کد خبر: ۸۴۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 02 May 2020

 

تابناک/شیوع ویروس کرونا و دغدغه های آن بس نبود گویا از این به بعد باید نگران بیماری‌های روده‌ای و انتشار آن در میان مردم اهواز باشیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،مدت هاست که شهروندان خوزستانی و اهوازی دست به گریبان با سیستم فاضلاب فرسوده‌ای هستند که پس از بارش باران رحمت الهی، تبدیل به بحران می‌شود. مدت زیادی نگذشته که باران موجب آبگرفتگی و غرق شدن برخی مناطق خوزستان شد. آب و فاضلاب به خانه مردم وارد گشته و منازل را سیراب کرد.

پیک اول بیماری‌های روده‌ای در راه است/چرا مسئولان آبفا پاسخگو نیستند؟

در سال ۱۳۸۳ خورشیدی بانک جهانی وامی به مبلغ ۱۴۹ میلیون دلار به منظور تکمیل و ویرایش شبکه فاضلاب اهواز و چند شهر دیگر به دولت نهم و دهم پرداخت کرد، اما با گذشت نزدیک به ۱۶ سال از این ماجرا وضعیت فاضلاب اهواز همچنان نامطلوب است. حالا نیز با شروع پیک اول بیماری‌های روده‌ای طبق روال هر ساله، آب نوشیدنی نامناسب ناشی از فرسودگی سیستم فاضلاب موجب بیشتر شدن این دست بیماری‌ها در بین مردم می‌شود. به سراغ بهداشت خوزستان رفته ایم تا در خصوص بیماری‌های روده‌ای و ارتباط آن با شبکه فاضلاب توضیحاتی ارائه دهند.

ارتباط بیماری های روده ای با سیستم نامناسب فاضلاب چیست؟

سید محمد علوی، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه هر ساله در نیمه اول اردیبهشت ماه که هوا رو به گرمی می‌رود، خود را آماده مقابله با پیک اول بیماری‌های روده‌ای می‌کنیم، گفت: این بیماری‌ها ۲ پیک دارند که دوره نخست آن در زمان ذکر شده تا خرداد ماه ادامه دارد، سپس هوا به اوج گرما رسیده و آب داغ می‌شود که موجب نابودی میکروب‌ها و کمتر شدن مریض‌ها می‌گردد.

او در ادامه افزود: دوره دوم نیز از نیمه اول یا دوم مهرماه شروع شده تا به نیمه اول آبان ماه می‌رسد، که به آن بیماری ۲ کوهانه می‌گوییم.

علوی بیان کرد: ما همیشه آماده بیماری‌های روده‌ای هستیم و اقدامات لازم را مانند آزمایش آب و فاضلاب برای تعیین مقدار کلر موجود در آب انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است که اگر کلر موجود در آب کم باشد موجب افزایش بیماری‌های روده‌ای می‌شود.

پیک اول بیماری‌های روده‌ای در راه است/چرا مسئولان آبفا پاسخگو نیستند؟

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وجود مشکل در استان خوزستان و به ویژه اهواز به دلیل تحت الارضی بودن آب اظهار داشت: در این دست زمین ها، پس از اندکی کندن به آب می‌رسیم که دلیل آن نیز نفوذ پذیری لایه‌ها است. لوله‌های فاضلاب زیر این اراضی به دلیل عبور ماشین‌های سنگین دچار شکستگی و پوسیدگی شده اند و همیشه به عنوان یک تهدید برای سلامتی مردم به حساب می‌آیند.

این مقام مسئول تصریح کرد: وقتی لوله‌ها شکسته باشند، در هنگام نبود برق، پمپ‌ها از کار افتاده و فشار درون لوله منفی می‌شود؛ در نتیجه به دلیل نبود جریان آب، لوله‌ها دچار مکش می‌شوند و آب‌های سطحی اطراف (فاضلاب) را به درون خود جذب می‌کنند. پس از به کار افتادن پمپاژ ها، این آب آغشته به فاضلاب به خانه‌ها می‌رود و مردم از آن می‌نوشند.

پیک اول بیماری‌های روده‌ای در راه است/چرا مسئولان آبفا پاسخگو نیستند؟

انواع بیماری های روده ای

سید محمد علوی در خصوص مشکلات بیماری‌های روده‌ای اذعان داشت: این بیماری به معنای ورود میکروب و عوامل بیماری زا به دستگاه گوارش است؛ که موجب ایجاد اسهال، مسمومیت، تهوع و استفراغ و شکم درد در فرد می‌شوند.

او در پایان بیان داشت: بعضی از بیماری‌های روده‌ای موجب نفوذ میکروب به خون می‌شوند و برخی دیگر نیز باعث از کار افتادن کلیه‌ها می‌شوند. سوراخ شدن روده و ورود به کبد نیز از دیگر اثرات بیماری‌های کلیه‌ای است.

نگرانی ها درباره فاضلاب اهواز جدی است

 فرهاد صفدری مدیر گروه سلامت محیط کار بهداشت استان خوزستان نیز پیش از این درخصوص این بیماری و شیوع آن گفت: هم‌زمان با کووید ۱۹ وارد فاز اول بیماری روده‌ای شدیم بنابراین باید به رعایت نکات بهداشتی بیش از هر زمان دیگری توجه ویژه داشته باشیم.

صفدری عنوان کرد: از مسئولان آبفا تقاضا داریم که به رفع کمبود حجم آب مصرفی و همچنین بهبود جنبه‌های زیباشناختی آب مثل رفع کدورت و بوی بد آب روی بیاورند تا مردم به منابع غیرمطمئن برای تأمین آب شرب روی نیاورند.

او یادآور شد: در برخی مناطق بالا زدگی فاضلاب هم داریم که در صورت انجام نشدن وظیفه‌های قانونی از سوی آبفا مراکز بهداشت موظف به پیگیری حقوقی هستند.

مدیر گروه سلامت محیط کار بهداشت در خصوص مشکلات آب شرب منطقه عین دو گفت: گزارش فوری وضعیت سلامت آب استان به معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ارائه شده و در بسیاری از مناطق اهواز هم در بدنه آب (حجم آب) و هم در زمینه فاضلاب نگرانی جدی وجود دارد.

صفدری اضافه کرد: وجود بوی فاضلاب در نقاط متعدد می‌تواند ناشی از کمبود بدنه آب (حجم) و فعالیت پمپ‌ها باشد، از جمله مسائلی هستند که باید هرچه سریع‌تر حل شوند.

او در پایان در خصوص فعالیت زباله گردها در اهواز گفت: این موضوع نیز باید فوری از سوی شهرداری تعیین تکلیف شود؛ بهداشت به عنوان نهاد دارای وظایف مشخص در این زمینه است و موضوع را در مجامع قضائی و همچنین ستاد استانی کرونا مطرح کرده است.

فرسودگی لوله‌های آب و فاضلاب خوزستان «اظهر من الشمس» است

هر چند شبکه فاضلاب زیرزمین است، اما مسئله فرسودگی لوله‌های آب و فاضلاب خوزستان «اظهر من الشمس» است که هیچ کس نمی‌تواند آن را کتمان نماید، با این وجود گویا آب و فاضلاب خوزستان قصد پاسخگویی به هیچ پرسشی در این زمینه را ندارد. علی رغم پیگیری‌های مکرر از این سازمان برای پاسخ به چند سوال کوتاه در خصوص پوسیدگی لوله‌های فاضلاب و برنامه‌های آینده آنان، اما تنها جواب دریافت شده؛ رد تماس، بوق اشغال و پاسکاری بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار