اما در این بین نبایستی بر این نکته هم چشم بست که عامل شکل گیری چنین تصوری در مردم به رفتار مسئولین ودستگاههای متولی در بطن جامعه بر می گردد. وقتی مردم می بینند که قانون های بازدارنده ومحدود کننده این کشور ولو مرتبط با جان مردم مقطعی وکوتاه مدت است ،با وجود اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی ،آنان بدون هیچ مانعی از پستهای بازرسی عبور می کنند ،مردم هم با نظاره این وضعیت ،احساس می کنند که واقعا خبری نیست !
کد خبر: ۸۳۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰ 09 April 2020

تابناک ایلام ::چند روزی بود که آمار ابتلا به کووید 19 یا همان کرونای معروف !در استان ایلام زیر 10 نفر در هر بیست وچهار ساعت اعلام می شد ،آمار متوفیان هم پایین بود . همین آمار پایین باعث شد که این تصور در مردم شکل بگیرد که همه چیز تغییر کرده وبه وضعیت قبل بازگشته است.

علیرغم اینکه هنوز طرح فاصله گذاری به سبک دوازدهم وسیزدهم فروردین به قوت خود باقیست ویکی دو روز تا اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند زمان داریم،اما مردم ما به گونه ای رفتار می کنند که انگار نه انگار که روزانه بیش از صد نفردر این کشور در اثر ابتلای به این ویروس جان  خودشان را از دست می دهند.

باور این نکته بسیار سخت نیست در کنار اینکه مردم  ما با وجود تمامی هشدار ها ،توصیه ها وتعطیل شدن ها برای پیشگیری از ویروس کرونا که شب و روز از رسانه ها پخش می شود ،به چشم خودشان می بینند که همسایه اشان به این ویروس مبتلا وحتی جان خود را از دست داده است ،اما بازهم باور نکرده وحضور این ویروس کشنده را در بیخ گوش خود جدی نمی گیرند !

اما در این بین نبایستی بر این نکته هم چشم بست که عامل شکل گیری چنین تصوری در مردم به رفتار مسئولین ودستگاههای متولی در بطن جامعه بر می گردد. وقتی مردم می بینند که قانون های بازدارنده ومحدود کننده این کشور ولو مرتبط با جان مردم مقطعی وکوتاه مدت است ،با وجود اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی ،آنان بدون هیچ مانعی از پستهای بازرسی عبور می کنند ،مردم هم با نظاره این وضعیت ،احساس می کنند که واقعا خبری نیست !

نتیجه این می شود که این روزها خیابان های شهر ایلام ودیگر شهرهای استان مملو از خودروها می شود ،مردم هوای طبیعت می کنند تا در خانه ماندن های چند روزه ایام عید را به نحوی جبران کنند ،بدون هیچ مانعی ،موانع فیزیکی قرار گرفته در ورودی تفریح گاهها وتفرج گاهها را برداشته وراهی طبیعت می شوند .

نتیحه این می شود که به رغم استمرار ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم تشییع جنازه وفاتحه ،اما امروز دهها خود رو پشت سر جنازه یک متوفی در شهرستان سیروان به خط شده وصدها نفر در قبرستان محل تدفین آن در گذشته در کنار هم قرار می گیرند!

همه این رفتارها به یک نتیجه بزرگ تر ومخرب تر ختم می شوند ؛ ابتلای 14نفر در بیست وچهار ساعت وفوت دونفراز هم استانی هایمان !نمی دانم چرا مردم  خوب ما با وجود احساس خطر باز هم حاضر نیستند قدری مراعات حال خودشان را بکنند !چرا به گونه ای رفتار می کنند که انگار  همه این توصیه ها وهزینه ها وتلاش ها فقط صحنه های یک نمایش کذایی اند !؟

شب گذشته اخبار ساعت 23 استان را از تلویزیون نگاه می کردم ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در تشریح رفتار هم استانی هایمان با لحنی سرشار از گلایه گفت: وقتی برف یا باران می آید ،مردم ما از ترس جانشان از خانه بیرون نمی روند ،نمی دانم در حالیکه ویروس کرونا جان آنان رابه خطر می اندازند ،به رغم تمامی توصیه ها برای در خانه ماندن! بازهم به این توصیه ها گوش نمی کنند وراهی خیابان می شوند !؟

واقعا از مردم ما انتظار بیشتری می رود که با احساس مسئولیت اجتماعی ،مراقب سلامت خود ،همسایگان و همشهری هایشان باشند ،چند روزی را تحمل کنند وبا عمل به توصیه های کارشناسان حوزه سلامت و رسانه ها در خانه بمانند تا بتوانیم در مدت زمان کوتاهتری بر این بحران بزرگ فایق آییم ،باور بفرمایید نتیجه نافرمانی ها و تکرار چنین رفتارهایی به افزایش تعداد مبتلایان ،زمانبر شدن کنترل این بحران وتهدید سلامت مردم وتحمیل هزینه های بیشتر بر دولت وخانواده ها منجر خواهد شد .

مسئولین هم تلاش کنند برای همراه نمودن مردم ،طرح هایشان را تا انتها اجرایی نمایند ،سست شدن مجریان طرح ها به لوث شدن آن و عدم کسب نتیجه مطلوب منجر می شود ،لطف بفرمایند سیاست یک بام و دو هوا را هم خاتمه دهند ،نمی شود در یک سمت صنوف را بست اما در جایی بزرگترین تجمع در یک قبرستان شکل بگیرد!با پیگیری این سیاست کرونا کنترل نمی شود !

اگر برگزاری مراسم فاتحه وتشییع برای همه شهرستانها ممنوع است ،باید ممنوع باشد ،نمی شود در چرداول یک متوفی را سوت وکور دفن کنند ،اما مراسم تدفین در روستایی در سیروان با حضور صدها نفر انجام پذیرد!یقینا مسئولیت بخشی از این نادیده انگاری یا سهل انگاری ها متوجه رفتار مسئولین است. رفتاری یک بام ودوهوا !که آثارمخربش از فردای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند وبازگشایی مشاغل کم خطر نمایان خواهد شد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حجت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
سلام جناب اسدي
مناسفانه علوم پزشكي توان مديريت ندارد
ايا ايتحضار داريد كه در شهريتان محل زندگيمان (ايوان)شخصي در مطب دكتر بعد از عزريق دارو فوت ميكنند لذا بعد از فوت ميارند بيمارستان كه در بيمارستان تست كرونا ميگيرند و مجوز دفن صادر ميشود و منتظر جواب تست نميمانند و بصورت عادي دفن ميشود و ١٠ها نفر در غسل و كفن ودفنش شركت ميكنند وروز بعد جواب تست مرحوم ميبت اعلام ميشود كه مرحوم دفن شده و حال بماند كه خاك و اب هاي زبر زميني گرفتار و الوده شده اند حال ميبايست نبش قبر نمايند و جنازه را اهك ريزي نمايند
اينم از نحوه مديريت درمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار