مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: تاثیر نوع گروه خونی در افزایش ریسک ابتلا به کرونا یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی است و ۱۰۰ درصد به این صورت نیست و جایی برای نگرانی ندارد.
کد خبر: ۸۳۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵ 02 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،پژمان صالحی‌فر  نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را همیشگی دانست و اظهار داشت: شبکه ملی خون‌رسانی کشور کل خون مورد نیاز استان‌ها را مدنظر می‌گیرد، استان‌های همچون تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، و هرمزگان در تمامی طول سال به خاطر تعداد بیماران زیاد تالاسمی، تعداد جراحی‌ها و... از نظر تامین خون دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به پایین آمدن ذخایر خونی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، ادامه داد: بیماران بسیاری در این شرایط در بیمارستان‌ها بستری هستند و چشم و امیدشان به اهداکنندگان است، نیاز کشوری است باید تمام استان‌ها از پتانسیل‌های لازم در این زمینه استفاده کنند تا با خون‌ها اهدایی اول نیاز استان را تامین و مازاد آن نیز در شبکه ملی برای استفاده استان‌های نیازمند، تزریق شود.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: فرآوردهای خونی طول عمر و ماندگاری زیادی ندارند، لذا نیاز به خون منحصر به زمان خاصی نیست و نیازمند اهدای مستمر هستیم.

وی سن اهدا کنندگان را از 18 تا 60 سال عنوان کرد و گفت: اهداکننده مستمر تا 65 سالگی هم منعی ندارد و موارد بهداشتی کاملا در مراکز اهدای خون رعایت و ضمنا تب‌سنجی نیز در بدرورود انجام می‌شود.

صالحی‌فر در پاسخ به این سئوال آیا افراد مبتلا به گروه خونی A در برابر کرونا آسیب‌پذیرترند؟، اضافه کرد: این براساس یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی است که در بعضی از مقالات عنوان شده و 100درصد به این صورت نیست و جایی برای نگرانی ندارد؛ طبق بررسی صورت گرفته روی افراد مبتلا به کوید 19، موارد ابتلا را براساس گروه خونی چیدش کرده، درصد بیشتری از گروه خونی A مبتلا شده‌اند و گروه خونی O کمتر بوده است.

وی اظهار داشت: داشتن گروه خونی A بدان معنی نیست که آلوده خواهید شد و همچنین داشتن گروه خونی O هم به این بدان معنا نیست که این دسته از افراد کاملا در برابر کرونا ویروس مصون هستند، این کار تحقیقاتی و مطالعاتی در خصوص سایر بیماری‌های نیز انجام می‌شود مثلا گروه خونی A بیشتر به سرطان حوزه گوارش و گروه خونی O بیشتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند این به این معنا نیست که دیگر گروه‌های خونی سرطان معده نمی‌گیرند و فقط مختص گروه خونی خاصی باشد.

این مسؤول با اشاره به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی سازمان انتقال خون، ادامه داد: اهداکنندگان برای جلوگیری از تجمع چند نفری در مراکز انتقال خون می‌توانند با مراجعه به سایت www.nobatdehi.bto.ir با وارد کردن مشخصات کد رهگیری دریافت کنند و در همان ساعت و تاریخ مشخص شده به مرکز خونگیری مراجعه و بدون نوبت پذیرش شوند.

صالحی‌فر، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را تنها در گرو همکاری مردم دانست و گفت: خیلی از کسب و کارها الان تعطیل شده هر چقدر کمتر رعایت کنیم تعطیلی بیشتر طول می‌کشد، حواسمان به کاسبی‌های روزمزد باشد و با رعایت موارد بهداشتی و توصیه‌های پزشکان ان‌شاءالله هر چه زودتر ویروس کرونا را شکست خواهیم داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار