بنابراین ضمن این که باید قدردان تلاش های مسئولین استان وکشور در بحث افتتاح طرح های آب وخاک شهرستان دهلران ومهران باشیم اما این نکته را هم باید به آنان گوشزد نماییم که در مقوله توسعه مناطق مختلف استان نگاه متوازنی وجود ندارد .
کد خبر: ۸۴۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 02 May 2020

تابناک ایلام ::دو روز پیش وزیر جهاد کشاورزی در سفری دو روزه به استان ایلام طرح های متعددی را در حوزه کشاورزی ،دام وطیور ،آبرسانی به مزارع ،جنگل کاری وآبخیزداری افتتاح کرد . طرح هایی که در نوع خود بی نظیر و قطعا شکوفایی و بهبود وضعیت معیشت آن مناطق را به دنبال خواهد داشت.

همانگونه که در خبرها آمده بود اغلب این طرح ها در حوزه شهرستانهای مهران ودهلران تمرکز یافته اند ،اگر چه بر این باوریم که هر نقطه از این استان مسیر توسعه را به سرعت طی نماید ،می توان آثار آن را در اقتصاد دیگر مناطق استان وحتی کشور لمس کرد ،اما با این حال نگاه مسئولان به توسعه استان باید نگاهی فراگیر باشد .

طبق آمار تقسیمات کشوری ،استان ایلام دارای 11شهرستان است ،در بحث توسعه به فراخور ظرفیت هایی که در هر شهرستان وجود دارد ،باید منابع مورد نیاز در خدمت بالفعل شدن ظرفیت های هر شهرستان قرار گیرد ،به گونه ای که هر شهرستان بخشی از بار توسعه ای استان رابه دوش بگیرد .

اگر در مهران و دهلران نفت وگاز وجود دارد و دولت بر این دو ظرفیت تمرکز کرده است ،ظرفیتهای کشاورزی ایلام ،هلیلان ودره شهر  هم دیده شوند. اگر بدره از حیث گردشگری می تواند به قطب اقتصاد گردشگری استان تبدیل شود ،درکنار آن منابع آبی واراضی مستعد چرداول،ایوان  و سیروان هم دیده شود که هر ساله میلیونها متر مکعب آب ،بدون استفاده از این مناطق خارج می شوند .وقس علی هذه.

بنابراین ضمن این که باید قدردان تلاش های مسئولین استان وکشور در بحث افتتاح طرح های آب وخاک شهرستان دهلران ومهران باشیم اما این نکته را هم باید به آنان گوشزد نماییم که در مقوله توسعه مناطق مختلف استان نگاه متوازنی وجود ندارد .

چرا باید به محض ورود وزیر کشاورزی به استان ،باید صرفا به دنبال نشان دادن برتری های یک شهرستان بود و باغفلت از دیگر شهرستانها ،حرکتی برای نشان دادن ظرفیت ها و کاستی های آنان صورت نگیرد ؟!

بارها در مطالب گوناگون به این نکته تاکید نموده ام ،هنرورزی مدیران استان در نمایش چندباره طرح ها و ارایه گزارش اقدامات صورت گرفته به مدیران ارشدی است که به استان سفر می کنند .اما ندیدیم که در این سفرها مدیری از نداشته های استان ابراز گلایه وزبان به سخن بگشاید! همیشه وضعیت به گونه ای تشریح شده که آدم احساس می کند اینجا مدینه فاضله است و ما بیخبریم!

چه می شود در کنار افتتاح طرح ها و صحنه آرایی برای نمایش کارکردها در قابل چشمان مدیران ارشد در یک منطقه خاص ،قابلیت ها و ظرفیت های دیگر مناطق استان هم به ایشان نشان داده شود ! موانع بالفعل سازی این ظرفیت ها معرفی شوند ،راهکاها برای استفاده مطلوب از منابع وقابلیت های این مناطق تشریح شود ؟!

متاسفانه احساس می کنیم دستانی در کار هستند تا مانع دیده شدن قابلیت های دیگر مناطق استان چه در حوزه توسعه ای وچه در حوزه مدیریتی شوند ،عدم توازن در تمامی حوزه ها بیداد می کند !چه در بحث تقسیم مناصب مدیریتی وچه در بحث توزیع منابع و توسعه وپیشرفت مناطق مختلف استان !انتظار می رود استاندار ایلام ودیگر مسئولین مرتبط در تصمیم گیری  واجرا، مقوله توازن منطقه ای را ملاک عمل قرار دهند ،این نکته فراموش نشود باری که براثر عدم رعایت تناسب کج شده باشد هرگز به مقصد نمی رسد!

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
وباز هم ایوان مظلوم قهرمان ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
احسنت درست فرمودی واقعا" بین شهرستانها و حوزه های شمالی و جنوبی تبعیض وجود دارد
علی
|
United States
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
درود بر جنابعالی واقعا زیبا پوشتی فکر کنم شهرستان های سیروان ،چرداول وهلیلان از نظر مسوولین استان جزو جنوب کرمانشاه محسوب می شوند کمترین نگاه را از نظر طرح های کلان به این حوزه دارند خدا میداند پشت قضیه چه هست
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
تا وقتی نگاه سنتی و تعصبی مدیران منصوب الحال به فقط به قسمتی از جنوب حکایت دارد توازنی وجود نخواهد داشت، حتی در تقسیم مناصب دولتی هم وضع همینگونه است!!
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
بنظرمن بیشتر افرادی که در حوزه جنوب مسئولن نسبت به شمالیا فعالترن و برای شهر خود از جان مایه میگذارن افرادی چون آذر،کلانتری، کرمی، شادمهر، احمدی، و غیره ولی ما شمالیا کس دلسوزی را نداریم جلال و سلام که هیچ بخاری نداشتن معروف خان بسطامی که فقط چسبیده به تایم ادارات و ...
کاش ایلام دوتا طالب صادقیان داشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار