پژوهشگران کانادایی در بررسی جدید خود دریافتند نوعی مولکول که در پرتقال وجود دارد، می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت کمک کند.
کد خبر: ۸۳۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲ 02 April 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شاید مصرف دو لیوان آب پرتقال در روز بتواند مشکل اضافه وزن را برطرف کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهدـ

پژوهشگران دانشگاه وسترن انتاریو در بررسی‌های خود، مولکولی را در پرتقال‌های شیرین و نارنگی یافته‌اند که "نوبیلتین" (Nobiletin) نام دارد و می‌تواند اضافه وزن و عوارض ناشی از آن مانند بیماری قلبی و دیابت را برطرف کند.

پژوهشگران در این بررسی نشان دادند موش‌هایی که با رژیم غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا تغذیه شده‌اند، با دریافت نوبیلتین، لاغرتر می‌شوند و سطح مقاومت بدن آن‌ها در برابر انسولین نیز کاهش می‌یابد.

دکتر "موری هاف" (Murray Huff)، استاد دانشگاه وسترن انتاریو گفت: هدف ما از این پژوهش، اثبات اثر نوبیلتین بود. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که نوبیلتین می‌تواند آثار منفی ناشی از اضافه وزن مانند بیماری قلبی و دیابت را در موش‌هایی که به این مشکلات مبتلا هستند، کاهش دهد.

هاف و گروهش هنوز نتوانسته‌اند نحوه عملکرد نوبیلتین را دقیقا توضیح دهند. فرضیه آن‌ها این است که احتمالا مولکول در مسیری حرکت می‌کند که وظیفه تنظیم چربی را در بدن بر عهده دارد. این تنظیم کننده موسوم به "پروتئین کیناز وابسته به AMP" مکانیسمی را در بدن راه‌اندازی می‌کند که چربی را برای تولید انژری می‌سوزاند و ساخت چربی را متوقف می‌کند.

در هر حال هنگامی که پژوهشگران، اثر نوبیلتین را بر موش‌هایی که پروتئین کیناز AMP با اصلاح ژنتیکی از بدن آن‌ها حذف شده بود، بررسی کردند، اثرات مشابهی را دیدند.

هاف ادامه داد: موضوعی که هنوز برای ما حل نشده باقی مانده، نحوه عملکرد نوبیلتین است.

اگرچه عملکرد نوبیلتین هنوز ناشناخته مانده، اما نتایج این پژوهش، از اهمیت بالینی بسیاری برخوردار است، زیرا نشان می‌دهد که نوبیلتین، تداخلی با عملکرد دارو‌های دیگر ندارد و کار خود را با توجه به سیستم کیناز AMP انجام می‌دهد.

پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعد، این بررسی را روی انسان انجام دهند و اثرات آن را بر انسان مشاهده کنند.

 

برچسب ها: پیشگیری ، دیابت ، پرتقال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار