دکتر مصطفی جلالی‌فخر
کد خبر: ۸۳۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ 07 April 2020

خبرها در مورد داروی کرونا، امیدوارکننده است اما فقط «امیدواری». اغلبِ ادعاهایی که طرح شده‌اند، صرفا گزارش‌های موردی مثبتی از یک یا چند مرکز هستند که طبعا باید تحت کارآزمایی‌های بالینی قرار گیرند.

۱) امیدوارکننده‌ترین گزارش در مورد فاویپیراویر (favipiravir) مطرح شده و البته مرجع اصلی‌اش ژاپن است، با نام تجاری آویگان (avigan) و نتایج خوبی گزارش کرده‌اند اما هنوز معیارهای کافی برای عنوان «درمان قطعی» را ندارد و هنوز مورد تایید FDA نیست. که البته این‌ تاییدیه در بسیاری کشورها، از جمله ایران‌، الزامی نیست. به تازگی فاویپراویر ایرانی که پوشش آن شبیه نوع چینی‌ست، به بیمارستان مسیح دانشوری تحویل داده شده و اجازه کارآزمایی بالینی با این دارو را نیز به آن‌ها داده‌اند. یکی از همکاران‌ در مسیح، تاثیر این دارو را در حد «بهبودی نسبی در برخی بیماران» دانسته است. در هر صورت به نظر می‌رسد مصرف این قرص در بیماران بدحالی که به‌تمام درمان‌ها پاسخ نداده‌اند، بهترین راه باشد.

۲) دارویی دیگری که سر و صدای زیادی کرده، hrsACE2 نام گرفته که فعلا در مراحل مقدماتی تحقیقاتی ست و هنوز فاز ۲ کارآزمایی بالینی‌اش انجام نشده است. و چه بسا حدود دو سال طول بکشد تا تحقیقات کامل شود و قطعا به کار اپیدیمی فعلی نمی‌آید، اما ما را به آینده امیدوار می‌کند.

۳) ایورمکتین (Ivermectin) که یک داروی ضد انگل وسیع‌الطیف است و تاییدیه FDA را نیز دارد، در محیط آزمایشگاهی توانسته مانع تکثیر SARS-CoV-2 شود. اما هنوز گزارش بالینی در مورد تاثیر دارو بر بیماران کرونایی منتشر نشده است.

۴) کمپانی نوارتیس نیز قصد دارد داروی Ruxolitinib را در درمان «طوفان سیتوکینی» کرونا، در بیماران بدحال مورد ارزیابی بالینی قرار دهد.

۵) در مورد پروتکل آبادان که نام داروهایش را اعلام نکردند و فقط به وزارت بهداشت گزارش دادند، اطلاعات تکمیلی در دسترس نیست و نه از طرف وزارت بهداشت و نه از آبادان، خبر دیگری منتشر نشده است.

۶) داروی توسیلیزوماب (اكتمرا) که چند مورد تجربه موفق در چین داشته نیز در حد تحقیقاتی‌ست. و تنها مصرف آن در ایران نیز در اصفهان گزارش شد که نتایج اولیه خوبی داشت اما گزارشی تکمیلی‌ منتشر نشد.

نتیجه: هیچ داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد و همچنان آمار قابل توجهی از بیماران با وجود تمام تلاش گروه‌های درمانی در دنیا می‌میرند. فعلا گزینه «هیچکدام» صحیح است. لذا لطفا خودمان را گول نزنیم و تا می‌توانید #در_خانه_بمانید

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار