تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
طی 24 ساعت گذشته فضای مجازی پر از خبرهای بی سر و ته و بدون منبع است که تقریبا همه این خبرها منتهی به هجمه بر علیه نیروها نظامی ایران به خصوص سپاه و همچنین گروه های مقاومت هم پیمان با ایران می شود.
کد خبر: ۸۳۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ 01 April 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طی 24 ساعت گذشته فضای مجازی پر از خبرهای بی سر و ته و بدون منبع است که تقریبا همه این خبرها منتهی به هجمه بر علیه نیروها نظامی ایران به خصوص سپاه و همچنین گروه های مقاومت هم پیمان با ایران می شود.
چند روزی است که خبرهای متعددی از قریب الوقوع بودن حمله آمریکایی ها به نیروهای مقاومت همپیمان با ایران در منطقه مخابره می شود ! خبرهایی که برخی بر اساس تحلیل های صحیح یا غلط و برخی هم کلا به اصطلاح "فیک" یا جعلی هستند.
اوج این خبرها طی 24 ساعت گذشته بود که نهایتا شب گذشته به خبرهای عجیبی منتهی شد از جمله شهادت برخی فرماندهان سپاه قدس!
یک سالی است که تقابل ایران و آمریکا در منطقه در کشور عراق به اوج خود رسیده است و با هر گونه اشتباه محاسباتی از هر یک از طرفین احتمال شعله ور شدن یک درگیری محدود یا نامحدود می رود.
فشار مردم و گروه های عراقی هم پیمان با ایران بر نیروهای آمریکایی برای خروج از عراق ، آمریکا را بر سر دو راهی سختی قرار داده است که در هر دو صورت خروج و یا عدم خروج ، برایش خسارت بار خواهد بود.
شب گذشته برای ساعاتی فضای مجازی مملو از خبرهای پی در پی و جعلی بود که همه این خبرهای جعلی به نوعی هجمه بر علیه نیروهای ایرانی و یا همپیمانان آنان بود. اوج این خبرها پس از حمله اسرائیل به سوریه آغاز شد. 
حمله اسرائیل به سوریه
خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» سه‌شنبه ، در خبری فوری اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور با اهدافی متخاصم بر فراز آسمان حمص (غرب سوریه) مقابله کرده است.
خبرنگار سانا گزارش کرد پدافند هوایی ارتش سوریه با تجاوز جنگنده‌های صهیونیستی مقابله کرده است. به گزارش خبرنگار سانا این تجاوز از فراز حریم هوایی لبنان صورت گرفته که پدافند هوایی سوریه موفق شده است تعدادی از موشک‌ها را پیش از برخورد به اهداف منهدم کند.
پیشتر، رسانه‌های سوری از مقابله پدافند هوایی این کشور با یک پهپاد متجاوز در اطراف پایگاه حمیمیم خبر داده بودند.
انتشار گسترده خبرهای جعلی / از شهادت سرداران سپاه تا نابودی پایگاه های ایران در منطقه
پس از اعلام حمله اسرائیل به یکی از پایگاه های سوریه در شهر حمص ، خبرهای جعلی از یکی دو رسانه گمنام عربی مبنی بر شهادت سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس و امیر احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش منتشر شد . هر چند در این رسانه ها اعلام شده بود که خبر تایید نشده است اما در بازنشر این شایعه ، فضای مجازی مملو از خبر کذب شهادت این دو فرمانده ایرانی شد!
خبرهای فیک به همین جا ختم نشد ! حمله به همه مناطق و پایگاه های مرتبط با نیروی قدس در کل منطقه هم بر این شایعات افزوده شد و برای ساعاتی فضایی تیره و تار همراه با دلهره و گاهی یاس و ناامیدی جو سنگین روانی را حاکم کرد.
بسیاری از کاربران هم بدون توجه به منبع خبر ، هر شایعه ای را که با آن مواجه می شدند ، فورا منتشر می کردند ! در صورتیکه در چنین مواقعی می توان با یک جستجوی ساده از واقعی بودن خبرها مطمئن شد.
در عراق چه می گذرد؟
شکی نیست که عمده شایعات 24 ساعت گذشته متاثر از وضعیت دشوار نیروهای آمریکایی و همپیمانانشان در منطقه است چرا که شرایط سیاسی و امنیتی برای آمریکا در همه کشورهایی که مقاومت حضور دارد بغرنج شده است . در یمن ، عربستان به بن بست خورده و این روزها پی در پی شکست می خورد ضمن اینکه برتری هوایی ائتلاف بر علیه یمن اکنون با حملات موشکی و پهبادی ارتش و کمیته های مردمی به عمق عربستان کم اثر شده است. وضعیت سوریه هم برای آمریکا بسیار ناخوشایند است . معامله قرن هم به حاشیه رفت . کشورهای عربی هم مانند سابق حاضر به نشان دادن رویاروی علنی با ایران نیستند و مهمترین منطقه حضور نیروهای آمریکایی ها یعنی عراق هم از طرف گروه های مقاومت این کشور در حال وارد کردن فشار حداکثری برای اخراج این نیروها است.
اما چرا از روز گذشته این همه اوضاع متشنج شده است؟
پس از ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس از فرماندهان مقاومت عراقی بر اثر فشارهای مردمی ، پارلمان عراق رای به مصوبه خروج آمریکایی ها از عراق داد که برخی این مصوبه را غیر اجرایی تصور کردند اما بلافاصله گروه های عراقی برای آمریکا ضرب الاجلی تعیین کردند که این ضرب الاجل امروز به پایان می رسد .
۱۳ فروردین ماه پایان ضرب الاجل گروههای مقاومت عراق به آمریکا برای تمکین در برابر قانون خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق است.
آمریکا مدتی است که پایگاه های خود را محدود کرده و آن ها را یکی یکی به ارتش عراق تحویل می دهد . بخش عمده ای از خبرهای روزهای گذشته و تحرکات آمریکایی ها در انتقال ادوات و پروازهای متعدد مربوط به همین تخلیه پایگاه ها بوده است که البته برای تامین امنیت این نقل و انتقال نیرو و ادوات ، تدابیر شدیدی را اجرا کرده است.
ماجرای پرواز شینوک های آمریکایی
یکی از این خبرها در روز گذشته شبکه های اجتماعی عراقی تصاویری از پرواز هواپیماهای شینوک آمریکایی در ارتفاع پایین بر فراز برخی شهرهای استان دیالی از جمله المقدادیه منتشر کرده بودند.
مهر نوشت : یک منبع امنیتی عراقی از پرواز هواپیماهای شینوک آمریکا بر فراز استان دیالی خبر داد. این منبع بیان کرد: شبکه های اجتماعی در دیالی تصاویری از پرواز هواپیماهای شینوک آمریکایی بر فراز سه شهر از استان دیالی از جمله المقدادیه در ۴۰ کیلومتری شمال شرق بعقوبه منتشر کرده اند.
منبع مذکور تاکید کرد: این هواپیماها از پایگاه کی وان در کرکوک ساعاتی پس از تحویل آن به نیروهای عراقی آمده و در حال پرواز به سوی پایگاه التاجی در بغداد بر اساس اطلاعات واصله بوده اند.
این منبع بیان کرد: هواپیماها در ماموریت نظامی نبوده اند بلکه در حال انتقال ادوات و افراد بوده اند.
تکذیب استقرار سامانه‌های ضدموشکی آمریکا در عراق
شبکه المیادین گزارش داد استقرار سامانه‌های پاتریوت آمریکا در پایگاه‌های عین‌الاسد و منطقه اقلیم کردستان عراق صحت ندارد.
به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، شبکه المیادین به نقل از منابع اطلاعاتی خود گزارش داد استقرار سامانه‌های پاتریوت آمریکا در پایگاه‌های عین‌الاسد و منطقه اقلیم کردستان عراق صحت ندارد.
به گفته منابع المیادین، مقامات عراق هنوز به درخواست واشنگتن برای استقرار این سامانه‌های ضدموشکی جواب مثبت نداده‌اند و آمریکا همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهد.
در بحبوحه افزایش تحرکات مشکوک این روز‌های آمریکا در عراق، روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از "منابع آمریکایی و عراق" مدعی شد سامانه‌های پاتریوت در برخی پایگاه‌های آمریکایی در عراق مستقر شده‌اند.
موضع انفعالی پمپئو
در حالی که برخی سعی در نشان دادن تحرکات آمریکا برای حمله به برخی اهداف مرتبط با ایران خبر می دهند اما روز گذشته مواضع وزیر امور خارجه آمریکا بیشتر انفعالی بود .
وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که این کشور هرگونه حمله به شهروندان این کشور در کنسولگری و سفارت آمریکا در عراق را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن به هرگونه تهدید علیه آمریکایی‌ها پاسخ خواهد داد.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه اتهام زنی‌های خود ادعا کرد که ایران خواستار صلح در منطقه نبوده و از طریق حوثی‌ها در یمن به تهدیدات خود علیه عربستان ادامه می‌دهد.
هشدار محسن رضایی به آمریکایی ها
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا از عراق خارج شود و گرنه مردم عراق اخراجشان می کنند.
به گزارش تابناک، محسن رضایی در توییتر نوشت:
هرگونه اقدام نظامی آمریکا در عراق مانند حمله داعش است! ترور و تجاوز در شکل دولت و گروه فرقی ندارد.
آمریکا از عراق خارج شود وگرنه مردم عراق اخراجشان می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار