استاندار خوزستان با اشاره به اینکه نباید بخاطر عده ای که قصد دارند محدودیت ها را نقض کنند، سلامت جامعه را دچار مخاطره کرد، گفت: دستورات و محدودیت ها برای مقابله با گسترش ویروس کرونا در خوزستان بدون مماشات باید با جدیت تمام اجرا شود.
کد خبر: ۸۳۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 06 April 2020

غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه در حاشیه ستاد مقابله با کرونای شهرستان ماهشهر اظهارداشت: همانطور که عنوان شد، ماهشهر یکی از ورودی های کشور محسوب می شود و دارای بزرگترین بندر فله و غله کشور است و به نوعی بخش قابل توجهی از نیاز کشور از طریق این بندر و شهر  وارد کشور می شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت بندر امام خمینی (ره) به جهت واردات کالاهای استراتژیک با امنیت غذایی کشور ارتباط دارد، گفت: شهرستان ماهشهر به عنوان یک منطقه صنعتی که پتروشیمی‌های زیادی را در خود جای داده در راستای تولید ثروت برای کشور تاثیرگذار است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مراقب‌های بسیار خوبی در زمینه کنترل بهداشتی محصولات وارداتی از این بندر در حال انجام است، گفت: بعد از اینکه ویروس کرونا وارد استان خوزستان شد، بسیج همگانی برای مقابله با این بیماری شکل گرفت.

وی از کرونا به عنوان یک ویروس جهش یافته جدید نام برد و گفت: اطلاعات علم پزشکی از این بیماری بسیار محدود است و دارای ابعاد پنهان زیادی است بطوری که هنوز برای آن داروی درمانی و واکسن قطعی که بتوان آن را تایید کرد، وجود ندارد.

شریعتی با بیان اینکه تاکنون سه واکسن برای این بیماری ساخته شده است، گفت: مراحل علمی و اخلاقی این واکسن‌ها به فرصتی بیش از یک سال نیاز دارد تا بعد از آن اجازه مصرف به انسان‌ها داده شود.

فاصله‌گذاری اجتماعی مورد تایید همه کشورهای دنیا است

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه راه درمانی و پیشگیری علمی برای آن در حال حاضر وجود ندارد، گفت: اما بحث فاصله اجتماعی و فیزیکی به منظور جلوگیری از سرایت آن و شکستن زنجیره انتقال امری است که مورد تایید در همه کشورها و متخصصان علم پزشکی است.

شریعتی تصریح کرد: پیش از اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت ملی اجرا شود در استان خوزستان انجام شد و این درحالی است که با وجود تلاش‌های صورت گرفته اما در شهرستان ماهشهر این طرح به خوبی اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر شهرستان ماهشهر به صورت متوسط روزانه پنج نفر مبتلا به این ویروس را داشته است، گفت: قبل از این ماهشهر در پایین‌ترین رده از منحنی‌های آماری بوده و در حال حاضر به صدر مبتلایان استان خوزستان نزدیک می‌شود.

برخورد قضایی با افرادی که سلامت شهروندان را دچار مخاطره کرده‌اند

استاندار خوزستان با بیان اینکه ستاد مقابله با کرونا در شهرستان ماهشهر باید مردم را بیش از پیش تشویق به پیروی از اصول خود مراقبتی کند، گفت: سلامت جامعه یک امر حاکمیتی است و در حالی که ۸۰ درصد مردم با توصیه‌ها و هشدارها همراهی می‌کنند، ۲۰ درصد دیگر حق ندارند سلامتی مابقی شهروندان را به‌خطر بیندازند.

شریعتی با بیان اینکه کنترل مبادی شهرهای استان باید از روند جدی تری برخوردار باشد، گفت: انتظار می رود ضمن اقناع سازی مردم، مراسمات ترحیم بدون انجام تجمع برگزار شود.

وی ادامه داد: در صورتی که این محدودیت‌ها توسط افراد مورد توجه قرار نگیرد، دستگاه قضایی با افراد خاطی برخورد کند که در این صورت چرخه انتقال شکسته می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه در خوزستان شهرستانی وجود دارد که به مدت ۹ روز حتی یک بیمار مبتلا نداشته است، افزود: این نشان از رعایت اصول خود مراقبتی و اجرای جدی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

باید از دستور تعطیلی صنوف غیرضروری تمکین شود

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه همچنان تعدادی از صنوف غیر ضروری مشغول فعالیت هستند، گفت: تعطیلی آنها یک دستور ملی و تصمیم حاکمیتی است تا از سرایت بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

شریعتی ادامه داد: باید توجه داشت که نیروهای درمانی استان دارای یک ظرفیت و توان تعریف شده هستند و ممکن است دچار خستگی شوند؛ به همین دلیل همراهی همه مجموعه‌ها به کمک مردم برای جلوگیری از تلفات بیشتر یک امر ضروری است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه کنترل بیماری اپیدمی یک کار بخشی نیست، گفت: این مسئله یک امر حاکمیتی است و به همان اندازه که مسئول بهداشت و درمان، پزشکان، پرستاران و ... مسئول هستند، دیگر متولیان امور مردمی باید مسئولیت پذیر باشند.

نظام سلامت شبکه‌ای یکی از ویژگی‌های برجسته ایران در مقابله با کرونا

وی یادآور شد: یکی از نکات برجسته جمهوری اسلامی در مقابله با کرونا داشتن نظام سلامت شبکه‌ای است که این ویژگی در خیلی از کشورها وجود ندارد.

رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان افزود: آنچه که می‌تواند باعث شکسته شدن چرخه انتقال یک بیماری اپیدمی شود، درمان نیست بلکه پیشگیری است که برهرچیز دیگری اولویت دارد.

مقاومت ها در برابر تعطیلی صنوف غیر ضروری شکسته شود

شریعتی به برخی مقاومت‌های مردمی در برابر تعطیلی صنوف غیر ضروری اشاره کرد و گفت: این مقاومت ارتباط مستقیمی با معیشت خانوارها دارد و در این رابطه حاکمیت هم نگران است اما در هر صورت باید افراد دارای سلامت باشند تا در آینده که از این بحران عبور خواهیم کرد بتوانند به امرار معاش بپردازند.

استاندار خوزستان بر رفع این مقاومت‌ها تاکید کرد و گفت: قطعا در آینده افرادی که در برابر محدودیت ها مقاومت نشان می‌دهند متوجه خواهند شد که همه اقدامات صورت گرفته برای حفظ جان آنها بوده است.

شریعتی تصریح: در همین راستا طبیعی است که دولت باید بسته های معیشتی که دربرنامه دارد را در اختیار مردم قرار دهد تا به ایجاد آرامش و رفع دغدغه ها کمک کند.

سرکشی های سرزده شهرستانی ادامه دارد

وی با تاکید بر اینکه نظارت‌ها محسوس و نامحسوس مجموعه مدیریت ارشد استان از عملکرد شهرستان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: تلاش‌های صورت گرفته را نباید نادیده گرفت اما لازم است تا نقاط ضعف مورد بررسی بیشتری قرار گیرند و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

استاندار خوزستان بر تداوم محدودیت ترددها و فعالیت صنوف تا ۲۳ فرودین و بر اساس تصمیم ستاد مقابله ملی مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بعد از این تاریخ با اجرای طرح هوشمندسازی برخی صنوف بی‌خطر به جز در تهران، می توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

به گفته شریعتی برابر تصمیمات این ستاد، فعالیت صنوفی که منجر به تجمع افراد شود همچنان تعطیل خواهند بود و این تصمیم شامل مراکز آموزشی و مذهبی هم می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه مردم رفتار زندگی و مسئولان باید رفتار حاکمیتی خود در مقابله با این ویروس را با شرایط فعلی تطبیق دهند، اضافه کرد: لازم است تا از فرصت چند روزه‌ای که تا پایان این محدودیت‌ها باقی است، استفاده کنیم و شرایط را به شکل بهتری مدیریت کنیم.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار