر ویروس کرونا باید با رعایت نکات بهداشتی و مقابله با آن حداکثر استفاده را از تولید ببریم.

عباسیان با اشاره به اینکه بعضی از مناطق مازندران حدود ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزی وجود دارد، تصریح کرد: بعضی از کشاورزان دوبار کشت را در یک سال انجام می‌دهند که با این وجود می‌توان دود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزارهکتار زمین را زیر کشت شالی ببریم و با توجه به اینکه مشکل منابع آبی هم وجود ندارد می‌توان برای غلبه به کرونا یه سری نکات بهداشتی را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا زمانی که وارد بدن انسان می‌شود، شروع به فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: کشاورز با ضد عفونی کردن ادوات کشاورزی خود می‌توانند از آتش یا شعله افکن‌هایی که در زمان قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت به مدت ۴ الی ۵ ثانیه کج بیل و بیل و تیلر وغیره را زیر آتش قرار دهد و یا در صورت نبود شعله افکن می‌تواند با قرار دادن تیکه‌ای از پارچه بر روی چوب و آغشته کردن آن به نفت درحد چند ثانیه ضد عفونی که بسیار مطمئن است را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه کشت در مازندران هنوز به صورت کاملا مکانیزه انجام نمی‌شود، افزود: حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشت را به صورت مکانیزه انجام می‌هند اما بخش زیادی از اراضی استان به صورت سنتی و توسط کارگران که اغلب آن‌ها خانوم هستند، نشا را انجام می‌دهند.

عباسیان با بیان اینکه در کشت مکانیزه یک نفر توسط ماشین نشا را انجام می‌دهد، گفت: جاهایی که از این فناوری استفاده می‌شود با ریسک و خطر بسیار کم نشا صورت می‌گیرد چراکه آن شخص می‌تواند با استفاده از چکمه ، کاور و پوشش پلاستیکی و ضدعفونی کردن دستگاه زمین را نشا کند و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید.

وی مشکل اصلی را حضور کارگر برای کندن زمین و نشا کردن به صورت سنتی دانست و افزود: در این روش کارگران بهتر است با استفاده از دستکش کار خود را انجام دهند و از یک سمت چپ یا راست زمین را نشا کنند و حتما فاصله حداقل دو متری بین آن‌ها رعایت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یادآور شد: کارگران باید هنگام صرف صبحانه، نهار یا استراحت در کنار مزرعه دست‌های خود را با شوینده‌ها شستشو دهند و بهتر است قسمتی را با برپایی آتش دست‌ها و بدن خود را با آن گرم کنند چراکه حتی اگر عطسه‌ای هم باشد با برخورد به آتش این ویروس از بین می‌رود و با رعایت این موارد هم آسیب کمتری می‌رسد و هم از این فرصت طلایی برای تولید استفاده خواهیم کرد.

عباسیان با اشاره به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به جهش تولید نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا باید راندمان تولید به حداکثر برسد که به دو روش افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح می‌توان انجام داد.

وی بیان کرد: با توجه به بکارگیری تمامی اراضی بالقوه در مازندران برای کشت باید روش دوم یعنی افزایش عملکرد در واحد سطح را در دستور کار قرار داده که چند بار کشت در سال برای تولید بیشتر باید انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: کشاورزان باید آموزش ببیند و یا اینکه با توجه به بحران کرونا که همه در قرنطینه به سر می‌برند، صدا و سیما با اجرای کلاس‌های آموزشی توسط کارشناسان و گفتن نکات بهداشتی توسط پزشکان می تواند در این راستا کمک حال بخش کشاورزی باشد.

عباسیان افرود: هر چه خزانه به جهت کاهش بیماری و بهتر شدن شرایط به تاخیر بیفتد فرصت کشت دوم از دست می‌رود.

فاصله نزدیک کارگران هنگام نشا مشکل اصلی در انتقال ویروس کرونا

فرزین صادقی استادیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ویروس کرونا به واسطه آب و از طریق پوست وارد بدن نمی‌شود، اظهار کرد: ویروس زمانی که وارد آب می‌شود چون خیلی رقیق شده و آن حجم آبی که در مزارع شالیزاری وجود دارد اگر فردی آلوده هم در این آب سرفه یا عطسه کند، نمی‌تواند به واسطه آن آب آلوده شود.

وی فاصله نزدیک کارگران هنگام نشا و کارگران فصلی مناطق دیگر را تنها مشکل دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه تماس نزدیک راه انتقال این ویروس است و با رعایت نکردن مسائل بهداشتی فرد آلوده می‌شود.

استادیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: کارگران در محیط کار با سرفه و عطسه توسط قطرات تنفسی خود می‌توانند انتقال دهنده ویروس باشند که با رعایت نکات بهداشتی و گذاشتن ماسک و شستشوی دست‌ها می‌توانند جلوی آلوده شدن خود را بگیرند.

صادقی با اشاره به اینکه ویروس کرونا گوارشی نیست که از طریق آب آلوده انتقال پیدا کند، یادآورشد: مسیر انتقال ویروس از طریق تنفسی و لمس دست‌های آلوده با سطوح به ناحیه (T ) یعنی بینی، چشم و دهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه ویروس‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: ویروس‌هایی که فقط ماده ژنتیکی توسط پوسته پروتینی حفاظت شده و ویروسی‌هایی که ماده ژنتیکی علاوه بر پوسته پروتیئنی توسط یه پوشش لیپیدی هم محافظت می‌شود و ویروس کرونا هم از نوع دوم است.

صادقی ادامه داد: ویروس کرونا به جهت پوشش لیپیدی نسبت به تخریب ویروس‌هایی که پوسته پروتینی دارند، حساس‌تر است.

وی با بیان اینکه ویروس‌های گوارشی که باعث اسهال می‌شوند به جهت داشتن پوسته خالی و نبود پوشش لیپیدی نسبت به تخریب مقاوم‌ترند، گفت: این ویروس‌ها می‌توانند روی سطوح بیشتر بمانند و از طریق آب و مدفوع دهانی انتقال پیدا کنند مانند ویروس عامل اسهال یا هپاتیت A یا E از این نوع هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: ویروس‌های بدون پوشش چون مقاوم‌ترند می‌توانند از سد اسید معده عبور کنند و از بین نمی‌روند اما ویروس کرونا نسبت به ویروس‌های بدون پوشش آن مقاومت را ندارد و نمی‌تواند مدت زمان خیلی زیادی بماند.

صادقی تصریح کرد: باتوجه به جدید بودن ویروس و نبود اطلاعات کامل اما در مقالات مشاهده شده که ویروس کرونا تا ۹ روز می‌تواند روی سطوح زنده بماند و مسیر انتقالش تنفسی است و در محیطی که شرایط خشک دارد زمان زیادی زنده نمی ماند.

وی افزود: مهمترین فاکتور زنجیره انتقال است و مردم باید با رعایت رنکات بهداشتی کمک کنند تا این زنجیره قطع شود.

۹ هزار هکتار سطح اراضی شالیزاری در شهرستان نور

حبیب‌اله رنجبر مدیر جهادکشاورزی شهرستان نور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه شهرستان نور حدود ۹ هزار هکتار سطح اراضی شالیزاری دارد، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶۰۰ هکتار کشت مکانیزه با ماشین نشاکار داشتیم و امسال هم با توجه به محدود بودن دستگاه نشاکار پیش بینی می‌شود در نهایت همین مقدار کشت به صورت مکانیزه انجام شود.

وی تصریح کرد: هرچه کشت از حالت سنتی به سمت مکانیزه سوق داده شود تعداد جمعیت کارگری کمتر و در نتیجه خطر شیوع ویروس کرونا نیز کمتر خواهدشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته کشاورزان را در مراکز یا مساجد جمع می‌کردیم و کلاس‌های ترویجی و آموزشی چون کاشت و برداشت و مبارزه با بیماری‌ها برگزار می‌شد اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان تجمع این همه کشاورز از ما سلب شده است.

رنجبر گفت: براساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده با مسئول آموزش و ترویج و مروجین ما در مراکز اطلاع رسانی و دادن هشدارها و نکات آموزشی و دستورالعمل‌ها در خصوص ویروس کرونا از طریق فضای مجازی و کانال‌ها و گروه‌ها و ارسال پیامک به شماره‌های ارتباطی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خط مشی جهاد کشاورزی نور همان عمل به توصیه نامه‌هایی که از سوی وزارت جهادکشاورزی ابلاغ شده است، گفت: ترویج کشت مکانیزه و استفاده کمتر از کارگران غیربومی و همچنین رعایت فاصله در کشت سنتی و رعایت نکات بهداشتی در دستور کار همه کشاورزان باید قرار گرفته شود.

به گزارش ایسنا، سال گذشته در این زمان از سال زمین‌های شالیزاری برای کشت و کار آماده شده بود اما در حال حاضر شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی به دنبال داشته است که با توجه به نظر کارشناسان بر توسعه کشت مکانیزه برنج و عدم بکارگیری نیروهای کارگری غیربومی برای زراعت برنج تاکید شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار