تاثیر کرونای گرانی بر زندگی اقشار ضعیف؛
مجتبی داراب پور
کد خبر: ۸۴۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴ 29 April 2020

کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند که افزایش قیمت کالاها و عدم نظارت بر این موضوع، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش فشارها بر زندگی اقشار ضعیف و محروم جامعه را به همراه خواهد داشت.

داستان از آنجا شروع می شود که با آغاز فعالیت اصناف، مردم به منظور خرید ملزومات مورد نیاز خود به فروشگاه ها مراجعه کردند که در کمال ناباوری با افزایش قیمت ها مواجه شدند؛ از این رو مردم خوزستان علاوه بر بحران کرونا، باید با بحران دیگری به نام گرانی نیز دست و پنجه نرم کنند، گرانی,ای که ماحصل کوتاهی دستگاه های نظارتی است.

این در حالی است که بی ثباتی در قیمت ها، داد بسیاری از شهروندان را درآورده و مشکلات مردم استان در تامین مایحتاج زندگی به دلیل رشد نرخ کالاها را دوچندان کرده است.

با توجه به توصیه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کنترل قیمت ها با هدف توجه ویژه به اقشار ضعیف و کم برخوردار در اولویت اصلی دولتمردان قرار گیرد، متاسفانه شاهد بی تفاوتی دستگاه نظارت و تنظیم بازار به این موضوع مهم هستیم.

افزایش 5 تا 50 درصدی قیمت در برخی کالاها، از جمله مواد غذایی، میوه و صیفی جات، لوازم خانگی، حبوبات، نان، لوازم الکترونیک و... موجب دست کشیدن از خرید مواد ملزوم زندگی روزمره برخی خانوار‌ها می شود؛ موضوعی که بدون تردید مسبب اصلی آن دستگاه های متولی نظارتی به دلیل عدم توانایی در کنترل و نظارت بر قیمت کالاها است.

در چنین شرایطی نگاه سرپرستان خانوار‌ها به سفره پهن شده خود کمی با نگرانی همراه است و با افزایش قیمت اجناس در بازار‌ها این نگرانی نیز بدون شک تبدیل به بحران شده و کوچکتر شدن سبد خرید مردم را به دنبال خواهد داشت.

این روزها مردم به آمارهای ضد و نقیض و خلاف واقع متولیان امر توجه نمی کنند، چرا که دردی را از مشکلات آنها در خرید کالاها و نیازهای خود، دوا نمی کند؛ حتی این آمار با اصل واقعیت همخوانی ندارد.

همچنین باید توجه داشت که عدم کنترل قیمت ها، فضا را برای دخالت بسیاری از سودجویان بازار فراهم می کند، به طوری که منجر به افزایش قیمت نجومی کالاها در آینده خواهد شد.

حال در شرایطی که بیماری کرونا بسیاری از مردم که عمدتا اقشار ضعیف هستند را بیکار و درآمدها را صفر کرده است، سازمان صمت خوزستان به عنوان دستگاه متولی نظارت و تنظیم بازار، می تواند با اعمال نظارت صحیح و مستمر، از افزایش قیمت ها جلوگیری کرده و از فشار وارد شده به اقشار ضعیف و کم برخوردار بکاهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار