در پی شیوع کرونا؛
رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: در پی شیوع ویروس کرونا، از اسفند پارسال تاکنون هیچ شناور باری سنتی استان نتوانسته وارد بندرهای امارات شود.
کد خبر: ۸۴۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶ 06 May 2020

شناورهای بوشهر اجازه ورود به بندر‌های امارات را ندارند

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: در پی شیوع ویروس کرونا، از اسفند پارسال تاکنون هیچ شناور باری سنتی استان نتوانسته وارد بندرهای امارات شود.

سید علی موسوی گُمارانی رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر بیان کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و همه جهان از اسفند ماه سال گذشته تاکنون هیچ شناور باری سنتی این استان اجازه ورود به بندر‌های کشور امارات را نداشته‌اند.

او افزود: این وضعیت باعث بروز مشکلاتی برای این شناور‌ها و سرنشینان آن‌ها شده طوریکه شناور‌های باری سنتی این استانپس از ۲۰ روز تا یک ماه سرگردانی در لنگرگاه‌های کشور امارات اجازه ورود دریافت نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر ادامه داد: چندی پیش مصوبه‌ای از طرف دولت امارات در فضای مجازی و از طرف تاجران و مغازه‌داران اماراتی پخش شد که براساس آن لنج‌های حامل کالا اعم از تره‌بار و ... می‌توانند به این کشور ورود و لنج‌های خالی نیز باید با هماهنگی یک شرکتی لیست بار را بدهند و به مدت هفت روز وارد اسکله امارات شوند.

گمارانی عنوان کرد: براساس پروتکل‌های سخت بهداشتی باید در مدت هفت روز بارگیری از سوی ملوانان انجام شود و شرکت نیز باید مدرکی ارائه دهد تا اگر شناور در مدت مشخص بارگیری نکرد بتوانند آن را بازخواست کنند همچنین ملوانان باید ۱۴ روز قرنطینه و نه تنها حق خروج از شناور بلکه حتی حق رفتن به روی اسکله را نیز ندارند.

او افزود: کشور امارات با وجود اینکه تدابیر سخت غیر قابل اجرایی برای لنجداران ایرانی اندیشیده بود، اما باز هم لنجداران بویژه کسانی که در بخش حمل تره بار فعالیت می‌کنند و مدتی نیز تعطیل شده بودند با رایزنی انجام شده و دعوت نامه رسمی نخستین شناور حامل تره بار از بندر لنگه راهی امارات شد، اما پس از یک هفته سرگردانی در لنگرگاه‌های این کشور و فاسد شدن بار اجازه ورود به آن‌ها داده نشد و روز گذشته بازگشتند.
رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر ادامه داد: این درحالی است که تاکنون هیچ مصوبه و نامه محرمانه و غیرمحرمانه‌ای بین مسئولان ایران و امارات متحده عربی در مورد زمان مشخص برای باز شدن راه وجود ندارد.

گمارانی گفت: دولت امارات متحده عربی همیشه سخت گیری‌هایی داشته، اما با شیوع ویروس کرونا سختگیری‌ها بیشتر شده‌است.

او بیان کرد: این کشور در حالی سخت گیری‌های زیادی برای ورود شناور‌های سنتی ایرانی به آب‌های خود وضع و به تعبیری تاکنون اجازه ورود به آن‌ها را نداده که براساس اخبار موثق شناور‌های کشور‌های دیگر از جمله پاکستان، هند و سومالی وارد این بندر می‌شوند.

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر ادامه داد: استان بوشهر افزون بر امارات متحده عربی با کشور‌های کویت و قطر نیز مراوده داشته‌است، اما این کشور‌ها هم با شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی سختی در نظر گرفته‌اند و با بستن مرز‌های خود داد و ستد گذشته با این کشور‌ها وجود ندارد.

گمارانی بیان کرد: هزینه سفر دریایی برای یک لنج سنتی باری با ظرفیت ۱۵۰ تا زیر۵۰۰ تن بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است که متحمل شدن این هزینه بدون هیچ سودی ضربه سنگینی به فعالان این بخش وارد کرده‌است.

او تاکید کرد: شناور‌های باری سنتی به امید اینکه در شب عید که بهترین زمان کار به شمار می‌رود، اما بعد از یک ماه تا ۴۰ روز دست خالی اسکله‌های امارات را به مقصد ایران ترک کردند.

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر افزود: لنج‌های سنتی به دلیل نوع ساختار آن‌ها اگر زیاد یک جا بمانند آن پنبه‌ای که در بین تخته‌ها استفاده شده دچارگندیدگی شده و دچار ضرر و زیان می‌شوند.

گمارانی با بیان اینکه ۹۰ درصد شغل‌های استان بوشهر وابسته به دریا است، بیان کرد: دراین استان بیش از پنج هزار فروند شناور باری و به صورت میانگین در هر کدام ۶ تا ۸ نفر ملوان فعال است و به تعبیری ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم از دریانوردی در این استان امرار معاش می‌کنند.

او ادامه داد: به سفر نرفتن شناور‌ها به معنی بیکاری قشر زیادی از ملوانان، کارگران، وانت داران، کسبه و بازاریان و آن‌هایی که بطور مستقیم و غیرمستقم با دریانوردی در ارتباط هستند، است.

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر افزود: بندر‌های استان بوشهر تجارت محور هستند و همه شغل‌ها خواسته و ناخواسته زیرمجموعه دریا و دریانوردی است و اگر داد و ستد صورت نگیرد و این مقوله ادامه یابد به لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده و سفره بسیاری از افراد در این مناطق خالی از نان می‌شود.

گمارانی تاکید کرد: تعطیلی تردد شناور‌ها موجب افزایش مشکلات اقتصادی در بنادر و بیکار شدن افراد زیادی می‌شود که این امر علاوه بر تنگنا‌های اقتصادی موجب بروز مشکلات امنیتی نیز می‌شود.

او گفت: توقف چرخه داد و ستد در بنادر با توجه به ضعف زیرساخت‌ها و مبلمان شهری و فرهنگی منجر به خالی شدن بنادر از سکنه می‌شود این درحالی است که این اقدام برخلاف میل رهبر معظم انقلاب است.

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، اما هیچ شغل جایگزینی برای فعالان بخش دریا و دریانوردی و حتی بندر جایگزینی برای بندر امارات متحده عربی که ۹۸ درصد تردد و داد و ستد فعالان این بخش با این بندر است در نظر گرفته نشده‌است.

گمارانی افزود: مسئولان در تصمیم گیری‌ها و صدور مصوبه‌ها از کسانی که در مقوله دریا و دریانوردی تجربه دارند و صاحب نظر هستند هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند ومصوبه‌های بی اساسی می‌نویسند که بعد‌ها قابلیت اجرایی ندارد.

او تاکید کرد: لنج‌ها و شناور‌ها چرخ نیروی محرکه بنادر هستند و باید راه را برای فعالیت آنان هموار کرد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار