سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که ویروس کرونا بعد از ورود به هر نقطه ای بومی همان منطقه می شود، پس باید بتوانیم با این ویروس زندگی کنیم.
کد خبر: ۸۴۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ 19 May 2020

دکتر سید محمدعلوی دوشنبه در اولین نشست با مدیران گروه ها و مسئولان واحدهای ستادی معاونت بهداشت بیان کرد: بنابراین نمی‌ توان قرنطینه را به مدت طولانی ادامه داد و در چنین مرحلهای حساسیت عملکرد بخش بهداشت چندین برابر می‌شود و باید آموزش ها به عموم جامعه را تشدید کنیم و برنامه ریزی آموزش‌ها باید به نحوی باشد که بتواند باعث تغییر در رفتار مردم شود.

شناخت نقاط ضعف ویروس

وی با اشاره به نقاط ضعف زیاد ویروس کرونا اظهار داشت: لایه خارجی ویروس از جنس چربی است پس شستن دست ها به وسیله آب و صابون ویروس را از بین می‌برد، ویروس سنگین است یعنی در فاصله بیش از یک متر به ما آسیب نمی رساند پس یکی از راه‌های محافظت از خودمان حفظ فاصله فیزیکی با دیگران است، این ویروس در خارج از بدن نمی‌تواند زنده بماند و ظرف چند ساعت تا چند روز بسته به سطوح متفاوت از بین می رود.

علوی ادامه داد: ویروس نمی تواند از منافذ ریز عبور کند یعنی حتی با ماسک‌های از جنس پارچه کتان دوخته شده، نیز می‌توانیم از خودمان محافظت کنیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از راه‌های انتقال ویروس به بدن انتقال از راه بینی یا از طریق چشم هاست پس با دستهای آلوده یا در محیط های بیرون از منزل از دست زدن به چشم ها و صورت باید خودداری کرد.

آسانسور، اتوبوس و مترو از مکان های پرخطر

 وی اظهار داشت: آسانسور یکی از مکانهای بسیار آلوده است که حتی اگر خالی از افراد باشد می‌تواند از طریق  هوای موجود در آن و یا سطوح مختلف به ویژه دکمه آسانسور باعث انتقال آلودگی شود.

علوی اضافه کرد: اتوبوس و مترو با ۲۶ درصد و مدارس و دانشگاه‌ها با ۱۲ درصد شانس انتقال ویروس کرونا از مکان‌های بسیار خطرناک برای انتقال بیماری هستند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت:  مبنای محاسبه خطر انتقال در مکان‌های مختلف به مواردی مثل وسعت مکان، سرعت تهویه و جریان هوا، آفتاب گیربودن، مدت زمان حضور در مکان و تکرار برخورد بستگی دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در صورتی که فردی در یک پاساژ از یک مغازه به مغازه دیگری در رفت و آمد باشد خطر ابتلا افزایش می یابد و به همین دلیل یکی از مکان های خطر آفرین پاساژها هستند و سالن‌های آرایشی، کارهای دندان پزشکی و گوش و حلق و بینی نیز شرایط خطرآفرین را ایجاد می‌کنند.

از هر ۱۰۰ بیمار ۳۰ نفر علامت ندارند

علوی اظهار داشت: از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا ۳۰ نفرهیچ علامتی ندارد و این افراد فوق‌العاده برای دیگران آلوده کننده هستند ۵۵ نفر عفونت خفیف دارند و با علامتی مانند تب خفیف و گلو درد بیماری را نشان می دهند و ۱۰ درصد از افراد علامت‌های شدید تری دارند و در بیمارستان بستری می شوند و پنج درصد از افراد مبتلا با دارای علایم شدید بوده و در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می شوند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: مرحله دوم غربالگری از ۲۲ فروردین ماه شروع شده و تاکنون  بیش از ۳۶۰ هزار نفر غربالگری شده اند.

وی ادامه داد: در غربالگری مرحله دوم تاکید ما بر غربالگری افرادی است که دارای ریسک خطر بالا ، دارای سابقه تماس با بیمار مبتلا به کرونا یا بیماران با سابقه بیماری قلبی، دیابت، افراد با مصرف کورتون بیش از دو هفته، سابقه سرطان، سوء تغذیه، مشکل کلیه، کبد یا ریوی، افرادی که دارای نمایه توده بدنی ۴۰ و بالاتر هستند( افراد خیلی چاق) است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار