مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: مرمت قسمت‌های تخریب شده بازار اراک در فرصت مناسب با مشارکت مالکین انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۴۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲ 04 May 2020


به گزارش تابناک مرکزی، علیرضا ایزدی افزود: طی انعقاد تفاهم نامه با مالکین حجره های آسیب دیده سرای تقوایی در مجموعه تاریخی بازار اراک، این حجره ها به صورت مشارکتی مرمت می شود.
وی یادآورشد: بر این اساس میزان ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و ۵۰ درصد مابقی توسط مالکین تأمین خواهد شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه مرمت قسمت‌های تخریب شده بازار در فرصت مناسب انجام می‌شود، گفت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت کامل انجام شود.
ایزدی اظهارداشت : در اثر بارندگی در فروردین ماه سال جاری در شهر اراک ۴ واحد تجاری در سرای تقوایی بازار اراک دچار تخریب و آسیب شده بود و این تخریب عمدتا در ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی سرای تقوایی ایجاد شده به طوری که دیوار ضلع شرقی مغازه ها فرو ریخته است.
ایزدی افزود: علت اصلی آسیب ایجاد شده فرسودگی دیوار کاهگلی مرتفع این بخش بوده است، همچنین به علت رهاشدگی و عدم رسیدگی به ناودان یکی از حجره ها، خسارت‌هایی به بخش غربی حجره مذکور وارد شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: پس از گزارش یگان حفاظت به معاونت میراث فرهنگی بلافاصله اقدامات حفاظتی برای پیشگیری از ادامه تخریب واحدها انجام شد و پوشش حفاظتی برای جلوگیری از بیشتر شدن خسارت ها در بخش های آسیب دیده به اجرا درآمد.
او گفت: همچنین با توجه به بازدید و بررسی صورت گرفته مقرر شد نسبت به آواربرداری و مرمت بخش های آسیب دیده با مشارکت مالکین اقدام شود.
ایزدی افزود: خسارت وارده به مغازه ها به میزان ۳۰۰۰میلیون ریال برآورد اولیه شده است.
او اظهار داشت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت صورت گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره یه اینکه مرمت بازار تاریخی اراک سال گذشته آغاز شد و به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد افزود: در نیمه امسال مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می‌شود.
او گفت: بازار اراک دارای طرح جامع است و هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیا این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.
او اظهار داشت: بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمند از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور باید برای مرمت یکپارچه این اثر تمامی جوانب را بسنجد.
وی گفت: بازار اراک هویت تاریخی این کلان‌شهر است و این مجموعه در تقابل با توسعه شهر نیست و از تخریب آن جلوگیری می‌کند.
گفتنی است مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.
این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار