مدیرکل بنیاد مسکن استان عنوان کرد:
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به مشکلاتی که شیوع کرونا برای کار بازسازی واحدهای آسیب دیده در سیلاب فروردین ماه ۹۸ در خوزستان به وجود آورده است، گفت: نمی دانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا می کند بنابراین نمی توان تاریخ دقیقی را برای پایان زمان کار ساخت واحدهای احداثی در خوزستان اعلام کرد.
کد خبر: ۸۳۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 13 April 2020

مسعود انصاریان در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب ۱۰۰، امام (ره) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۸ خوزستان درگیر سیل، زلزله و بازسازی بود اما در کنار این مسایل، دیگر فعالیت های بنیاد مسکن از جمله بهسازی روستایی، واگذاری زمین روستایی، پرداخت وام مقاوم سازی روستایی و ... نیز ادامه داشت.

وی با اشاره به وقوع سیلاب در فروردین ماه سال ۹۸ در خوزستان افزود: در بحث سیل استان حدود ۲۵ هزار و ۸۸۴ واحد آسیب دیدند و از این تعداد، پنج هزار و ۵۶۱ واحد احداثی و ۲۰ هزار و ۳۲۲ واحد نیز تعمیری بودند. در این زمینه خوشبختانه کار بازسازی واحدهای تعمیری به اتمام رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه کار ساخت همه واحدهای احداثی در استان آغاز شده است و در اسفندماه سال گذشته تعداد ۲ هزار واحد به بهره برداری رسید، تصریح کرد: اکنون برای حدود ۳ هزار و ۹۸۵ واحد سقف نصب شده است اما با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت های ساخت و ساز در حالت رکود و نیمه تعطیل قرار دارد.

پرداخت ۱۹۴ میلیارد تومان وام بلاعوض برای جبران خسارت سیل فروردین ۹۸

انصاریان عنوان کرد: در ارتباط با سیل ۳۲ هزار و ۵۲۴ خانوار برای دریافت کمک معیشتی و بازسازی واحدهای مسکونی به بانک ها معرفی شده اند و در این زمینه شاهد ۳۰ هزار و ۵۶۲ مورد عقد قرارداد بودیم و حدود ۱۹۴ میلیارد تومان وام به صورت بلاعوض به این تعداد پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اکنون در واحدهای در دست اجرا شاهد انجام اقدامات برای تکمیل کار ساخت واحدها هستیم، گفت: معادن مصالح ساختمانی تعطیل هستند و همچنین عدم رفت و آمدی که اعلام شد مشکلاتی را در بحث حمل و نقل برای ما به وجود آورده است اما در تلاش هستیم تا کار را تعطیل نکنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان بیان کرد: برنامه این بود تا پایان سال واحدهای احداثی به اتمام برسد اما از آنجایی که بازسازی توسط مردم انجام می شود، در این زمینه بسیاری از افراد به موقع پای کار نیامدند و با توجه به اولویتی که در بحث برداشت محصولات کشاورزی وجود داشت بسیاری از آن ها ابتدا به سراغ برداشت محصولات خود رفتند و سپس پای کار حاضر شدند.

انصاریان ادامه داد: همچنین مشکلاتی در زمینه تامین آجر وجود داشت که باعث کند شدن روند ساخت و ساز واحدها شد. در این زمینه قراردادی با شرکت های خارج استان منعقد شد تا بخشی از این مشکل برطرف و نیاز آجر برای ساخت واحدهای مسکونی از خارج استان تامین شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده روند ساخت واحدهای احداثی به طول بیانجامد، بحث اکیپ های اجرایی است که در پاییز و زمستان از استان های دیگر به استان آمدند و پیش از آن در استان حضور نداشتند و عملا کار ساخت واحدهای احداثی از ابتدای پاییز سال گذشته آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اظهار کرد: اکنون نیز اکیپ های کاری به دلیل ویروس کرونا از استان خارج شده اند و هنوز به استان بازنگشته اند. در تلاش هستیم تا این اکیپ های کاری از دیگر استان ها به خوزستان ها برگردند و کار ساخت و ساز این واحدها با سرعت بیشتری انجام شود.

کرونا روند بازسازی واحدهای آسیب دیده در سیلاب را کند کرده است

انصاریان با بیان اینکه نمی دانیم شیوع ویروس کرونا تا چه زمانی ادامه پیدا می کند بنابراین نمی توان تاریخ دقیقی را برای پایان کار ساخت واحدهای احداثی در خوزستان اعلام کرد، گفت: سیاست این است که بازسازی با مردم و برای مردم باشد و کار بازسازی به تنهایی در اختیار بنیاد مسکن نیست و خود مردم در این زمینه مسوول ساخت واحدهای خود هستند. دادن نقشه و نظارت رایگان، توزیع سیمان و میلگرد و... توسط بنیاد مسکن به طور کامل انجام شده است و مساله ای در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون پرسنل بنیاد مسکن پای کار و در حال انجام کار هستند و اگر مردم نیز پای کار بیایند، بنیاد مسکن در کنار آن ها خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: اگر نیروی ماهر در صنعت ساختمان در روستاهای استان وجود داشت سرعت کار بازسازی و ساخت و ساز واحدهای مسکن بسیار بیشتر بود اما متاسفانه در روستاهای استان نیروی ماهر در حوزه ساختمان وجود ندارد. باید به دنبال آن باشیم تا به نیروهای بیکار به ویژه در روستاها مهارت آموزش داده شود تا کارگر ساده به کارگر ماهر تبدیل شود و بتوان در پروژه ها و صنایع از آن ها بهره گرفت.

زمین در مسجدسلیمان کم است

انصاریان در ادامه در خصوص زلزله مسجدسلیمان که ستاد بنیاد مسکن استان مازندران در آنجا به عنوان استان معین در حال کار است، اظهار کرد: تعداد کل واحدهای ارزیابی شده ۱۱ هزار و ۸۳۹ واحد هستند که از این تعداد یک هزار و ۸۳۱ واحد احداثی است.

وی افزود: در مسجدسلیمان دو مشکل عمده تهیه نقشه برای ساخت مسکن ها و همچنین استعلام از شهرداری وجود داشت و با توجه به این مسایل امکان درجاسازی مسکن ها در بسیاری از مناطق مسجدسلیمان وجود نداشت.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه زلزله ای که رخ داد بافت فرسوده و مناطق آلوده به نفت و گاز را تحت تاثیر خود قرار داد، عنوان کرد: کمبود زمین در مسجدسلیمان وجود دارد و اکنون راه و شهرسازی دو قطعه ۹ و ۴ هکتاری را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده است که در حال کار بر روی آن ها هستیم تا بتوانیم واحدها را در این قطعات بسازیم.

امکان درجاسازی بسیاری از واحدها در مسجدسلیمان وجود ندارد

انصاریان ادامه داد: در مسجدسلیمان و پس از خسارت های واردشده بر اثر زلزله، بیش از یک هزار نفر برای صدور پروانه ساختمانی به شهرداری معرفی شده اند که در این زمینه برای ۲۸۹ نفر پروانه صادر شده است و برای بقیه واحدها امکان درجاسازی نیست.

وی افزود: شهرداری اعلام کرده است که این واحدها باید جابه جا شوند اما قطعات زمینی که در اختیار داریم برای آن ها کافی نیست و باید زمین های دیگری نیز به بنیاد مسکن تحویل داده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: در تهیه مصالح و جابه جایی آن ها مشکل داریم و با توجه به اینکه بحث فاصله گذاری اجتماعی بر بحث ساختمانی کشور اثر گذاشته است، شاهد کاهش روند و سرعت ساخت و ساز و بازسازی این مسکن های آسیب دیده در مسجدسلیمان هستیم.

بازسازی در مسجدسلیمان یک برنامه سه ساله دارد

 انصاریان با بیان اینکه بازسازی در مسجدسلیمان یک برنامه سه ساله دارد تا بافت فرسوده و ساختمان های آسیب دیده بر اثر زلزله به صورت کامل بازسازی و نوسازی شوند، گفت: کار تعطیل نشده اما سرعت کار با توجه به بحث کرونا کاهش پیدا کرده است زیرا سلامت مردم در اولویت است.

وی با اشاره به آبگرفتگی آذرماه ۹۸ در سطح شهرستان های اهواز، کارون، آبادان و خرمشهر تصریح کرد: ۴۱۹۶ واحد در این زمینه ارزیابی شدند و از این تعداد فقط ۱۹۵ واحد احداثی هستند. ۱۷۴۴ واحد تعمیری و ۱۹۱۳ واحد معیشتی و همچنین ۱۹۱۶ واحد از واحدهایی که ارزیابی شدند، کاملا سالم هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان ادامه داد: ۱۷۸ واحد تاکنون به شهرداری معرفی شده تا پروانه های آن ها صادر و نسبت به ساخت اقدام شود. تا کنون کار تعمیرات ۴۵۵ واحد در شهرستان های مختلف آغاز شده است.

ساخت دایک حفاظتی برای روستاهای بحرانی جهت مواجهه با سیل

انصاریان بیان کرد: در سیل فروردین سال گذشته همه روستاهایی که آب گرفت مطالعه شدند و این کار با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد تا برای واحدهای مسکونی هر روستا با توجه به دوره سیلاب ۲۵ ساله، کد ارتفاعی احداث واحدهای مسکونی مشخص شود.

وی افزود: در این زمینه و با توجه به مطالعات انجام شده، در همه ساخت و سازهای واحدهای روستایی از این پس باید این کدها رعایت شود تا اگر سیلابی به این شکل رخ دهد دیگر وارد خانه ها نشود.

انصاریان اظهار کرد: همچنین برخی از روستاها که در مناطق بحرانی قرار دارند دایک حفاظتی برای آن ها در نظر گرفته شده است و اکنون این دایک ها در روستاهایی با اولویت بیشتر و بحرانی با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در حال ساخت هستند. همچنین از منابع ملی برای ۷۶ روستایی که شبکه معابر و زیرسازی آن ها به شدت آسیب دیده بود اعتباراتی در نظر گرفته شده است تا این بخش ها به صورت کامل بازسازی و نوسازی شوند.

مردم از تسهیلات مقاوم سازی استفاده کنند

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه درخواست داریم تا مردم از تسهیلات مقاوم سازی استفاده کنند، گفت: به ۳ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی تسهیلات مقاوم سازی داده شده و اکنون کار مقاوم سازی این واحدها در روستاهای استان در حال انجام است تا در صورت رخداد زلزله شاهد بروز خسارت های کمتری باشیم.

۵۶۲ روستای خوزستان از سال ۹۴ تاکنون آسفالت شد

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تا کنون ۵۶۲ روستا در خوزستان از نعمت آسفالت بهره مند شده اند، خاطرنشان کرد: مجموعا تا کنون ۶ میلیون متر مربع آسفالت انجام شده است و امسال نیز اگر اعتبارات تخصیص پیدا کند، دیگر روستاها را نیز آسفالت خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار