سرپرست اداره‌کل شیلات استان خبرداد
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان از پیش بینی تولید حدود ۹۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی و بومی در استان در سال جاری که سال جهش تولید نامگذاری شده است، خبر داد.
کد خبر: ۸۳۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲ 13 April 2020

فتح‌الله ابوعلی در بازدید از مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک ماهیان گرمابی و بومی شهید ملکی اهواز اظهار کرد: در سال جاری که سال جهش تولید نامگذاری شده است، پیش بینی می شود حدود ۹۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی و بومی در مراکز تکثیر ماهی خوزستان تولید شود.

وی با اشاره به مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک ماهیان گرمابی و بومی شهید ملکی اهواز افزود: این مرکز با مساحت ۲۲۰ هکتار، یکی از بزرگترین مراکز تکثیر و پرورش از لحاظ وسعت و تولید در سطح کشور است که پیش بینی می شود ۲۷ میلیون قطعه از این ۹۰ میلیون بچه ماهی گرمابی در این مرکز تولید و بالغ بر ۲۲ میلیون قطعه از این تعداد جهت رهاسازی و بازسازی در منابع آبی استان مورد استفاده قرار بگیرد.

ابوعلی تصریح کرد: هدف از تولید بچه ماهیان گرمابی و بومی، تامین بچه ماهی موردنیاز طرح بازسازی ذخایر آبزیان در منابع آبی و جایگزینی ماهیان صیدشده در تالاب و رودخانه و مخازن سد و همچنین کمک به تامین بچه ماهیان مورد نیاز مزارع پرورش ماهیان گرمابی است.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان به نقش موثر مراکز تکثیر دولتی در تعادل بخشی قیمت بچه ماهی و سلامت بهداشتی بچه ماهیان مورد نیاز مزارع پرورشی اشاره و خاطرنشان کرد: این امر برای افزایش تولید آبزیان و رونق صید و صیادی در جوامع ساکن اطراف منابع آبی، حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان و افزایش اشتغال و بهبود معیشت ساکنان منطقه اهمیت فراوان دارد.

وی همچنین کمک به بالا رفتن سرانه مصرف آبزیان در نقاط مختلف استان و ترویج ماهیگیری تفریحی و راه اندازی صنعت توریسم و رونق گردشگری را از جمله دیگر اهداف بازسازی ذخایر آبزیان در منابع آبی استان برشمرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح بازسازی ذخایر آبزیان بر اساس تلفیق الگوی علمی و تجربه ۲۰ ساله فعالیت بازسازی ذخایر آبزیان این اداره کل و پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور است.

ابوعلی افزود: پس از برنامه ریزی تولید در مراکز تکثیر ماهیان گرمابی و بومی و برآورد حجم و شرایط فیزیکی و شیمیایی آب در همه منابع آبی داخلی و بررسی جوانب مختلف وضعیت تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه سدها و براساس تکلیف و برنامه سازمان شیلات ایران، عملیات رهاسازی کپورماهیان و ماهیان بومی در منابع آبی مستعد انجام می شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار