روند کاهشی قیمت مرغ در هفته سوم سال جاری در مازندران همچنان ادامه دارد و اکنون هر کیلوگرم مرغ به ۷۸ هزار ریال رسیده است.
کد خبر: ۸۳۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰ 06 April 2020

تعطیلی رستوران ها ، آشپزخانه های مرکزی و تالارها ، لغو اجباری برگزاری مراسم مختلف شادی از جمله عروسی ها ، جشن تولد ها و مهمانی و دورهمی های خانوادگی ، ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم حتی برای افراد غیر کرونایی و جلوگیری از ورود مسافر به مازندران سبب کاهش شدید تقاضا در بازار مصرف شد و در نتیجه قیمت مرغ همچنان روند کاهشی دارد.

گزارش های میدانی خبرنگار ایرنا از قیمت عرضه مرغ کشتار روز در شهرهای مختلف مازندران نشان می دهد که هم اکنون گوشت مرغ کشتار روز حدود ۷۸هزار ریال در هر کیلوگرم خرید و فروش می شود در حالی که قیمت مرغ در هفته دوم سال جاری حدود ۹۳ تا ۹۶هزار ریال در هر کیلوگرم خرید و فروش می شده است که نسبت به هفته اول سال جاری ۲۰ تا حدود ۳۰ هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش نشان می دهد.

در حالی که روزانه به طور میانگین ۱۵۰ تن مرغ در استان مصرف می شد و طبق بررسی های چند سال اخیر این مصرف در پیک مسافر تعطیلات نوروزی تا ۲۵۰ تن نیز می رسیده است ، اما به دلیل وجود بیماری کرونا طبق اعلام دست اندرکاران متوسط مصرف روزانه نیز به ۱۰۰ تن کاهش یافت.

اگرچه قیمت این روزهای مرغ در مازندران که حتی از نرخ اعلام شده ستاد تنظیم بازار ( ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان ) کمتر شده است ،اما به شدت مرغداران استان را متضرر کرده است.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

۵۰ هزار تن مرغ تنظیم بازاری در مازندران خریداری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تاکنون ۵۰ هزار تن مرغ تنظیم بازار به قیمت ۱۲۹هزارریال درهر کیلوگرم توسط شرکت امور پشتیبانی دام استان خریداری شده است، گفت: با توجه به اهمیت حفظ تولید در صنعت طیور مازندران که تامین کننده پروتیئن کشور است دولت خرید گوشت مرغ منجمد را در حمایت از تولید کنندگان مورد تاکید قرار داده است.

عزیزالله شهیدی فر با اعلام این که سالانه حدود ۲۲۰ هزار تن مرغ در مازندران تولید می‌شود که سهم این استان از تولید کل کشور ۱۱ درصد است، ادامه داد: در حال حاضر روزانه حدود ۲۰۰ تن مرغ با هدف جلوگیری از ضر و زیان تولید کنندگان در استان خریداری و ذخیره سازی می شود.

وی ادامه داد: هر زمانی که استان تهران با بحران تامین گوشت سفید مواجه می شود مازندران به عنوان تامین کننده پروتئین در کشور نقش اساسی و ویژه ای دارد.

وی با بیان این که شیوع ویروس کرونا بازار مصرف داخلی و خارج از استان را به شدت کاهش داده است، در عین حال گفت که باید نهاده‌های مورد نیاز مربوط به صنعت طیور در استان مازندران تامین شود و مشکلی در این بخش احساس نشود.

شهیدی‌فر اضافه کرد: سال گذشته ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن نهاده های کشاورزی شامل ذرت و کنجاله سویا در کشور تامین و در اختیار مرغداران قرار گرفت.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران نیز با تایید روند کاهشی قیمت مرغ در این استان ، علت آن را افزایش عرضه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران در قیمت تولید و عرضه نه تنها در نقطه سر به سر نیستند ،بلکه روز به روز ضرر آنان بیشتر می شود.

عطاالله حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت تمام شده مرغ در مرغداری های مازندران در حالی ۸۳تا ۸۵ هزار ریال است که این ماده پروتئینی پس از هزینه حمل و نقل، کشتار و تحویل در فروشگاه با ۹۳ تا ۹۵هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد و این یعنی مرغداران حدود ۳۰ هزار ریال در هر کیلو گرم متضرر می شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اظهار این که روزانه حدود ۹۰۰تن مرغ زنده در استان تولید می شود که ۶۰ درصد مازاد بر مصرف استان به خارج از استان صادر می شده است، ادامه داد: علاوه بر کاهش مصرف داخلی به دلیل محدودیت های تردد به خارج از استان و تعطیلی بازار های تهران به شدت با مشکل مواجه شدیم.

حسن زاده خرید روزانه حدود ۱۸۰ تن مرغ منجمد توسط پشتیبانی امور دام برای ذخیره سازی را بسیار اندک دانست و تاکید کرد: با توجه به فراگیری و جهانی شدن بیماری ویروس کرونا و محدودیت واردات و صادرات انواع کالا ، پیشنهاد می شود تا دولت به صورت جدی ذخیره سازی را بدون توجه به هر گونه مسایلی دو چندان کند.

وی هشدار داد از آن جایی که عمده نهاده های دامی از جمله ذرت برای تولید مرغ در آینده وارداتی است ، ذخیره فعلی مرغ می تواند در آینده به نفع مدیریت صحیح دولت در تنظیم بازار و در نتیجه منافع ملی را ایجاد کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران کشور با بیان این که مازندران ظرفیت تولید ۴۰۰تن مرغ منجمد در روز را دارد ، گفت: پیشنهاد می شود دولت و حتی با حکم حاکمیتی برای رسیدن به ذخیره بسیار مناسب مرغ های تولیدی فعلی را از تولید کنندگان خریداری کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار