اولین جلسه علنی مجلس در سال ۹۹ بعد از ۴۴ روز تعطیلی؛
با وجود ابتلای «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی به بیماری «کرونا» اولین جلسه علنی مجلس بعد از 44 روز تعطیلی به دلیل شیوع ویروس «کووید-19» از ساعت 9.35 امروز سه شنبه به‌ریاست «مسعود پزشکیان» نایب رئیس اول قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان مجلس برگزار شد.
کد خبر: ۸۳۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹ 07 April 2020

با وجود ابتلای «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی به بیماری «کرونا» اولین جلسه علنی مجلس بعد از 44 روز تعطیلی به دلیل شیوع ویروس «کووید-19» از ساعت 9.35 امروز سه شنبه به‌ریاست «مسعود پزشکیان» نایب رئیس اول قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان مجلس برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، در این جلسه که با حواشی و موضوعاتی داغ ناشی از شیوع کرونا در کشور برگزار شد، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» عضو هیات رئیسه، دستور کار جلسه علنی امروز سه شنبه 19 فروردین ماه 99 را به‌شرح زیر قرائت کرد:

 -  بررسی گزارشی از وضعیت کرونا در کشور با حضور وزرای بهداشت و درمان و کشور، رییس سازمان برنامه و بودجه و سرپرست مرکز پژوهش‌ها

- بررسی گزارش رییس دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال 97 کل کشور

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از روند اجرای برجام از 26 تیر 96 تا 26 تیر 97

- ادامه بررسی جزییات لایحه مالیات بر ارزش افزوده

- بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلان‌شهرها با مشارکت بخش غیردولتی

- رسیدگی به طرح اصلاح مواد 1 و 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی

 

قدردانی مجلس از کادر پزشکی و درمانی کشور
 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از خدمات کادر پزشکی و درمانی کشور در مبارزه با کرونا قدردانی کردند.

محمد علی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی امروز- سه شنبه- بیانیه نمایندگان در تقدیر و تشکر از کادر پزشکی و درمانی کشور در مبارزه با ویروس کرونا را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: ایران اسلامی به خود می بالد که افرادی پاک نهاد و نیکوسرشت با پشتوانه توانایی و دانایی، توشه گرفته و از ارق ملی، دینی و میهنی در سودای تامین سلامت و دفاع از جان انسان ها، همت خویش را به کار گرفته و مجدانه تلاش می نمایند.

نمایندگان در ادامه این بیانیه افزودند: ما امضا کنندگان ذیل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه و تبریک هفته سلامت و روز جهانی بهداشت، بر خود فرض می دانیم که از زحمات و خدمات شبانه روزی و ارزشمند و فداکارانه عزیزان و متخصص و متعهد جامعه پزشکی و پرستاری در دفاع از جان مردم شریف ایران و مبارزه با ویروس کرونا کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم

تمام حاشیه‌های جلسه کرونایی مجلس
 
جلسه چهارساعته امروز مجلس با همه جلسات علنی قبل از آن متفاوت بود؛ از استفاده نمایندگان از ماسک و دستکش تا فاصله‌گذاری بین صندلی‌های آنها و حتی نوع رای‌گیری.

اولین جلسه علنی مجلس در سال ۹۹ ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه صبح امروز(سه‌شنبه) برگزار شد؛ جلسه‌ای در غیاب علی لاریجانی که به علت ابتلا به کرونا در قرنطینه خانگی است و به ریاست مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس. آخرین جلسه علنی مجلس ۴۳ روز پیش بود که پس از آن جلسات به علت پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده بود.

این جلسه در حالی آغاز شد که قرار بود وزرای بهداشت، کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت مقابله با کرونا به نمایندگان ارائه کنند اما این سه عضو دولت در ابتدای جلسه مجلس حضور نداشتند. همین موضوع عصبانیت و انتقاد شدید نایب رییس اول مجلس را به دنبال داشت. پزشکیان گفت که دولت موضوع را جدی نگرفته زیرا وزرا قرار بود ساعت ۹ در جلسه حضور داشته باشند.

بر همین اساس جلسه مجلس با صحبت‌های برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ادامه پیدا کرد. حدود ساعت ۱۰ نمکی وزیر بهداشت در جلسه حضور پیدا کرد و گزارش خود را به نمایندگان ارائه کرد. او در مورد تاخیرش برای حضور در جلسه گفت که هر روز بعد از نماز صبح تا حدود ساعت یک یا دو بامداد جلساتی دارد و تصورش این بوده که رحمانی فضلی و نوبخت پیش از او در مجلس حضور می‌یابند.

در ادامه نوبخت و رحمانی فضلی هم در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کردند و گزارش‌های خود را ارائه دادند.

تصاویر منتشره از صحن علنی مجلس نشان داد که اگرچه با تعبیه صندلی‌هایی فواصلی بین محل نشستن نمایندگان پیش‌بینی شده و بسیاری از نمایندگان هم مجهز به ماسک و دستکش هستند اما برخی نمایندگان با اجتماع در محل صندلی وزرای کشور، بهداشت و سازمان برنامه و بودجه فاصله لازم را رعایت نکردند. رییس جلسه چندین بار رعایت فاصله را به نمایندگان تذکر داد و خطاب به نمایندگان گفت: ظاهرا از فردا باید تدابیر دیگری بیندیشیم.

در این جلسه پس از ارائه گزارش مسوولان و نقطه نظرات نمایندگان درباره مقابله با کرونا، دو طرح سه فوریتی نیز در دستور کار قرار گرفت.

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه مجلس با امضای بیش از ۸۰ نماینده در دستورکار قرار گرفت اما با اخطار علی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه مبنی بر مغایرت با اصولی از قانون اساسی و پذیرش آن از سوی رییس جلسه و رای مثبت نمایندگان به وارد بودن اخطار، این طرح از دستور کار خارج شد.

طرح سه فوریتی اصلاح آیین نامه برای برگزاری جلسات به صورت تلفیقی حضوری و مجازی هم در دستور کار مجلس قرار گرفت اما نمایندگان نه به سه فوریت و نه دو فوریت آن رای ندادند و با توجه به اینکه تنها ۴۰ روز تا پایان کار مجلس باقیست بررسی عادی آن نیز امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس احتمالا این طرح هم از دستورکار مجلس خارج خواهد شد.

اما رای‌گیری‌ها در جلسه امروز مجلس با رای‌گیری‌های مشابه پیش از شیوع کرونا متفاوت بود؛ یعنی به جای رای‌گیری الکترونیکی، به صورت قیام و قعودی بود تا احتمالا نمایندگان برای اعلام رای از اثر انگشت استفاده نکنند.

حضور خبرنگاران هم در جلسه امروز مجلس به صورت حداقلی بود و تنها خبرنگاران صداوسیما در این جلسه حضور پیدا کردند.

جلسه امروز مجلس که قرار بود از ساعت ۹ تا ۱۲ ادامه داشته باشد به جهت اصرار طراحان دو طرح سه فوریتی برای مطرح کردن آنها، تا حدود ساعت ۱۳ ادامه داشت.

مخالفت نمایندگان با برگزاری جلسات مجازی در مواقع بحرانی
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سه فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند، این طرح به دنبال آن بود که مجوزی داده شود تا در شرایط بحرانی و اضطراری جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی و همچنین تلفیقی از مجازی و حضوری برگزار شود.

محمدرضا تابش به عنوان طراح سه فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روزهای اخیر مجلس با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شد ما باید تمهیداتی بیندیشیم تا مجلس شورای اسلامی به کارش ادامه دهد، در عین حال پروتکل‌های بهداشتی، فنی و تخصصی هم در مواقع اضطراری رعایت شود.

وی توضیح داد: طبق ماده اول آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی محل برگزاری جلسات ساختمان بهارستان است ما در این طرح پیشنهاد کردیم مجلس می‌تواند در مواقع اضطراری جلسات‌ش را به صورت تلفیقی یعنی حضوری و مجازی تشکیل دهد یا این‌که جلسات کلا به صورت مجازی باشد.

نماینده اردکان مجددا توضیح داد: در این طرح آمده جلسات کمیسیون‌های تخصصی و صحن در فضای مجازی با استفاده از سامانه‌ای برگزار شود یا به صورت تلفیقی باشد. مسئولیت انطباق این طرح با هیات رییسه بوده و نباید کار مغایر با قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رای‌گیری به چهار صورت انجام می‌شود ما پیشنهاد دادیم که ماده ۱۱۸ اصلاح شده و رای‌گیری با استفاده از سامانه مجازی مجاز شود.

تابش درباره‌ی علت درخواست برای بررسی این طرح به صورت سه فوریت گفت: از دیروز و امروز از نمایندگان تست گرفته شده، ممکن است تست کرونای ۵۰ نفر مثبت باشد این یعنی مجلس شورای اسلامی دیگر فردا جلسه علنی ندارد. پس امروز این را تصویب کنید که شاید فردا جلسه نباشد.

11 نماینده مجلس به «کرونا» مبتلا شدند
 
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: تست ابتلا به کرونای ۱۱ نفر از نمایندگان مثبت بوده است.

در جریان بررسی طرح سه فوریتی اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای دادن مجوز جهت برگزاری جلسات مجازی در موارد اضطراری و بحرانی، محمدرضا تابش نماینده اردکان به عنوان یکی از طراحان خطاب به نمایندگان گفت: دلیل این‌که این طرح با قید سه فوریت مطرح شده است آن است که طی دیروز و امروز از نمایندگان تست کرونا گرفته شده و ممکن است تست ۵۰ نفر آنها مثبت بوده و بعد دیگر فردا جلسه علنی برگزار نشود.

در خلال این صحبت‌های تابش، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: تست کرونای ۱۱ نفر مثبت بوده است.

براساس اعلام بسیج جامعه پزشکی کشور ۲۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و دیگر کارمندان پارلمان مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

امروز مجلس شورای اسلامی بعد از حدود یک ماه تعطیلی به دلیل توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا جلسات‌ش را برگزار کرد.

پزشکیان دولت را ملزم به ارائه «برنامه ملی مبارزه با کرونا» به مجلس کرد
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر همه دست به دست هم داده و یک صدا در صحنه باشیم می‌توانیم با قدرت از این مرحله نیز عبور کنیم.

مسعود پزشکیان در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از خداوند متعال برای آقای لاریجانی که اکنون در قرنطینه به سر می‌برند آرزوی سلامتی داریم. در روزهای که نمایندگان در مجلس حضور نداشتند ایشان در تمام مدت پیگیر و درگیر مسائل کرونا بوده و به خاطر تلاش‌هایشان اکنون به این بیماری مبتلا شدند و در قرنطینه خانگی هستند. از تلاش‌های ایشان قدردانی می‌کنیم. از کادر بهداشتی و درمانی کشور، پرستاران و پزشکان که شبانه روز با جان خود در حال خدمت هستند سپاسگزاریم. برای  کسانی که جان خود را در این مسیر از دست دادند از خداوند طلب می‌کنیم تا با معصومین محشور شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز همه با هم هم قسم می‌شویم تا تلاش خود را به کار گرفته و از جان و سلامتی تک تک شهروندان حفاظت کنیم. جان باختن یک شهروند نیز برای ما فاجعه است. از مقام معظم رهبری نیز قدردان هستیم چرا که اگر توصیه‌های ایشان  نبود به راحتی قادر به تعطیلی نماز جمعه‌ها، زیارتگاه‌ها و مساجد و همچنین اجرای سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا نبودیم. منویات ایشان همواره موثر بوده است. از صدا و سیما، ارتش و سپاه سپاسگزار هستیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از دولت نیز انتظار داریم که تا هفته آینده برنامه‌ای ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بیاورد. دولت باید گزارش دهد که چه کسی و در کجا چه کاری باید انجام دهد. از سوی دیگر دولت باید علت عدم اجرای قانون مدیریت بحرانی که مصوب مجلس شورای اسلامی بود را توضیح دهد. از رئیس جمهور نیز تشکر می‌کنیم که در طول این مدت هر روز در جلسه حاضر شدند، اما ما انتظار داریم تا چهارشنبه  هفته آینده دولت برنامه‌ای ملی مبارزه با کرونا را به صحن مجلس بیاورد. از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی نیز تقاضا داریم که با بررسی پیشنهادها و نظرات کارشناسی جمع بندی خود را آماده کنند.  به همین نمایندگان که عزیزان خود را از دست داده‌اند تسلیت  می‌گویم ما تاکنون با قدرت جلو آمده واگر همه دست به دست هم دهیم و یک صدا در صحنه باشیم ان‌شاءالله با قدرت نیز ادامه خواهیم داد.

طرح سه فوریتی «تعطیلی یک ماهه کشور» از دستور کار خارج شد + حواشی
 
در پی اخطار یکی از نمایندگان و رای موافق مجلس طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار پارلمان خارج شد.

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار گرفت که با اخطار یکی از نمایندگان مواجه شد.

علی ادیانی طرح سه فوریت این طرح را مغایر چهار اصل قانون اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود.

وی افزود: پیش از این آقا (رهبری) نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند.

ادیانی اضافه کرد: این طرح همچنین با اصل ۱۷۶ مغایر است. چرا که بر اساس آن تعطیلی حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است. چرا ما به دنبال قانون نویسی هستیم در حالی که شهریور امسال قانون مدیریت بحران به دولت ابلاغ شده و نیازی به این طرح نیست.

مسعود پزشکیان این اخطار را وارد دانست و گفت: به نظرم این طرح از نظر قانونی اشکال داشته و ما نباید آن را می‌پذیرفتیم. در ادامه این اخطار به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند و بر همین اساس این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

همچنین، رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای حفظ جان ملت و همچنین حفظ کادر درمان تصمیم عاجلی بگیریم.

عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان طراح طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور براساس اصل ۷۹ قانون اساسی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی،خطاب به نمایندگان گفت: شما یک ماه است که درون خود گریه می‌کنید و احساس می‌کنید که باید کاری انجام دهید ولی ما امکان و اختیار مداخله در تصمیمات کشور را نداریم. بارها درخواست قرنطینه کردیم در گزارش مرکز پژوهش‌ها هم آمده بود که در قم و گیلان غفلت چند هفته‌ای کردیم.

حسین‌زاده با اشاره به امضای ۸۰ نماینده پای این طرح سه فوریتی ادعا کرد: امروز سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کشورهایی که قرنطینه را جدی نگیرند با موج دوم درگیری و ابتلاء مواجه می‌شوند ما هم از این موضوع مستثنا نیستیم، اما متاسفانه هر وقت موضوع قرنطینه را مطرح می‌کنیم با قرنطینه‌هراسی مواجه می‌شویم چرا نمی‌گوییم که علی‌رغم تحریم و محدودیت‌ها جان ملت را ترجیح می‌دهیم، ما می‌توانیم از ظرفیت‌های اصل ۷۹ قانون اساسی استفاده کنیم. از مجلس فعلی ۴۰ روز باقی‌مانده و ما برای حفظ جان ملت و حفظ جان پرستاران کاری انجام دهیم. نمی‌شود بابت از دست رفتن پرستاران احساس تاسف کرد و در مقابل کاری انجام نداد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ما بین دوگانه تست گسترده در کره جنوبی و قرنطینه در چین هیچ‌ کدام را انتخاب نکردیم و در مواجهه با این موضوع سردرگم بودیم اما باید تصمیم عاجلی بگیریم تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد.

در ادامه شادمهر کاظم‌زاده نماینده دهلران به عنوان مخالف سه فوریت این طرح، آن را خودکشی از مرگ توصیف کرد و گفت: طبق گزارش‌ها ۱۸.۵ درصد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم متاثر از این بیماری بوده است دلیلی ندارد که ما ۸۰ درصد باقی را بی‌دلیل تعطیل کنیم ضمن این که این طرح مخالف اشتغال و جهش تولید است. ما به جای حل مساله می‌خواهیم صورت مساله را پاک کنیم. هزینه‌های اجرای طرح از کجا تهیه می‌شود؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لغو آزمون‌ها و انتقال آن به شهریورماه در حالی که ۸۰ تا ۹۰ درصد مسیر طی شده ضرورتی ندارد من هم به شیوه‌ی اجرا نقد دارم ولی باید مسیر را اصلاح کنیم تعطیلی یک ماهه ضرر و زیان جبران‌ناپذیری به ما وارد می‌کند. ما باید به پساکرونا، مسائل و مشکلات اقتصادی و رکود تورمی مضاعف فکر کنیم.

سخنگوی مجلس: اقشار آسیب‌پذر «بسته‌های حمایتی» دریافت می‌کنند
 
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ضمن تشریح جلسه امروز صحن علنی مجلس گفت: درباره نحوه تشکیل جلسات علنی مجلس در هفته آتی، در جلسه فردا عصر هیأت رئیسه مجلس تصمیم گیری خواهد شد.

اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی امروز(سه شنبه، ۱۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: علیرغم اینکه حدود ۲۰ تن از نمایندگان مجلس تست مثبت کرونا داشتند، امروز با اهتمام همکاران با حضور ۲۰۸ نفر جلسه علنی را آغاز کردیم که البته به علت تأخیر ورود وزرای بهداشت و کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه ما نیز با تأخیر شروع شد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس در جلسه امروز درباره انتظارات مجلس به ایراد نطق پرداختند، اظهار داشت: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره مسائل مربوط به تعطیلی آموزش عالی و مدارس و همچنین ضرورت تعیین دقیق زمان بازگشایی و برگزاری کنکور گزارشی ارائه کرد همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی درباره کم و کیف رسیدگی به معیشت کسانی که فرصت شغلی خود را از دست داده و بیکار شدند، صحبت کرد.

وی افزود: رئیس کمیسیون صنایع در خصوص ضروریات بخش خودروسازی، قطعه سازی و صنایع کوچک صحبت کرد، رئیس کمیسیون کشاورزی نیز درباره تولیدات کشاورزی و نحوه واردات و صادرات و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز در خصوص شعار جهش تولید که امسال مقام معظم رهبری نام گذاری کرده و ریاست مجلس نیز در نامه ای در ۱۰ بند بر آن تأکید کرد، گزارشی از ۵ جلسه ای که تا کنون تشکیل داده اند، ارائه کرد.

عباسی ادامه داد: همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی و نایب رئیس کمیسیون بهداشت نیز درباره موضوعات مربوط به کمیسیون خود گزارشی ارائه کردند.

وی در ادامه با اشاره به نطق وزرای کشور و بهداشت و رئیس سازمان برنامه، عنوان کرد: نوبخت در خصوص بودجه کافی برای حمایت و بسته های حمایتی از اقشار آسیب پذیر جامعه و ضرورت شناسایی آنها و جامعه هدف گزارش دادند و وزیر کشور و وزیر بهداشت نیز در خصوص روند رسیدگی به درمان افراد بیمار و چگونگی قطع زنجیره ارتباط میان کسانی که مبتلا به ویروس بوده اند و افراد سالم گزارشی ارائه کردند و در ادامه نیز نقطه نظرات نمایندگان گفته شد.

عباسی در ادامه درباره جلسه فردا با موضوع رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان کرد: فردا این جلسه برگزار می شود که البته هنوز حضور رئیس جمهور در آن قطعی نیست و ممکن است معاون اول ریاست جمهوری برای دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی در جلسه حضور یابد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره وضعیت جسمانی رئیس مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه دکتر لاریجانی در منزل تحت مراقبت های پزشکی بوده و حال ایشان رو به بهبود است لذا امید داریم تا هفته آینده در جلسات حضور یابند؛ چگونگی تشکیل جلسات هفته آینده نیز در جلسه هیأت رئیسه که بعد از صحن علنی فردا و با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می شود، تعیین تکلیف خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران رکود تورمی کرونا نیاز است
 
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: جبران رکود تورمی کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مهرداد لاهوتی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت کرونا در کشور، ضمن سپاسگزاری از همه دست اندرکاران گفت: مدیریت بیماری کرونا تا الان خوب بوده است. حداقل از زمانی که متوجه این بحران شدیم مدیریت مطلوب داشتیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت بیماری کرونا در استان خود گفت: استان بنده یکی از استان‌های بحرانی بود، همه تخت‌هایمان درگیر بودند اما هم اکنون به جرأت می‌توانم بگویم که ۵۰ تا ۶۰ درصد تخت‌هایمان خالی است هر چند که مشکل ما حل نشده است اما از همه دست اندرکاران تشکر می‌کنم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد آثار اقتصادی کرونا گفت: آقای پزشکیان اول جلسه گفتند که نمایندگان دو تا سه هفته در قرنطینه در مجلس بمانند، تا هم پاسخ تست ویروس کرونای آنها بیاید و هم مشکلی را حل کنند. نکته ایشان کاملا درست است ما آمادگی داریم حتی ۴ الی ۵ هفته خانه نرویم و از  مجلس خارج نشویم اما خروجی تصمیمات ما برای مردم و دولت چه خواهد بود؟ در واقع ما باید در این سه الی چهار هفته چه کار کنیم؟ دست‌هایمان در مقابل فرمایش جناب عالی بلند است و تسلیم هستیم اما برای این سه  هفته باید برنامه‌ای مسنجم داشته باشیم.

وی با بیان این که ما در شرایط رکود تورمی هستیم، گفت: شرایط کرونایی، رکود تورمی ما را تشدید کرده است ما باید از این شرایط خارج شویم برای خروج از این شرایط نیازمند منابع هستیم. حدس من این است ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع  نیاز داریم تا بتوانیم فضای فعلی را مدیریت کنیم. دولت نیز برنامه‌ای در این خصوص ارائه کرده است و می‌خواهد ۷۵ هزار  میلیارد تومان از کاهش ذخیره سوخت تامین کند. ما باید در مجلس تدبیر کنیم زیرا مواردی که در بالا گفتم خلاف قانون پولی و بانکی است باید این مشکل را حل کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با استناد به سخن رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: یک راه این است که از طریق خط اعتباری مشکل را حل کنیم، راه دوم از طریق طرحی است که دولت پیشنهاد کرد در هر صورت باید در مجلس قانون پولی و بانکی را حل کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود ادعا کرد: خود را گول نزنیم، بودجه امسال  کسری دارد، این کسری در شرایطی بود که نفت را به قیمت ۵۰ دلار می‌فروختیم آیا امروز می‌توانیم نفت را با ۵۰ دلار بفروشیم؟

وزیر کشور: روند شیوع «کرونا» در بسیاری از استان‌ها کاهشی است
 
وزیر کشور با بیان این که وزارت بهداشت در آمادگی لازم شناخت مناسب و تامین امکانات و تجهیزات است گفت که روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت کشور با شیوع کرونا ضمن تبریک عید شعبان و سال نو گفت: وزارت کشور با توجه به جایگاهش در ساختار اداری استانداری و فرمانداری شهرداری و بخشداری‌ها هماهنگی و پیگیری‌ها در سطح استان‌ها انجام داد. از همان روز اول که آقای نمکی در ۳۰ بهمن اولین گزارش را درباره کرونا ارائه کرد، وزارت کشور در یک اسفند ستاد مقابله با کرونا را با توجه به جایگاه سازمان مدیریت بحران تشکیل داد و دستور العمل‌های لازم ابلاغ شد برای رئیس جمهور هم گزارشاتی تهیه شد.

وزیر کشور ادامه داد: در اوایل امکانات و تجهیزات و شرایط بستری شدن در بیمارستان‌ها و مشکلات احتمالی تخت‌های بیمارستانی دغدغه و نگرانی برای پزشکان و پرستاران ایجاد کرده بود اما اکنون وزارت بهداشت در آمادگی لازم و شناخت مناسب و تامین مقدمات و تجهیزات کامل است. این موضوعات با هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی رخ داده است آگاهی مردم هم افزایش پیدا  کرد و آنها توانستند با خود کنترلی و مدیریت به ما کمک کنند.

رحمانی افضلی افزود: در روزهای اول اقدامات زیادی در طرح کاهش فاصله اجتماعی از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز تجمع صورت گرفت در مرحله دوم که از ۷ فروردین شروع شد. این طرح با شدت بیشتری  دنبال شد هماهنگی‌های خوبی بین مردم، مسوولان و دستگاه‌های اجرایی وجود داشت ۱۰ روز از این طرح می‌گذرد و شرایط خیلی مناسب‌تر است لازم است از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، وزارت بهداشت، فرمانداران، استانداران و شهرداران تشکر کنم.

وی یادآور شد: وزارت کشور و استانداری‌ها علاوه بر موضوعات مربوط به بحث کرونا مسدئولیت‌های دیگری داشتند از جمله موضوع مواجه با سیل اخیر  یا بحث مرزها که وزارت کشور اقداماتش را انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح جدید فاصله گذاری هوشمند اصناف را به سه دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم کردیم از ۲۳ فروردین اصناف با ریسک پایین به جز تهران شروع به کار کردند پروتکل‌های لازم را به استانداران و فرمانداران دادیم تا نظارت دقیق داشته باشند این طرح برای تهران از  از ۳۰ فروردین خواهد بود. در سایر حوزه‌ها یعنی برگزاری تجمعات و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هم تا ۳۰ فروردین تمدید شد برای بعد از آن مجددا تصمیم گیری می‌کنیم.

به گفته رحمانی فضلی، هماهنگ  کردن مردم،  افزایش سطح اطلاعات، آگاهی، اقناع سازی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور از جمله اقداماتی است که برای آن تلاش‌های را صورت گرفت.

وزیر کشور همچنین گفت: جلساتی در قالب کمیته امنیتی و انتظامی برعهده وزارت کشور گذاشته شد این مصوبه‌ای شورای عالی امنیت ملی بود که به تصویب رهبری هم رسیده است مبنی بر این که وزارت کشور عهده دار هماهنگی استان‌ها بوده و آن را تحت سیاست‌های ستاد مبارزه با کرونا انجام دهد. اکنون که جلسات ستاد ملی کرونا به ریاست آقای روحانی برگزار می‌شود پیگیری‌های خوبی صورت گرفت. ایشان جلسات متعددی در سطح ملی و تماس‌های با استانداران وارتباطاتی با  کارخانجات و  واحدهای تولیدی داشته مه موفق هم بوده است. امیدواریم در این مرحله روند کار در کل کشور به خوبی پیش برود ضمن آن که تسلط کافی و کامل و تجربه و آگاهی خوب و امکانات  ومنابع داریم.

رحمانی فضلی ادامه داد: روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی است مثلا از گیلان پرسیدم که گفتند در ایام عید ۲۰۰۰ نفر در تخت بیمارستانی بستری بودند که الان به ۴۰۰ تخت رسیده است. وضعیت مازندران وخراسان هم همین گونه است البته این بدان معنا نیست که شرایط به گونه‌ای است که فعالیت‌ها عادی باشد باید  کار را ادامه دهیم؛ از یک طرف نظام حاکمیت و مسوولان هستند و از طرف دیگر مردم که به خوبی مشارکت داشته و باید ادامه دهند. امیدواریم طول عمر بیماری و میزان فوتی‌ها و هزینه‌های انسانی کم شود.

وزیر کشور در پایان از پرستاران و پزشکان، مسوولان در وزارت بهداشت، بسیج، نیروی انتظامی ، وزارت اطلاعات، شهرداران و استانداران و فرمانداران قدردانی کرد و به خانواده‌های که عزیزانشان را به خاطر بیماری از دست داده‌اند، تسلیت گفت.

نوبخت: دولت جلوی اخراج کارگران و عقب افتادن پرداخت حقوق‌ها را گرفت/ تشریح چگونگی هزینه‌کرد بودجه‌های تخصیصی برای مقابله با کرونا
 
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاثیر کرونا بر کاهش درآمدهای دولت گفت: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریتی خود است و وظیفه خود می‌داند که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف پیاده کند.

محمدباقر نوبخت در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مالی و اقتصادی کرونا در کشور یادآور شد: این آثار یکی بر دولت و دیگری بر مردم و جامعه بوده است. در خصوص دولت باید عرض کنم کرونا تا الان روی منابع دولت اثرگذار بوده است. با توجه به این‌که یکی از مولفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌ها بوده و با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توان گفت در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است.

وی ادامه داد: مولفه بعدی مالیات است؛ با توجه به شرایط رکودی و تصمیمی که دولت برای هماهنگی با بنگاه‌های تولیدی، مشاغل و کسب‌وکارهای خرد داشته، یک امحال سه ماهه صورت گرفت لذا ما از نظر درآمدی از محل مالیاتی با عدم تحقق مواجه شدیم و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم وجود دارد.

معاون رییس جمهور یادآور شد: در واقع این بحران نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیش‌بینی شده تاثیرگذار بوده است؛ ضمن این‌که باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردین‌ماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردین‌ماه داشتیم ضمن این‌که مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفه‌جویی بنزین می‌شد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه مشکلات خود را دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع خود است تا به حال در خاطر ندارید که پرداخت حقوق‌ها به تاخیر بیفتد یا یارانه‌ها با تاخیر مواجه شود. وظیفه دولت این است که هنر مدیریت خود را روی مدیریت منابع و مصارف بگذارد و طرح‌های عمرانی را هم تا جایی که می‌شود آماده کند.

نوبخت با اشاره به ضرورت حمایت‌های بهداشتی، درمانی و همچنین حمایت از کسب‌وکار مردم، اظهار کرد: ما در حوزه سلامت تلاش کردیم اعتبارات بخش سلامت را پرداخت کنیم. به خصوص که بیمه سلامت اگر تخصیص را دریافت کند می‌تواند کارانه کادر بیمارستان را پرداخت کند؛ لذا پرداخت ۱۰۰ درصد اعتبارات بیمه سلامت سیاست دولت است و امروز یا فردا ۱۰۰ درصد اعتبار حوزه ردیف‌های حوزه بهداشت و درمان تسویه می‌شود. از این جهت تا الان ۳۵۶۰ میلیارد تومان ویژه تقویت ستاد ملی، ستاد تهران بزرگ و استان‌ها به عنوان تنخواه اختصاص پیدا کرده همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر برای برخی دانشگاه‌ها که نیاز به تنخواه دارد در نظر گرفتیم و ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستان‌ها جهت مقابله با کرونا، دارو، البسه، پوشاک ویژه کادر درمان، کیت‌های آزمایشگاهی و جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها در ماه‌های آینده اختصاص می‌یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که دولت از جهت منابع در معرض آسیب سختی قرار گرفت، تاکید کرد: ما به شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان لیست نیازهای وزارت بهداشت اعم از تجهیزات، البسه، دارو و موارد ویژه بیمارستان‌ها ارائه می‌کنیم و اگر شرکت‌های داخلی هم بتوانند آن را تامین کنند یک سنت هم از خارج وارد نمی‌کنیم. همچنین یک میلیارد یورو برای وزارت بهداشت در ماه‌های آینده جهت مقابله و مدیریت بیماری کرونا اختصاص خواهد یافت.

نوبخت همچنین گفت: دولت با همه سختی‌ها خود را موظف کرد که جامعه هدف را شناسایی و در حد مقدور به آنها کمک کند اولین شناسایی سه میلیون نفر کسانی بودند که حقوق ثابت و مالکیت نداشتند که به این افراد (حدود سه میلیون نفر) از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در اسفندماه پرداخت کردیم و یک بسته هم در چند روز آینده پرداخت خواهد شد. گروه دوم کسانی هستند که درآمد فصلی یا روزمزد داشتند و حدود چهار میلیون نفر هستند که برای اینها در کارت یارانه‌شان یک تا دو میلیون تومان شارژ می‌کنیم و با تنفس چند ماهه طی دو سال آن را از یارانه‌شان کسر خواهیم کرد که هشت درصد سود تسهیلات آن را سازمان برنامه و بودجه به عهده خواهد گرفت. همچنین مقرر شد برای ۷۸ میلیون نفر در صورت تقاضا در کارت خریدشان یک میلیون تومان با سود ۱۲ درصد شارژ کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: در مورد کسبه و بنگاه‌ها نیز ممکن است اگر حمایتی صورت نگیرد کارگران‌شان را اخراج کنند لذا مقرر شد ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید اختصاص داده شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان اضافه کرد: دولت در حال مدیریت است که خودش به تعهداتی که به کارگران و کارمندان دارد عمل کند و طرح‌های عمرانی را سرپا نگه دارد چرا که در غیر این صورت برخی مشاغل از دست خواهند رفت. امیدواریم که بتوانیم با کمک هم از این دوره سخت عبور کنیم.

وزیر بهداشت: تا پایان اردیبهشت «کرونا» را مهار می‌کنیم
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم.

سعید نمکی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت جمعی از مردم کشورمان به علت ویروس کرونا، از تاخیر خود در جلسه مجلس عذرخواهی کرد و گفت: از ساعت یک و دو بامداد تا نماز صبح چند جلسه داشتم و فکر می‌کردم که همکاران گزارش‌هایی ارائه می‌دهند و می‌توانم با تاخیر به جلسه برسم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بررسی وضعیت بیماری کرونا اظهار کرد: مستحضر هستید که اولین گزارش‌ها از این بیماری از شهر ووهان چین دریافت شد بلافاصله بعد از اخذ گزارش همکاران خود را فرا خواندم و برنامه‌هایی  ترتیب دادم. برای ما کاملا مشخص بود که ویروس کرونا ویروسی جدید با رفتاری متفاوت است و ما را گرفتار خواهد کرد.

نمکی ادامه داد: اولین مورد ویروس کرونا در سال ۲۰۰۳ تحت عنوان ویروس سارس کشور چین را گرفتار کرد که آن هم از طریق خفاش منتقل شد. در سال ۲۰۱۲ کرونای جدیدی در منطقه خاورمیانه به عنوان مرس بروز کرد و اولین مرگ را در شهر جده داشتیم که از شتری منتقل شده بود که از طریق یک خفاش گزیده شده بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه صحبت‌های خود گفت: کرونای جدید رفتاری متفاوت داشت و در شهر ووهان چین قتل عامی انجام شد و به برخی شهرهای دیگر این کشور سرایت کرد. در همان روزهای ابتدایی جلساتی تشکیل دادیم و برای پروازهای مستقیم تصمیم گرفتیم. به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مواردی را ابلاغ کردیم. از اوایل بهمن‌ماه دانشگاه‌هایمان را برای آزمایشگاه آماده کردیم پس از این‌که ویروس کرونا به ایران آمد سازمان بهداشت جهانی تعدادی کیت تشخیص در اختیار ما قرار داد اما در همان روزهای اول با انستیتوپاستور و خانم دکتر مختاری کیت تشخیص بیماری کرونا را طراحی کردیم.

وزیر بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیماری‌هایی که همزمان با کرونا در کشور فراگیر شده بود، اظهار کرد: ما پیک پاییزه آنفلوآنزای اچ ۱ و ان ۱ داشتیم و منتظر پیک زمستانه آنفلوآنزا هم بودیم. هشت مورد آنفلوآنزا نوع بی تشخیص داده شد. در ۲۹ بهمن‌ماه دو مورد بیماری کرونا به ما گزارش شد و گفتند که شهر قم علائمی به شکل کروناویروس دارد. من به همکاران گفتم که این گزارش با گزارش‌های قبلی‌مان متفاوت است باید به این گزارش‌ها شک کرد زیرا علائم کروناویروس را دارد.

نمکی ادامه داد: تست کرونای آن دو طرف را گرفتیم صبح روز ۳۰ بهمن‌ماه تست آنها مثبت شد. قبل از آن موارد زیادی را آزمایش کرده بودیم و جواب تست‌ها منفی بود. روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه به دولتی‌ها گفتم دو مورد ویروس کرونا در قم داشتیم صبح با خانم دکتر مختاری تماس گرفتم و آنها به من گفتند که از سه آزمایش‌های اولیه مثبت شده و دو آزمایش دیگر باید ترتیب دهیم که ببینیم کروناویروس در آنها مثبت است یا خیر. بعضی دوستان توصیه داشتند که اعلام ویروس کرونا قبل از انتخابات درست نیست ولی همواره اعتقاد داشتم که بهترین کار صداقت و راستگویی با مردم است.

نمکی ادامه داد: باید در یک جلسه غیر علنی به طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشاء بیماری در کجا بود. همواره گفته ام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیر علنی این مساله را باز کنم. البته ضرورت غیر علنی بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که " امروز روز ریشه یابی نیست بلکه روز مبارزه با ویروس است" گفت: این که منشاء ویروس کجا بود و از کجا به کجا سرایت کرد بحث ما نیست. امروز تمام سرزمین ما گرفتار ویروس کرونا شده است و ما باید با یک همکاری ملی این ویروس را ریشه کن کنیم. در همان بهمن ماه در ۳۶ مبداء ورودی کشور کنترل و تب سنجی گذاشتیم. خروج ماسک را از کشور در اوایل بهمن ماه ممنوع کردیم. و در همان روزهای اول تخت های بیمارستانی خود را آماده کردیم.

نمکی با اشاره به امکانات ارائه شده به بیماران کرونایی تاکیدکرد: حتی یک بیمار ما در دوران پیک بیماری پشت در بیمارستان سرگردان نماند. این افتخار جمهوری اسلامی است. کشورهای اروپایی و آمریکایی امروز در مقابل کرونا به زانو درآمده اند و مردم و بیمار آنها در چمن های بیرون بیمارستان آواره اند. این که ما بیمار پشت در بیمارستان نداشتیم به این معنا نیست که تعداد تخت بالا و امکانات داریم. کشور فرانسه برای هر هزار نفر حداقل ۷ تخت دارد و ما ۱.۶دهم تخت داریم. میزان تخت اروپا در بدترین شرایط نسبت به هزار نفر ۴ تا ۵ برابر ما است. آنچه اینجا به کار آمد تا بیماران پشت در بیمارستان آواره نشوند علاوه بر لطف خداوند، حمایت های مقام معظم رهبری بود که بی نظیر بوده است. حمایت های این بزرگمرد از برنامه های ما بی نظیر بوده و همواره قوت قلب همکاران من بود. دولت و تمام دستگاههای دیگر سپاه، بسیج و سازمانهای مردم نهاد همیشه در کنار ما بودند.

وزیر بهداشت و درمان، وضعیت کشور را مدیریت بیماری عنوان کرد و گفت: هنوز به مرحله مهار و کنترل نرسیده ایم بعضی دچار توهم نشوند. ما در مرحله مدیریت بیمماری هستیم. خدا را شاکرم که به نحو احسن و در اوج تحریم ها بیماری را مدیریت کردیم. کسی باور نمی کرد که جمهوری اسلامی در شرایطی که سخت در تحریم است بیماری را مدیریت کند. وقتی می خواستیم ماسک و لباس مخصوص پرستار به کشور بیاوریم این دو کالا را در فلان فرودگاه مصادره کردند. اما حالا سازمان بهداشت جهانی تماس می گیرد تا ما تجربه خود را به آنها منتقل کنیم. این عزتی است  که بعد از دفاع مقدس به شیوه ای جهاد گرایانه نصیب ما شده است.

نمکی ضمن گرامی داشت شهدای خدمت، اظهار کرد: در شرایطی که در این مخزن آتش، همه از هم فرار می کنند بچه های ما دل به آتش زدند. ما دو عامل توفیق داشتیم. رفاه و همدلی ملی با پشتوانه عزم ملی و حمایت های مقام معظم رهبری.

نمکی ادامه داد: ما توانستیم بار نماز جمعه، مدارس و دانشگاه ها و حتی حرم مقدس امام رضا و حضرت معصومه (س) اعتکاف، سفرهای راهیان نور را برای اولین بار بعد از دفاع مقدس تعطیل کنیم. حاصل این همکاری مدیریت اژدهای سرکش کرونا بود. دومین عامل توفیق ما، غربالگری عمومی بود.

وزیر بهداشت و درمان در مورد طرح غربالگری عمومی گفت: ما بعضی بیماران را در مراحل اولیه تشخیص دادیم. در راه که به مجلس می آمدم از رادیو شنیدم که دکتر عزیزی اظهار کردند آمارهای ما رو به افزایش است. باید به ایشان بگویم که علت این افزایش بیمار یابی فعال ما بوده است. به جای این که بنشینیم که کرونا به سراغ ما بیاید ما به سراغ کرونا رفتیم. امروز ۷۱ میلیون نفر از مردمان ما پرونده الکترونیک سلامت دارند و این مطابق پروتکل جهانی است. یعنی تشخیص زودرس و ایزوله کردن.

نمکی گفت: در آینده شاهد نمایش و ویترین زیباتری در موضوع کرونا در کشور خواهیم بود و آن هم فاصله میان مرگ و میر و موارد مثبت است. امروز رتبه ما در حوزه ابتلا به این ویروس هفتم و در مرگ و میر نیز رتبه ششم را داریم. این رتبه هر روز به نقطه مطلوب‌تری ارتقاء پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: ما در گام اول بحث فاصله گذاری اجتماعی و در گام دوم فاصله گذاری هوشمند را مطرح کردیم. این موضوع برای تمام متخصصین دنیا امری روشن است که ما باید این فاصله گذاری‌ها را ادامه دهیم اما متاسفانه به دلیل این حصر اقتصادی که با آن روبرو هستیم برای مثال نمی‌توانیم یک جوراب فروش را که معاش خود را با فروختن جوراب می‌گذراند رها کنیم. یا باید او را تامین کنیم یا بگذاریم به کسب و کار خود ادامه دهد. به همین دلیل ما نمی‌توانیم صنعت و تولید را تعطیل کنیم. به همین دلیل ما موضوع فاصله گذاری هوشمند را تبیین کردیم تا هم بتوانیم هم از نظر اقتصادی دچار فروپاشی نشویم و هم کرونا را کنترل کنیم.

نمکی عنوان کرد: مدیریت کرونا شاید طولانی‌تر از آن باشد که برای خود تصویرسازی کردیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدت کرونا نیست. باید کاری کنیم که این موضوع در حداقل زمان مهار شود تا به اقتصاد هم کمک کرده باشیم. البته شاید مجبور باشیم قسمت‌های اقتصاد را با فضای بازتری مورد توجه قرار دهیم. اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم.

وزیر بهداشت در پایان ضمن اینکه از درگاه حق تعالی شفای عاجل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را خواستار شد از مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل همکاری آنها با وزارت بهداشت و درمان در بحث مقابله با کروناویروس تقدیر و تشکر کرد.

رئیس کمیسیون آموزش: آموزش و پرورش تعطیلی اعلام کند
 
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان این که ۸۰ درصد سرفصل‌های آموزشی در مدارس تدریس شده گفت: وزارت آموزش و پرورش باید اعلام کند که مسائل آموزشی اش تمام شده تا خیال همه راحت شود.

محمد مهدی زاهدی در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس گفت : ۸۰ درصد سرفصل های درسی آموزش و پرورش تدریس شده و در مورد کلاس‌های آخر دبیرستان گاهی صد در صد سرفصل‌ها گفته شده است. ما همچنین پیشنهاد دادیم که آزمونها بر اساس ۸۰ درصد تدریس شده گرفته شود. در واقع مسائل آموزشی آموزش و پرورش تمام است و باید این را اعلام کنم تا خیال همه راحت شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به ارائه پیشنهادی برای برگزاری آزمونهای آنلاین  برای کنکور یادآور شد: موسسات غیر انتفاعی وابسته به وزارت علوم و دانشگاه آزاد دچار خسارت سنگین اقتصادی شده‌اند و باید به آنها تسهیلاتی داده شود. مثلا دانشجو می خواهد ترمش را حذف کند ولی دانشگاه نمی تواند پولش را پس بدهد لذا باید یارانه خاص به آنها تعلق بگیرد.

زاهدی با اشاره به جلسات خود با مسئولان وزارت علوم و آموزش و پرورش گفت: اصل مطلب حفظ سلامتی دانشجویان، دانش آموزان، فرهنگیان، اساتید و پرسنل است و سلامتی بالاتر از این است که کلاس تشکیل بدهیم  و بچه‌ها مبتلا یا ناقل بیماری شوند. مهم این است که پروتکل های وزارت بهداشت ملاک عمل قرار گیرد.

وی همچنین پسا کرونا را یک تهدید اجتماعی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه پسا کرونا نادیده گرفته شده است؛ الان همه توجهات به کرونا است و غفلت از پسا کرونا برای کشور تبعات سنگینی دارد. مجلس باید برای این موضوع وقت بگذارد؛ چرا که درغیر این صورت آیندگان ما را نمی بخشند.

رئیس کمیسیون آموزش  مجلس با قدردانی از وزارت بهداشت، پزشکان و پرستاران و کادر بیمارستانها اضافه کرد: آنها به عنوان سربازان، سرداران و افسران حوزه سلامت خوش درخشیدند.

وی با بیان این که وزارتخانه‌های بهداشت، علوم  و معاونت علم و فناوری اقدامات بزرگی در این مدت انجام دادند گفت: شرکت های دانش بنیان، پژوهشکده‌ها، پارک‌های علم و فناوری پای کار آمدند و کارهای بزرگی مثل ساخت کیت‌های تشخیص کرونا، دستگاه‌های تنفس مصنوعی، استریل و ضد عفونی انجام دادند که جای قدردانی وجود دارد.

وی همچنین با تبریک اعیاد شعبانیه نسبت به از بین رفتن ویروس کرونا در آستانه میلاد امام زمان (عج) ابراز امیدواری کرد و با اشاره به مناسبت ۲۰ فروردین روز فناوری هسته ای یاد و خاطره شهدای هسته ای و شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

فولادگر: مهمترین آثار پساکرونا «بیکاری و تورم» است
 
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس راهکار برون رفت از آثار سوء اقتصادی کرونا را جهش تولید عنوان کرد و گفت: مهمترین اثر اقتصادی کرونا بیکاری است و به دنبال آن رکود تورمی می‌آید.

حمیدرضا فولادگر در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی شفای عاجل برای بیماران کرونایی اظهار کرد: گزارش مختصری از عملکرد کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ قانون اساسی آماده کرده‌ام و امیدوارم تا فردا گزارش اولیه را به طور کامل ارائه کنیم. در اواخر سال ۹۸ همزمان با کمیسیون تلفیق کارگروهی در کمیسیون ویژه تولید ملی برای بررسی آثار اقتصادی ویروس کرونا تشکیل شد. ابتدای سال که مقام معظم رهبری نام جهش تولید را برای سال ۹۹ انتخاب کردند ریاست مجلس ابلاغیه‌ای آماده کرده و دستور داده‌اند که کمیسیون ویژه تولید ملی و مرکز پژوهش‌های مجلس روی موضوع جهش تولید کار کنند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس ادامه داد: دوستان فناوری اطلاعات در مجلس کاری به یاد ماندنی کردند و جلسات را به صورت مجازی برگزار کردند. آمادگی ما در این حد بود که حتی صحن علنی هم امکان برگزاری به شکل مجازی را داشت. ۱۰ نفر از کمیسیون ویژه تولید ملی در دو هفته هفت جلسه برگزار کردند و آثار اقتصادی کرونا را به بحث جهش تولید متصل کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به نامگذاری سال جدید به «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری گفت: مهمترین اثر اقتصادی کرونا بیکاری است که به دنبال آن رکود تورمی می‌آید و بر رکود تورمی سابق مزید می‌شود. بهترین راهکار برون رفت از رکود تورمی جهش تولید است.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در بررسی «آثار اقتصادی کرونا نظر بخش خصوصی، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی را گرفته‌ایم» ما آثار اقتصادی کرونا را در سه حالت خوش بینانه، بدبینانه و واقع بینانه بررسی کردیم. ما کارهایی را که کشورهای دیگر کرده‌اند رصد کردیم و نقدهایی به عملکرد و تصمیمات دولت گرفتیم. در بحث جهش تولید باید به تعریف واحدی می‌رسیدیم که شتابان کردن رشد اقتصادی، رسیدن به رشد پایدار و استفاده از ظرفیت‌ها از الزامات جهش تولید است.

فولادگر در پایان سخنان خود گفت: ما ظرفیت جهش تولید را در ۱۰ بخش صنعت، معدن، نفت، گاز، پتروشیمی، مسکن و ساختمان، انرژی، کشاورزی و صنایع غذایی، توسعه روستایی، گردشگری و حمل و نقل و فناوری اطلاعات را بررسی کردیم و آسیب شناسی کردیم که چرا از ظرفیت‌های این بخش‌ها به درستی استفاده نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت: یک ترم دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم
 
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ادامه پیدا کردن موضوع فاصله ‌گذاری اجتماعی پیشنهاد داد که دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل باشند.

محمدحسین قربانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در زمینه مبارزه با کروناویروس پیشنهاداتی را ارائه کرد و گفت: امروز ایران و جهان با کووید ۱۹ مواجه است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و خوشبختانه اولین جلسه مجلس شورای اسلامی نیز به همین موضوع اختصاص داده شد، چرا که نمایندگان بر اوضاع توجه لازم را دارند.

وی ادامه داد: در بحث مقاومتی تنها سازمانی که پیشگام مساله بود وزارت بهداشت و درمان در بحث زیرساخت‌ها بود که اگر مجلس نهم و دهم هم از آن حمایت نمی‌کرد شاید امروز حوزه بهداشت و درمان نمی‌توانست در چنین شرایطی موفقیت‌هایی را به دست آورد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهداشت و درمان در شرایط عادی می‌تواند درآمدزا هم باشد و درصدی از بودجه عمومی سالانه را تامین کند. این بحران نشان داد که باید به صورت ویژه به زیرساخت‌ها، بخش تعلیم و تربیت نیروی متخصص در حوزه بهداشت و درمان توجه شود.

قربانی اظهار کرد: در جلسه پنجم اسفندماه کمیسیون بهداشت و درمان خواستار تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد. در کمیسیون بهداشت عزیزانی مامور شدند که در حوزه‌های تخصصی کنار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تلاش لازم را داشته باشند. چهار نفر از اعضاء نیز در کمیته مرکزی ستاد مبارزه با کرونا حضور دارند. اکنون که با اذن رهبری یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت می‌شود پیشنهاد دارم ۶۰ درصد از این منابع را به زیرساخت حوزه بهداشت و درمان اختصاص دهیم.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حاکمیت وظیفه دارد در مقابل سلامت جامعه حساس باشد. درخواست می‌شود تا زمانی که از سوی سازمان بهداشت جهانی پروتکلی برای کنترل این ویروس داده نشد الزاما قرنطینه در دستور کار باشد به خصوص تصمیم‌گیران در مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه موضوع قرنطینه را تا زمانی که واکسن مورد قبول به دست نیامده در دستور کار قرار دهند.

وی تاکید کرد: آنچه امروز قابل توجه است بحث رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. دانشگاه و مدارس نیز همچنان باید تعطیل باشند. پیشنهاد دارم با توجه به این‌که بعد از انقلاب سابقه دو بار تعطیلی دانشگاه‌ها را داریم این‌بار نیز دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل شوند. همچنین از مردم درخواست داریم که رعایت اصول بهداشتی و به رعایت قرنطینه توجه لازم را داشته باشند.

حضرتی: به داد حاشیه‌نشین‌ها نرسیم؛ نابود می‌شوند/ ماسک‌‌زدن را اجباری کنید
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کرونا اشتغال جامعه و رکود اقتصادی را هدف قرار داده است، گفت: حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد.

الیاس حضرتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی وضعیت کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: نکته‌ی اول گلایه از هیات رییسه است که چرا مجلس شورای اسلامی تا الان تعطیل بوده و اینقدر با تاخیر شروع به کار کرده است؟ درست که ستاد مرکزی مبارزه با کرونا اجازه تشکیل جلسه را نداد، اما می‌شد با رعایت تمامی اصولی پروتکل بهداشتی جلسه را برگزار کرد. در اداره مملکت باید هر کسی مسئولیت خود را انجام دهد؛ به همین دلیل اولین اقدام ناقص و گلایه از مجلس شورای اسلامی است که چرا جلسه با تاخیر برگزار شده است؟

این عضو فراکسیون امید با قدردانی از مسئولان وزارت بهداشت، پرستاران، پزشکان و کادر درمانی برای تلاش‌های شبانه‌روزی جهت مقابله با کرونا اظهار کرد: آنها در خط مقدم قرار دارند و ایثارگری‌ها خلق کردند. از فداکاری و از جان‌گذشتگی آنها تشکر می‌کنیم که فداکاری‌های دوران جنگ مقدس را تجدید کردند.

وی همچنین از ستاد مرکزی مقابله با کرونا، رییس جمهور، مسئولان وزارت بهداشت و وزارتخانه‌های مختلف قدردانی کرد و گفت: قبل از بحران کرونا کشور زیر بار شدیدترین تحریم‌ها بود و توانست در مقابل کشورهایی که ادعای ابرقدرتی و پیشرفته‌بودن را دارند دقیق و منسجم عمل کند. ضد انقلاب در روزهای اول تلاش می‌کند ناکارآمدی حکومت را به رخ جهانیان بکشد با این استدلال که مسئولان ایران مریض شدند اما امروز همه پای کار هستند و یک ذره دل مردم نگران نشد و نگذاشتند کمبود مایحتاج در فروشگاه‌ها باشد.

حضرتی ادامه داد: اما بحث بر سر از این به بعد است. حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که شغل ثابت نداشته و مشمول درآمدهای روزمزد بودند در حال نابودی هستند، اگر حکومت برای آنها به عنوان سطح اول در خطر بودن ماجرا فکری نکند نابود می‌شوند؛ باید ولو در حد یک وعده غذای کم به آنها کمک کرد، کارتن‌خواب‌ها و حاشیه‌نشین‌ها را با دقت شناسایی کرد و به یاری آنها رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افرادی که روزانه درآمد داشتند همچون پیک موتوری، کارگران رستوران و ساختمان و حتی لبوفروش با مشکل مواجه شدند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاه‌های کوچک داشتند تعطیل شده و کارگران‌شان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانه‌های ۲۰۰ نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیون‌های تخصصی فعال شوند.

حضرتی خطاب به پزشکیان گفت: اگر فکر می‌کنید لازم است زدن ماسک را به عنوان یک قانون اجباری اعلام کنید چون اکثر صاحب‌نظران می‌گویند با زدن ماسک می‌توان ۹۹ درصد انتقال بزاق دهان را کنترل کرد.

وی با اشاره به اختصاص تعطیلات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی ناشی از ویروس کرونا، اظهار کرد: این‌که دولت تسهیلاتی برای تعدادی از خانواده‌ها در نظر گرفته خوب است، اما ما از دو سال قبل در کمیسیون اقتصادی تاکید کرده و نامه نوشته‌ایم که کوپن تهیه شود تا اقلام ضروری با قیمت و مقدار ثابت در اختیار مردم قرار گیرد که این اتفاق رخ نداده است؛ از طرف دیگر موضوع درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که با مشکل مواجه شده است. درآمد دولت به شدت افت کرده با تعطیلی صنوف و مراکز تولیدی هم حداقل تا خردادماه امکان گرفتن مالیات نیست. باید مجلس یک تصمیم اساسی بگیرد؛ ساده‌ترین راه آن است که به سیستم بانکی فشار آورده که اوراق منتشر کرده و بخشی از نقدینگی از مردم جذب شود تا دست دولت برای ایجاد خدمات و انجام وظیفه بازتر شود.

پزشکیان: درکنار هم می‌توانیم «کرونا» را زمین‌گیر کنیم/ دولت مثل اینکه موضوع را جدی نگرفته!
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یک ماه با قدرت عمل کنیم می‌توانیم کرونا را زمین‌گیر کنیم و دست به دست هم از این بحران عبور کنیم.

مسعود پزشکیان در ابتدای جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما امروز راجع به موضوعی که کشور و کل جهان را درگیر کرده یعنی کرونا صحبت خواهیم کرد و در همین راستا از وزرای کشور و بهداشت و معاون رییس جمهور دعوت شده که حضور داشته باشند و گزارشی از وضعیت این بیماری، شرایط اقتصادی و اتفاقاتی که در منطقه افتاده ارائه کنند و بعد از صحبت آنها نیز ما جمع‌بندی‌ای را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باید از زحمات همه عزیزان، مردم، صداوسیما، دولت، سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی در مبارزه با این ویروس قدردانی کرد. صداوسیما نیز با تمام تلاش در این باره اطلاع‌رسانی کرد.

پزشکیان که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را برعهده دارد، در پایان گفت: آنچه مهم است این است که اگر یک ماه با قدرت عمل کنیم می‌توانیم ویروس را زمین‌گیر کنیم و با مشارکت همه مردم و به صورت عالمانه و دست به دست هم از بحران عبور کنیم.

مسعود پزشکیان پس از اتمام سخنانش از وزرای کشور و بهداشت و رییس سازمان برنامه و بودجه خواست که گزارش خود را ارائه کنند، اما لحظاتی بعد گفت که آنها هنوز در جلسه مجلس حاضر نشدند.

نایب رییس مجلس از این موضوع انتقاد کرد و گفت که دولت موضوع را جدی نگرفته است. قرار بود ساعت ۹ در جلسه حضور داشته باشند. جاده‌ها هم که خلوت است و ترافیکی نبوده است.

علی لاریجانی رییس مجلس، چند روزی است که به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه به سر می برد.

 

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار