هرچند شنیدن خبر تعرض و حفاری غیرمجاز در تپه‌های تاریخی در استانی با پیشینه‌ای کهن مانند کرمانشاه که بیش از 4200 اثر تاریخی دارد، موضوع تازه‌ای نیست، اما حفاری غیرمجاز سودجویان با استفاده از ماشین آلات سنگین اتفاقی عجیب اما واقعی بود که همین هفته پیش در تپه تاریخی لرینی شهرستان اسلام آبادغرب رخ داد.
کد خبر: ۸۳۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰ 07 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از ایسنا،خیال خام رسیدن به گنج و سودای پولدار شدن یک شبه این سودجویان را برآن داشته بود که نیمه های شب برای رسیدن هرچه سریعتر به رویایشان با ماشین آلات سنگین به جان یکی از تپه های تاریخی این شهرستان بیفتند که خوشبختانه با آگاهی به موقع مردم بومی این نقشه شوم ناکام ماند.

با توجه به اینکه هر ساله به مانند دیگر استان‌های تاریخی کشور شاهد چنین حفاری‌های غیرمجازی در تپه‌های تاریخی کرمانشاه هستیم، حال سوال اینجاست که واقعا در زیر این تپه‌های تاریخی گنج و عتیقه وجود دارد که دندان طمع سودجویان اینگونه برای تعرض به آنها تیز شده، تا جایی که حاضرند با ماشین آلات سنگین برای تخریب میراث‌ کهن برجای مانده از نیاکانمان اقدام کنند؟

علیرضا برشاهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا و در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: متاسفانه ذهنیتی که مردم نسبت به تپه‌های تاریخی دارند این است که در زیر این تپه‌ها گنج و دفینه‌های زیادی پنهان شده و اگر آنها را حفاری کنند، به گنج می‌رسند.

وی با تاکید براینکه این تصور کاملا اشتباه است، تصریح کرد: تپه‌های تاریخی معمولا روستاهای قدیمی هستند که گاها قدمت برخی از آنها به هزار تا دو هزار سال هم می‌رسد.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در دوران گذشته مردمانی که ساکن این روستاها بوده‌اند بنا به دلیل حوادثی همچون سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی، بیماری و... مجبور به ترک روستاهایشان شده‌اند و این روستاها نیز به مرور تخریب و به شکل تپه درآمده‌اند.

وی با تاکید براینکه این تپه‌ها از نظر باستان شناسی مهم هستند، عنوان کرد: اهمیت این تپه‌ها از نظر باستان شناسی از این نظر است که می‌توانیم با استفاده از داده‌هایی که از آنها بدست می‌آید، نوع معیشت، آداب و رسوم، نوع زندگی و... مردم ساکن در این روستاها را بفهمیم.

برشاهی اضافه کرد: البته در حین کاوش های باستان شناسی در این تپه‌ها ممکن است تعدادی مواد فرهنگی مانند سفال کشف شود که ارزشی برای سودجویان ندارد، اما از نظر تاریخی برای ما مهم هستند.

وی در ادامه به حفاری غیرمجاز سودجویان در تپه لرینی اسلام آبادغرب طی هفته گذشته هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پیش از آنکه این حفاری آسیب زیادی به تپه تاریخی لرینی وارد کند، با هشیاری مردم محلی منطقه، انجمن‌های میراث و یگان حفاظت میراث فرهنگی متوقف شد.

معاون میراث فرهنگی استان متذکر شد: سودجویان در حفاری این تپه تاریخی بدنبال کشف اشیاء عتیقه و تاریخی بودند، درحالی که این تپه تنها یک اثر تاریخی است و چنین اشیایی در آن وجود ندارد.

وی از تهیه و ارسال پرونده ثبت ملی این تپه تاریخی به وزارت میراث فرهنگی خبرداد و گفت: این تپه ادوار مختلفی را پشت سر گذاشته، اما بیشترین داده هایی که از آن کشف شده مربوط به دوره اشکانی است، بنابراین می‌توانیم آن را اثری مربوط به دوره اشکانی بدانیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار