سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه موارد کروناویروس در خوزستان از حد انتظار فراتر رفته است، گفت: یکی از دلایل عمده افزایش بیماری در خوزستان، بی‌مبالاتی مردم و عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن است.
کد خبر: ۸۴۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹ 06 May 2020

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: موارد کروناویروس در خوزستان از حد انتظار ما فراتر رفته است. البته در روزهای اخیر، آزمایشگاه‌های کروناویروس نیز فعال‌تر شده‌اند و نمونه‌گیری‌ها افزایش یافته است؛ اگرچه هنوز از نورم کشوری پایین‌تر هستیم و باید با افزایش موارد نمونه‌گیری برای بیماریابی، مرحله دوم غربالگری را انجام دهیم.

وی که سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با اشاره به علل افزایش موارد کروناویروس در استان خوزستان، افزود: افزایش موارد بیماری، معلول رفتارهای مردم است. مسئولین دولتی، وزارت بهداشت و بخش‌های دیگر وظایف خود را انجام می‌دهند و بیمارستان‌ها آماده پذیرش بیماران و آزمایشگاه‌ها، آماده نمونه‌گیری و مراکز بهداشت آماده پیگیری بیماران و اطرافیان آنها هستند. این اقدامات را در حد خوب و قابل قبول انجام می‌دهیم اما آنچه مردم را بیمار می‌کند، رفتار مردم است؛ مردم ما بی‌مبالاتی می‌کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: زمانی که می‌دانیم ابتلا به این ویروس با انجام دو سه کار قابل پیشگیری است، زمانی که با شست‌وشوی دست‌ها می‌توانیم میکروب را از دست بزداییم و با استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ از ابتلا پیشگیری کنیم، زمانی که می‌توانیم با ماندن در خانه و خروج تنها برای موارد ضروری از ابتلا پیشگیری کنیم؛ چرا این کارهای ساده را انجام نمی‌دهیم؟ چرا با رفتارمان، خود را در معرض ویروسی قرار می‌دهیم که واکسن یا دارویی ندارد و اگر بیماری شدت بگیرد، مرگ حتمی است.

وی با اشاره به موارد مرگ ناشی از کرونا در روز سه‌شنبه در خوزستان گفت: البته همه این مرگ و میرها سن بالا یا بیماری زمینه‌ای داشتند بنابراین جوانی که گردش، پاتوق‌گردی، خیابان‌گردی و یا فلافل‌گردی می‌کند، باید بداند شاید خود وی در صورت ابتلا بدحال نشود اما بیماری را به منزل می‌برد و زن باردار، پدر یا مادر خود را مبتلا می‌کند و مرگ این افراد احتمال بالایی دارد.

علوی تصریح کرد: یکی از دلایل عمده افزایش بیماری در خوزستان، بی‌مبالاتی مردم و عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: علم آمار، علم بی‌رحمی است. زمانی که آمار موارد کروناویروس خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته اعلام می‌شود به ظاهر ترس دارد و البته باید بترسیم اما با انجام فعالیت‌های ضربتی و اخذ نمونه‌گیری هدفمند، از ۱۸۰ مورد مثبت در یک شبانه روز تنها ۴۰ مورد بستری داشته‌ایم و تقریبا موارد سرپایی به بستری، چهار به یک بوده است.

وی گفت: این رقم، بسیار خوب است زیرا بیماران را قبل از اینکه بدحال شوند، شناسایی کرده‌ایم و شناسایی زودهنگام و قرنطینه و درمان به موقع این بیماران، از آلوده شدن افراد دیگر و مراجعه به بیمارستان جلوگیری می‌کند.

علوی بیان کرد: البته بیمار سرپایی نمودی از بیمار بستری خواهد بود زیرا ممکن است همین بیمار سرپایی، دو روز بعد نیاز به بستری داشته باشد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: در اپیدمی، کنترل مرگ و میر مهمترین موضوع است. اکنون در آلمان و کره جنوبی تعداد بیماران بسیار زیاد است اما مرگ و میر این کشورها کم است و جزو کشورهای موفق در مدیریت بیماری محسوب می‌شوند.

وی افزود: ممکن است کشوری تعداد بیشتری بیمار داشته باشد؛ بالاخره بیماران بهبود می‌یابند اما شاخص مهم، میزان مرگ و میر است. ایران از نظر موارد بیماری دهمین کشور، از نظر مرگ و میر نهمین کشور، از نظر بهبودی پنجمین کشور اما از نظر بیماریابی و نمونه‌گیری شصت و پنجمین کشور است و این مساله، اهمیت نمونه‌برداری را نشان می‌دهد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در این راستا نمونه‌گیری‌ها را افزایش داده‌ایم و به دلیل افزایش نمونه‌ها، ممکن است آزمایشگاه در جواب‌دهی آزمایش تاخیر داشته باشد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آزمایشگاه‌های کروناویروس از چهار آزمایشگاه به ۶ آزمایشگاه افزایش می‌یابند. به ازای هر بیمار نیز دو نمونه اخذ می‌شود و اگر قرار باشد روزانه یک هزار نمونه بگیریم، باید ۲ هزار نمونه‌گیری انجام شود بنابراین حجم آزمایش‌ها زیاد می‌شود.

علوی عنوان کرد: آزمایشگاه‌ها شبانه‌روز در حال کار کردن هستند. کار در آزمایشگاه شغل بسیار خطرناکی است و انتقال بیماری در آزمایشگاه بسیار زیاد است اما با تعهد دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سایر دانشکده‌ها و با افزایش آزمایشگاه‌ها، می‌توانیم جوابگوی نیاز مردم باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه استفاده صحیح از دستکش و آلودگی دستکش‌ها، گفت: دستکش را برای جلوگیری از آلوده شدن دست استفاده می‌کنیم تا دست‌ها را به صورت نزنیم اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم مردم با دستکش آلوده به صورت خود دست می‌زنند و دل‌شان خوش است که دستکش در دست دارند. از این مساله بدتر این است که زمانی که می‌خواهند دستکش خود را از دست خارج کنند با دست تمیز دستکش را خارج می‌کنند و دست‌هایشان آلوده می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: استفاده از دستکش توصیه نمی‌شود مگر اینکه مثلا زنان خانه‌دار برای تکه‌تکه کردن گوشت و چنین کارهایی از دستکش استفاده کنند.

علوی بیان کرد: رها کردن دستکش‌های استفاده شده در محیط نیز آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کند زیرا پلاستیک‌ها مواد تجزیه‌ناپذیر هستند.

وی گفت: از دستکش تنها در بخش عفونی و آی‌سی‌یو و کارهایی از این قبیل باید استفاده شود بنابراین به جای استفاده از دستکش، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون توصیه می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در مورد استفاده از ماسک نیز بارها گفته‌ایم که ضرورتی ندارند کسانی که در محیط بیمارستان حضور ندارند و یا در ادارات کار می‌کنند، هر روز از یک ماسک استفاده کنند. من یک ماسک دارم که هفته‌ای یک بار از آن استفاده می‌کنم. کسانی که در بخش عفونی و بیمارستان کار می‌کنند باید هر چهار ساعت یک بار ماسک خود را عوض کنند اما ما می‌توانیم از یک ماسک استفاده کنیم.

وی افزود: حتی می‌توانیم از پارچه به عنوان ماسک استفاده کنیم و پس از آلوده شدن، آن را بشوییم و اتو کنیم و مجددا استفاده کنیم. اگر قرار باشد روزانه ۸۰ میلیون ماسک مصرف شود، کدام کشور می‌تواند این عدد ماسک تولید کند؟ غنی‌ترین کشورهای دنیا نیز نمی‌توانند این تعداد ماسک تولید کنند بنابراین در تهیه ماسک محدودیت داریم و باید ماسک به صورت عقلانی و منطقی استفاده شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آغاز پیک بیماری التور تصریح کرد: هر ساله با آغاز فصل گرما، در نیمه اول یا دوم اردیبهشت‌ماه پیک اول بیماری‌های روده‌ای آغاز می‌شود و به تدریج در خردادماه با شدت یافتن گرما، این وضعیت کمتر می شود و مجددا از نیمه دوم مهرماه تا آبان‌ماه این وضعیت آغاز می‌شود و ادامه می‌یابد بنابراین در این بازه زمانی باید خود را برای مبارزه با التور آماده کنیم. البته امسال تاکنون موردی از وبا، التور و یا حتی ناگ در خوزستان نداشته‌ایم.

علوی در خصوص وضعیت آب اهواز نیز گفت: در حال حاضر ما آب سالمی داریم البته نباید از این بگذریم که در اهواز و بسیاری از شهرها، شکستگی لوله و اتصالات آسیب‌پذیری داریم.

وی افزود: بارها این موارد را به شرکت آب و فاضلاب گفته‌ایم و در آخرین شورای سلامت نیز استاندار خوزستان، مستقیما شرکت آب و فاضلاب را مکلف به رفع نقص کرد. با قطعی برق، فشار منفی به لوله وارد می‌شود و این فشار منفی باعث می شود آب‌های اطراف وارد لوله و به خورد مردم داده شوند. یعنی در حقیقت آب و فاضلاب با هم مخلوط می‌شوند و به مردم داده می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: زمانی که می‌گوییم آب، سالم و قابل شرب است به معنای این نیست که مشکل نداریم بلکه مشکل اساسی در لوله‌کشی و اتصالات داریم. گاهی اوقات کلر باقیمانده آب، صفر است بنابراین مشکل آب هم وجود دارد که امیدواریم با توصیه‌های مسئولین، این مشکلات برطرف شود.

وی بیان کرد: حرکت‌هایمان در مراکز بهداشتی را هدفمند کرده‌ایم به گونه‌ای که با آمار و ارقام، متوجه شدیم گلوگاه‌های ما کجا هستند و مشاهده کردیم که ۵۰ درصد انتقال عفونت در دو شغل انجام می‌شود که در این راستا، حرکت‌های ضربتی، اصناف و برخی کارگاه‌ها را هدف قرار داده است. در خانه سالمندان، مراکز نگهداری معلولین و مراکز نگهداری معتادین متجاهر نیز نمونه‌گیری انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار