کد خبر: ۸۳۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳ 07 April 2020
به رغم بارش های بهاری و وجود مراتع غنی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ، شیوع ویروس کرونا ،تاخیر در زمان کوچ و بویژه گرمای طاقت فرسای مناطق قشلاقی ، عشایر استان را نگران کرده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : ویروس نامیمون کرونا که سفر خود را از کشور چین آغاز و در طول بیش از سه ماه تقریبا همه کشورهای جهان را درگیر کرده است به مردم مناطق دور دست و عشایر هم رحم نکرده است و اکنون سنتی ترین شیوه زندگی ایرانی هم از دردسرهای ویروس کرونا در امان نمانده است.
به دلیل بارندگی های بهاره هوای مناطق قشلاقی کهگیلویه و بویراحمد هنوز خنک و مراتع سرسبز است اما عشایر  نگران روزهای گرم  پیش رو در اردیبهشت ماه هستند.
هرساله کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد به مناطق ییلاقی از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می شد اما امسال با شیوع ویروس کرونا کوچ عشایر به ییلاق با تاخیر روبه رو شده است. 
عشایر گچساران که در مناطق قشلاقی بیشتر در چادر زندگی می کنند از گرمای اردیبهشت ماه نگرانند و معتقدند ویرووس کرونا  اگر تا چند هفته دیگر کنترل نشود آنان نمی دانند با گرمای هوا و بدون تجهیزات خنک کننده در مناطق گرمسیری چکار کنند.
از سوی دیگر سیاه چادرهای مردم مهمان نواز مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد این روزها بر خلاف بهار سال های گذشته خالی از مهمان است و این باعث دلتنگی این مردمان خونگرم شده است.
هر چند جمعیت ۷۰هزار نفری مناطق عشایری استان تاکنون از ویروس کرونا در امان بوده اند اما آنان می گویند: به دلیل دوری از امکانات بهداشت و درمان و بیشتر بودن مراودات آنان با یکدیگر امکان شیوع این بیماری در صورت مبتلا شدن آنان زیاد است.
به طور کلی اگرچه عشایرنشینان کهگیلویه و بویراحمد از معدود مردمان جهان هستند که هنوز با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم نکرده اند و در حال گذران روزگار به شکل عادی و فارغ از قرنطینه هستند اما به نظر می رسد روزهای سختی را به ویژه در اردیبهشت ماه امسال  و پس از گرم شدن هوا در پیش روی دارند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: زمان کوچ عشایر بیستم اردیبهشت ماه تعیین شده است و کسانی که پیش از زمان تعیین شده اقدام به کوچ کنند به مراجع قضایی معرفی می شوند.
بهمن آزادی افزود: زمان کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد هر ساله دهم اردیبهشت بوده اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به بیستم اردیبهشت موکول شده است.
وی بیان کرد: البته این تاریخ نیز احتمال دارد بنا به شرایط بیماری کرونا از سوی ستاد کوچ عشایر کهگیلویه وبویراحمد باز هم به تاخیر بیفتد.
آزادی اضافه کرد:با توجه به اینکه ویروس کرونا یک همه گیری جهانی است و حفظ جان عشایرنشینان مهمترین اولویت خدمت رسانی است عشایر باید با برنامه های پیش بینی شده همراهی کنند.
وی بیان کرد:در صورت اقدام به کوچ زودهنگام از سوی عشایر امکان ایجاد کانون های انتشار ویروس کرونا در این مناطق وجود دارد.
آزادی تصریح کرد: از ابتدای انتشار ویروس کرونا در کشور تاکنون۲ هزار عدد ماسک و ۵۰۰ بطری ژل شست و شوی دست در مناطق عشایری استان توزیع شده و تلاش می شود تا با توجه به کمبودها تجهیزات بهداشتی بیشتری در اختیار این قشر قرار گیرد.
بهمن آزادی اظهار داشت: با توجه به دور دست بودن مناطق عشایری و کمبود زیرساخت های ارتباطی کار آموزش این اقشار از سوی کارشناسان این اداره حین انجام خدمات انجام می شود.
وی بیان کرد: کار خدمت رسانی به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون سه برابر زمان عادی است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ضدعفونی و گندزدایی یکهزار و ۶۰۰ مخزن ذخیره آب از جمله اقداماتی است که پس از انتشار ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفته است.
آزادی بیان کرد: تاکنون بخشی از مخازن ذخیره آب ضدعفونی شده و گندزدایی بقیه این مخازن ذخیره آب در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه کار آبرسانی سیار به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از ۲۳ دستگاه تانکر انجام می شود گفت: تانکرهای آبرسان نیز ضدعفونی وگندردایی شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت بهداشت فردی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا میزان آبرسانی سیار نیز باید چند برابر زمان عادی شود.
آزادی بیان کرد: سهمیه آرد مناطق عشایری استان تا اسفند ماه توزیع شده و مشکل اخلال در حمل و تامین آرد در مناطق عشایری استان در ماه فروردین حل شده وکار توزیع این کالای ضروری اهالی عشایرنشین آغاز شده است.
آزادی از خانواده های عشایر خواست تا رفت و آمدهای خود را کنترل کرده و از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت نیز گفت: با توجه به بارندگی های بهاره شرایط آب،مراتع و اقلیم برای سکونت عشایر در مناطق قشقلاقی این شهرستان ها فراهم است. 
صادق فاتحی با اشاره به انتشار بیماری کرونا و تعیین بیستم اردیبهشت برای انجام کوچ به مناطق ییلاقی اظهار داشت:هم اکنون کار خدمات رسانی در مناطق عشایری گچساران و باشت در حال انجام است.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت سلامتی عشایر این قشر و امکان سرایت ویروس تا پیش از زمان تعیین شده عشایر حق کوچ به مناطق ییلاقی را ندارند.
رئیس امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت عنوان کرد: هم اکنون کار آبرسانی سیار با استفاده از ۶ دستگاه تانکر و با انجام ۱۸ سرویس در طول روز انجام می شود.
فاتحی گفت: سوخت مورد نیاز عشایر منطقه عشایری تلخ آبشیرین گچساران آماده تحویل است.وی تاکید کرد: هم اکنون سه فروشگاه در مناطق پاکوه،باباکلان و دژسلیمان مایحتاج مورد نیاز عشایر را توزیع می کنند.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت تاکید کرد:اخلال در توزیع آرد مشکل اصلی عشایر این شهرستان ها در این روزهاست.
فاتحی عنوان کرد: با توجه به انتشار ویروس کرونا و شرایط خاص کشور برای ارسال حواله بانکی این مشکل ایجاد شده و تا چند روز آینده برطرف خواهد شد.
سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند.
عشایر این استان ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.
هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار