معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: اثر طبیعی "جزیره قبرناخدا خلیج‌فارس" در بندرماهشهر خوزستان در فهرست میراث طبیعی ملی جای گرفت.
کد خبر: ۸۳۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 21 April 2020

احمدرضا حسینی‌بروجنی در این باره اظهار داشت: این اثر طبیعی پس از طی تشریفات قانونی لازم با شماره ۶۳۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

وی با اشاره به موقعیت مکانی این جزیره گفت: قبرناخدا در مرکز خورهالی بندرماهشهر، بخش مرکزی خورموسی، ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر بندرماهشهر و ۱۴ کیلومتری جنوب غرب مجتمع پتروشیمی بندرامام‌خمینی واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این‌که قدمت این جزیره به دوران سوم زمین‌شناسی برمی‌گردد، افزود: از این پس اثر پیش‌گفته ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر برعهده این وزارتخانه خواهد بود همچنین هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یاتغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

براساس این گزارش جزیره قبرناخدا یکی از جزیره‌های غیرمسکونی ایران در خلیج فارس است که در جنوب استان خوزستان و دهانه خورموسی قرار گرفته است.

این جزیره محل تخم ‌گذاری پرستوهای دریائی بوده و بنا به روایتی در دوره هخامنشیان بسیار رونق داشته است.

مساحت جزیره قبرناخدا در زمان مد ۴.۲ هکتار است ولی در زمان جزر پشته‌های شنی وسیعی از آب بیرون می‌آیند و به آن متصل می‌شوند که مساحت آن را تا صدها هکتار افزایش می‌دهند.

پرستوی دریایی گونه‌سفید، پرستوی دریایی پشت دودی و سلیم خرچنگ‌خوار از جمله پرندگانی هستند که در این جزیره به وفور تخم‌گذاری می‌کنند؛ به‌علاوه گونه‌های پرنده‌ای چون کاکائی، آبچلیک، اگرت ساحلی، اگرت بزرگ وجانورانی چون موش سیاه، سوسمار، مارمولک و لاک‌پشت در این جزیره زیست می‌کنند.

این جزیره با این‌که کاملا مسطح است و بخش مرکزی این جزیره را گیاهان مختلف تشکیل می‌دهند، آب شیرین در آن یافت نمی‌شود و به هیچ‌وجه قابلیت مسکونی نیز ندارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار