کرونا که این روزها بلای بازارهای اقتصادی جهان و موجب بیکاری میلیون‌ها نفر شده است، کارگران تهرانی را نیز بی نصیب نگذاشته و ۱۴۹ هزار نفر از آنان را پس از بیکار کردن به متقاضیان دریافت بیمه بیکاری تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۴۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 29 April 2020

در حالی که طی سال ۱۳۹۸ مسئولان استان تهران تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا نرخ بیکاری این استان را کاهش دهند و با فعال کردن واحدهای تولیدی و خدماتی جدید و سرپا نگاه داشتن بنگاه های اقتصادی آسیب دیده از افزایش بیکاران جلوگیری کنند، کرونا به تنهایی به بیکاری انبوهی از افراد از جمله دست فروشان، واحدهای صنفی مختلف، کارگران فصلی و حتی کارگران واحدهای تولیدی دامن زد.

مسعود افشین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در دی ماه سال ۱۳۹۸ طی خبری اعلام کرده بود که بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری این استان در پاییز سال ۹۸ حاکی از کاهش ۳.۱ درصدی این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال ۹۷ است.

به گفته افشین بر اساس آخرین نتایج منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان تهران در فصل پاییز سال جاری، برابر با ۹.۴ درصد برآورد شده است.

همین روند کاهشی نرخ بیکاری می رفت تا به بحث رونق تولید و اشتغال نیروی کار در استان تهران جامه عمل بپوشاند که ویروس کرونا آمد و تمام این برنامه ها را بهم ریخت.

از دست فروشان مترو که معتقدند اگر دستفروشی نکنند، نان شبی برای زن و بچه و خانواده شان ندارند تا صاحبان کسب و کارهای بزرگ که خط تولیدشان به خاطر رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیمه تعطیل شده و از سوی دیگر به خاطر متاثر شدن بازار جهانی از شیوع این بیماری سفارش تولید و صادرات خود را رو به تنزل می بینند.

هر کسی به نحوی از بازار گرم ویروس کرونا متاثر شده است تا آنجا که دولت برای کمک به اقشار آسیب پذیر که تعدادشان در این شرایط روز به روز افزایش می یابد، اقدام به توزیع بسته‌های حمایتی و پرداخت وام‌های یک میلیون تومانی و وام های حمایتی از واحدهای صنفی کرده است.

اکنون انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جمع مسئولان اقتصادی این استان که با فاصله چند متری دور یک میز نشسته اند تا در مورد بیکاری انبوهی از تهرانی ها صحبت کنند می گوید: تاکنون ۱۴۹ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند.

همین حرف هم از زبان فرمانداران شهرستان های ۱۶ گانه استان تهران شنیده می شود که هر روز آمار جدیدی از تعدادی متقاضیان بیمه بیکاری ارائه می کنند.

البته محسنی بندپی این نکته را نیز در همین جلسه متذکر شده است که در شرایطی که نفت در پایین ترین قیمت جهانی قرار دارد و درآمد پایین کشور کاهش یافته است اگر توجهی به رونق و جهش تولید نداشته باشیم با مشکل مواجه خواهیم بود.

استاندار تهران معتقد است که پرداخت بیمه کاری صرف به کارگر خیلی مطلوب دولت نیست و بانک‌های استان باید متناسب با ظرفیت‌های تهران به بخش تولید تسهیلات ارائه کنند.

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که به اجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند.

برای همین منظور سامانه ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند.

استان تهران با جمعیت بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر جمعیت، ۱۴۹ هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری دارد و مسعود بابایی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین زمینه گفته است: با توجه به شرایط خاص موجود منتظر اعلام و تخصیص اعتبار سازمان برنامه و بودجه کشور در ارتباط با موضوع پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشمولان هستیم.

وی در همین رابطه اعلام کرده است که تا کنون ۷۶٠ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند و۶۵٠  هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناسایی شدند.  

بابایی در حالی آمار ۷۶۰ هزار نفر متقاضیان بیمه بیکاری را اعلام کرد که ۱۴۹ هزار نفر آنان تهرانی هستند و این آمار به نظر به طور روز افزونی در حال افزایش است.

با وجود آنکه بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۹۲ هزار و ۵۸۴ نفر رسید که از این تعداد ۷۲ هزار و ۴۳۹ نفر بهبود یافته اند و پنج هزار و ۸۷۷ نفر جان خود را از دست داده اند اما همچنان تلاش برخی از افراد برای آنکه به دنبال لقمه نانی باشند ادامه دارد.

شاید بسیاری از آنان مانند کارگران ساختمانی و دست فروشان مترو کنار خیابان ترجیح می دهند که در گرداب کرونا گرفتار شوند تا آنکه به جنگ با غول فقر و نداری بروند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار